شناسهٔ خبر: 32281205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

سهم بوشهری ها از روز خلیج فارس/ بوشهر و خلیج فارس جدایی ناپذیر هستند

همسایگی استان بوشهر و خلیج فارس با همجواری 700 کیلومتری قدمتی دیرین دارد و شایسته است این استان متولی اصلی برگزار آیین های روز ملی خلیج فارس باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ اردیبهشت سالروز اخراج استعمارگران پرتغالی از جزایر خلیج فارس در تقویم به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است. این روز در تاریخ ایران روز مهمی است زیرا بعد از ۱۱۷ سال تسلط استعمارگران بر سواحل جنوبی کشور شاه عباس صفوی  توانست هرمز را از چنگ پرتغالی ها آزاد کند.

اسناد تاریخی برجای مانده از یونان باستان تا صد سال اخیر همگی بر نام خلیج فارس و اسامی مشابه آن مهر تایید زده اند اما در چند دهه گذشته تلاشی برای جعل هویت خلیج فارس صورت گرفته است که با سکوت و همراهی غرب سعی دارد آرام آرام دروغ بزرگ خود را به عنوان یک حقیقت تاریخی معرفی کنند.

اعتراض به مراکز به ظاهر علمی و فرهنگی جعل کننده هویت واقعی خلیج فارس، مکاتبه با نهادهای بین المللی، برگزاری همایش های بین المللی با موضوع خلیج فارس، انتشار اسناد دال بر هویت واقعی این پهنه دریایی و... از اقدامات صورت گرفته در این مورد است. نامگذاری روز ملی خلیج فارس هرچند که مخاطب داخلی دارد اما می تواند با یادآوری این موضوع به ایرانیان و افزایش همدلی آن بر وسعت و تاثیر اقدامات روشنگرانه ایران در این مورد بیافزاید.

استان بوشهر در ساحل شمالی دریای خلیج فارس قرار گرفته است و با وجود ذخایر نفت و گاز، صنایع دریایی، نیروگاه اتمی از اهمیّت راهبردی و اقتصادی و نظامی برخوردار فراوانی برخوردار است.

هرچند که روز ملی خلیج فارس وسعت ملی دارد اما توجه به استان بوشهر در برگزاری این روز به اندازه جایگاه و اهمیت استان نیست. با وجود برگزاری و میزبانی برنامه های مختلف محلی و حتی کشوری اما استان بوشهر پتاسنیل نقش آفرینی بیشتری در این روز دارد.

در این رابطه  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفته است: گرفتن میزبانی دبیرخانه ملی بزرگداشت روز خلیج فارس برای این استان که واجد این مهم است نیازمند اثبات شایستگی در برگزاری برنامه های این مناسبت است.

مجید خورشیدی در نشست برنامه ریزی روز ملی خلیج فارس افزود: هر چه از سبقه و سابقه استان بوشهر در مبحث خلیج فارس صحبت شود این مهم به تنهایی نمی تواند منجر به میزبانی دبیرخانه ملی بزرگداشت شود مگر اینکه این مهم در عمل با اجرای برنامه های کیفی به سرانجام رسد.

وی بیان کرد: در این راستا برنامه ها نباید در بوشهر متمرکز شود بلکه باید هشت شهرستان ساحلی و همچنین 16 بخش ساحلی استان بخوبی برای بزرگداشت برنامه های روز ملی خلیج فارس دیده شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر اظهار داشت: برنامه پیش بینی شده برای این مناسبت باید بصورت شبکه ای و هماهنگ باشد تا برای ارزیابی نهایی و اثبات شایستگی های استان در برنامه های بزرگذاشت روز ملی خلیج فارس بتوان از آنها استفاده کرد.

وی گفت: در این راستا باید همه دستگاه های استان برای بزرگداشت این روز برنامه داشته باشند چراکه این مهم تنها مختص دانشگاه خلیج فارس که نامش مزین به این آبراه است و یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر به عنوان دبیرخانه نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر افزود: برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس باید یک رویداد با عنوان و برند بوشهر در تهران برگزار شود که در این زمینه هماهنگی برای پرهیز از موازی کاری با استان هرمزگان امری ضروری است.

خورشیدی اظهار داشت: همچنین با توجه به قرار گرفتن برنامه بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در وسط هفته نیاز است برای پایان هفته نیز که مسافران زیادی به این استان سفر می کنند ویژه برنامه های برای بزرگداشت این مناسبت مهم پیش بینی شود

.

وی گفت: با هدف تاثیرگذاری هر چه بیشتر برنامه ها شبکه ای انجام دادن آن و پرهیز از اجرا برنامه بصورت مستقل و خارج از برنامه دبیرخانه استانی اجتناب شود.

در این رابطه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر هم گفته است : 146 ویژه‌برنامه برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس در این استان پیش بینی شده است.

فاطمه کرم‌ پور افزود: در شهر بوشهر چهار شب برنامه‌های این مناسبت در چهار مکان میدان تشریفات، پارک شورا، کافه حاج رئیس و کافه هنر اجرا می‌شود.

کرم پور اظهار داشت: نواختن زنگ خلیج فارس در همه مدارس استان،رونمایی از یادمان روز ملی خلیج فارس، برنامه‌های سلسله‌وار در میدان تشریفات از جمله تجمع افراد، حرکت شناورها، سرود حماسی، حرکت نمادین دوچرخه‌سواران و دوندگان، رژه اسب ‌سواران و تجلیل از خانواده های شهید از برنامه صبح روز دهم اردیبهشت در بوشهر است.

وی ادامه داد: کارگاه خوشنویسی، هنرهای تجسمی، ساخت دمام، ایستگاه عکاسی، نقاشی کودکان و اجرای موسیقی محلی و رونمایی از 2 کتاب به مناسبت روز ملی خلیج فارس از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای بزرگداشت این مناسبت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر یادآور شد: تلاش شد امسال این آمادگی ایجاد شود که هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند ولی به دلیل فرصت اندک بیشتر آثارهای تولید قبل به این جشنواره ارسال شده است.

وی اظهار داشت: تلاش می‌شود که امسال در زمان مناسب دبیرخانه جشنواره فعال و حمایت‌های لازم صورت گیرد تا شاهد تولید محتوای مناسبی برای این جشنواره باشیم.

کرم پور تاکید کرد: برنامه های بزرگداشت روز ملی خلیج فارس نباید به یک هفته ختم شود بلکه باید در تمام طول سال جاری باشد.

وی افزود: در این راستا در هر فصل می توان برنامه هایی مانند همایش های علمی پژوهشی با محوریت دانشگاه ها و همچنین جشنواره هایی برگزار کرد که جمع بندی آنها در روز ملی خلیج فارس صورت گیرد.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر نیز گفت: برگزاری شب خاطره دفاع مقدس در رابطه با جنگ نفتکش ها، بزرگداشت شهدای تاریخ استان در خلیج فارس، آمادگی برای اجرا نمایش حماسه دلاوران در یکی از شهرهای ساحلی و نشست هنر معماری خلیج فارس از جمله برنامه های پیش بینی شده از سوی این حوزه برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس است.

امید پارسایی فر افزود: برگزاری نشست معماری خلیج با همکاری مجله معماری، رونمایی از یک اثر تولیدی حسین کشتکار هنرمند عرصه موسیقی، رونمایی از انیمیشن میرمهنا به عنوان یکی از قهرمانان دفاع از خلیج فارس و آغاز تولید انیمیشن سلیمان سیرافی از دیگر برنامه های حوزه هنری استان بوشهر برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما