شناسهٔ خبر: 32283282 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سیلاب های دز به تدریج آرام می گیرد

به گزارش ایرنا در پی کاهش ورودی به سدهای استان در روزهای اخیر خروجی سدها نیز در حال کاهش است.ورودی سد دز در ساعت 9 امروز یک هزار و 90 و خروجی آن یک هزار و

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا در پی کاهش ورودی به سدهای استان در روزهای اخیر خروجی سدها نیز در حال کاهش است.
ورودی سد دز در ساعت 9 امروز یک هزار و 90 و خروجی آن یک هزار و 253مترمکعب درثانیه کاهش یافته است. حجم ذخیره این سد نیز همچنان 2.4 میلیارد مترمکعب است.
صبح دیروز ورودی به سد دز یک هزار و 34و خروجی آن یک هزار و 360 مترمکعب در ثانیه بوده است.
در همین زمان ورودی به سد کرخه یک هزار و 340 و خروجی آن یک هزار و 506 مترمکعب درثانیه رسیده است.حجم ذخیره سد کرخه نیز 5.9 میلیارد مترمکعب است که از حجم نرمال آن (5.2 میلیارد مترمکعب) همچنان بیشتر است.
ورودی به سد کرخه صبح دیروز یک هزار و 222 و خروجی آن یک هزار و 506 مترمکعب در ثانیه بوده است.
اگر چه ورودی و خروجی سدهای کرخه و دز به تدریج کاهش یافته ولی سد گتوند در حال افزایش رهاسازی به رودخانه کارون است که اثرات آن در اهواز در حال مشاهده است.
ورودی به سد گتوند یک هزار و 505 و خروجی آن یک هزار و 704 مترمکعب در ثانیه است.
ذخیره فعلی سد گتوند 4.3 میلیارد مترمکعب است.
سد گتوند نیز صبح دیروز 774 مترمکعب درثانیه ورودی و یک هزار و 604 مترمکعب خروجی داشته است. خروجی این سد از عصر دیروز به یک هزار و 704 مترمکعب درثانیه رسیده بود.
داریوش بهارلویی مدیر دفتر منابع آب سازمان آب و برق خوزستان 24 فروردین از افزایش تدریجی خروجی سد گتوند در حوضه رودخانه کارون خبر داده و گفته بود: در 24 روز گذشته که حوضه های دز و کرخه فعال بودند، بیشترین فشار به حوضه کارون وارد آمده بود که اکنون پس از یک دوره کاهش خروجی، دوباره افزایش پلکانی را در این حوضه خواهیم داشت؛ البته با توجه به پخش سیلاب در دشت ها هنوز نمی توان دقیق گفت که دبی کارون در مقطع اهواز تا چه اندازه اضافه می شود.
به گفته وی اگر چه ورودی به سدها کاهش یافته و از شرایط سیلابی خارج شده اما همچنان دبی پایه در رودخانه ها بالاست و در سه رودخانه کارون، دز و کرخه بین یک هزار و 300 تا یک هزار و 500مترمکعب درثانیه نوسان دارد، که پس از مدتی کاهش می یابد و تثبیت می شود.
در سد مارون امروز ورودی 120 و خروجی 55 مترمکعب در ثانیه است و حجم ذخیره آن یک میلیارد متر مکعب است.
سد مارون صبح دیروز 74 مترمکعب درثانیه ورودی و خروجی داشته است.
دبی کارون در مقطع اهواز نیز با یکصد مترمکعب در ثانیه افزایش امروز به سه هزار و 117 مترمکعب در ثانیه رسیده است. در حالی که صبح دیروز دبی این رودخانه سه هزار و 68 مترمکعب درثانیه بوده است.
سیلاب کرخه و دز تاکنون برخی مناطق روستایی و شهری در حاشیه رودخانه های دز، کارون و کرخه را به زیر آب برده است. به دنبال سرریز کانال چمران در حمیدیه و کانال سلمان همچنین سرریز زهکش نیشکر دهخدا، محله عین 2 اهواز با سیلاب روبه رو شد که استاندار خوزستان در روز چهارشنبه گذشته دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد. افزایش جریان کارون در اهواز تاکنون بخش هایی از پارک و جاده های ساحلی را به زیر آب برده است. تعدادی از روستاهای شهرستان کارون در جنوب اهواز نیز در اثر سیلاب کارون به زیر آب رفته اند؛ همچنین از شب گذشته اخباری از جاری شدن سیل در روستاهای شهرستان شادگان در جنوب خوزستان گزارش شده است.
حاج رسولی ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران پیش از این گفته بود، با افزایش دبی رودخانه کارون در سیلاب های اخیر، تخلیه آب شور از مخزن سد گتوند علیا افزایش داشته و شرایط مخزن هم اکنون بهبود یافته است.
وی گفته است: با توجه به ورودی بالا به سد گتوند علیا، تخلیه آب شور از مخزن بر اساس روش تخلیه و استاندارد موجود در حال انجام است، البته تخلیه به صورتی است که کیفیت در خروجی سد برهم نخورد.
9754/6002
انتهای پیام

نظر شما