شناسهٔ خبر: 32283423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روند نزولی ورودی آب به سدهای کرخه و دز

خبرگزاری صداوسیما

با پایدار شدن شرایط جوی در کشور، ورودی آب به سدهای کرخه و دز روند نزولی به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان، مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان گفت: روزانه حدود 100 تا 150 متر مکعب آب کمتر به سدهای کرخه و دز وارد می شود که این امر در کنترل و مدیریت خروجی سدها بسیار موثر است.
داریوش بهارلویی بااشاره به بالا بودن دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز، افزود: دبی رودخانه کارون امروز در مقطع اهواز سه هزار و 150 متر مکعب بر ثانیه است و این افزایش به علت پر بودن سدهای استان و لزوم مدیریت مخازن اتفاق افتاده است.
مدیرعامل سد کرخه هم گفت: در حال حاضر ورودی به سد کرخه یکهزار و 281 متر مکعب بر ثانیه و خروجی از سد یکهزار و 500 متر مکعب بر ثانیه است.
محمد یزدانی افزود: تراز سد در حال حاضر 223/70 متر و حجم مخزن دریاچه سد 5 میلیارد و 900 میلیون متر مکعب است.
مدیرعامل سد دز هم گفت: ورودی به سد دز در صبح امروز یکهزار و 200 متر مکعب بر ثانیه و خروجی از سد یکهزار و 250 متر مکعب برثانیه است که خروجی آب از سد 100 متر مکعب بر ثانیه نسبت به دیروز کاهش یافته است.
سعید رئوفی نسب تراز سد را 347/30 متر اعلام کرد و گفت: سد دز 280 میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد.
 مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب معاونت مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با توجه به افزایش خروجی آب از سد گتوند علیا گفت: خروجی آب از سد گتوند علیا به یکهزارو 700 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافته است .
 داریوش بهارلویی افزود: در سه روز گذشته خروجی آب از سد گتوند 900 تا هزار متر مکعب در ثانیه بود که امروز به منظور کنترل سیلابهای آتی تصمیم به افزایش خروجی سد گرفته شده است.
وی با توجه به گزارش سازمان هواشناسی در خصوص بارش باران در روزهای 29 فروردین تا یکم اردیبهشت ماه در حوزه رودخانه کارون و به منظور ایجاد ظرفیت خالی در سد  ادامه داد : خروجی این سد به هزار و 700 متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.
سد گتوند علیا با مخزنی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور پس از سد کرخه است. 
فرماندار شادگان گفت  : برای جلوگیری از وقوع سیلاب ، کار احداث و استحکام بخشی سیل بند برای 26 روستا در طول تالاب شادگان آغاز شده است  .
سعید حاجیان  افزود : با دستور استاندار خوزستان تجیهزات و ماشین آلات به شادگان اعزام شد و این سیل بندها در حال ساخت و استحکام بخشی می باشند.
وی ادامه داد : به علت وجود نیزار ها در وسط تالاب شادگان سرعت آب به کندی صورت می گیرد که با استقرار ماشین  نی بر از سوی سپاه روند آب به سمت تالاب شتاب می گیرد.
 فرماندار شادگان همچنین از باز کردن دریچه های ورودی آب به سمت تالاب خبر داد و گفت : به علت سیلاب دستور تخلیه سه روستای شهرستان شادگان صادر شده است.
رییس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان شوشتر گفت : با تلاش کارکنان  این اداره شبکه آب 9روستای بخش شعیبیه شوشتر وارد مدار شد.
ارژنگ محمدی   افزود  :کارکنان این اداره با استفاده از 2فروند قایق توانستند تجهیزاتی از قبیل 100متر لوله ویک عدد پمپ شناور را به تاسیسات آبرسانی روستای چویس برسانند.
وی با بیان اینکه خسارات وارده به تاسیسات آبرسانی روستاهای شعیبیه تاکنون 27میلیارد ریال برآورد شده است. ادامه داد: به رغم اینکه این تاسیسات شبکه آب روستایی در این منطقه همچنان زیر آب قرار دارند اما تیم اعزامی موفق به راه اندازی مجدد این تاسیسات شد . 
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: وقوع سیلاب اخیر در خوزستان تاکنون 83 هزار و 497 میلیارد ریال خسارت به این استان وارد کرده است.
کیامرث حاجی زاده با بیان اینکه این مبلغ  میزان نهایی خسارات نیست و همچنان برآوردها در حال انجام است افزود: این خسارات در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ( زراعی، باغی، دام و طیور، ساختمان و تاسیسات)، واحدهای مسکونی( بازسازی، تعمیری، لوازم خانگی معیشتی، تجاری)، ماشین آلات سبک و سنگین، عشایر، راه های ارتباطی، راه آهن، معابر شهری، آب شهری و روستایی، تاسیسات آب و فاضلاب، تاسیسات شبکه برق و تاسیسات زیربنایی گاز بوده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان هم از بازگشایی محور ترانزیتی اهواز - اندیمشک از امروز بر روی خودروها  خبر داد و گفت : با وجود مشکل آبگرفتگی در مقطع ورودی و خروجی این جاده  به سمت اهواز اما مسیر بازگشایی شده است.
 غلامعباس بهرامی یادآور شد: جاده های اهواز - آبادان، فکه - شوش، شوش - چغازنبیل و شوشتر - شعیبیه نیز بازگشایی شده اند.
وی  خاطرنشان کرد: تردد خودروهای سنگین در مسیر اهواز- آبادان همچنان ممنوع است و خودروهای سبک نیز با احتیاط رانندگی کنند.
جاده ترانزیتی اهواز - اندیمشک بخشی از کریدور شمال جنوب است که از یک سو به بندر امام و از سوی دیگر تا پل زال و از آنجا تا مرکز کشور امتداد دارد. این جاده از 18 فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه دچار آبگرفتگی شده و بر روی خودروها بسته شد.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان هم  از امداد رسانی هوایی به 6 هزار و 200 نفر از سیل زدگان خبر داد .
صادق سلامت گفت : از آغاز امداد رسانی به مناطق سیل زده در خوزستان ( چهار فروردین ماه )  با استفاده از 6 فروند بالگرد  بیش از 6200 نفر سیل زده به مناطق امن انتقال داده شدند.
رییس اداره شیلات شوشتر هم با بیان اینکه حدود 120هکتار از حوضچه های پرورش ماهی این شهرستان بر اثر سیلاب از بین رفته است افزود :  این خسارت ها بیشتر در چم کنار ، بهبید ، شلیلی ، نورعلی و شعیبیه گزارش شده است.
جهانبخش مهدی پور افزود :22حوضچه ماهی نیز به طورکامل زیر آب رفت و ماهی های آنها در رودخانه رها شدند.
جاری شدن سیلاب در اراضی کشاورزی شوش بیش از 2 هزار و 700 میلیارد ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت زده است.
عدنان غزی گفت: بیشترین حجم خسارت ها مربوط به اراضی گندم و کلزا بوده است ، بطوریکه این زمین ها بین 80 تا 100 درصد خسارت دیده اند.
سید علی بحرینی رئیس ستاد پشتیبانی ، امدادرسانی و اسکان سیل ‌زدگان خوزستان  از اسکان اضطراری 22 هزار سیل زده در خوزستان خبر داد و  گفت : در حال حاضر 26 شهر استان تحت تاثیر تبعات ناشی از سیلاب قرار گرفته اند و تعداد 144 روستا نیز در محاصره سیل و یا دچار آبگرفتگی شده اند.
 
 

نظر شما