شناسهٔ خبر: 32280920 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

هم‌اکنون در حال برگزاری است؛

تلاوت قرآن مقدمه فهم قرآن و بدست آوردن معرفت قرآنی است

رهبر معظم انقلاب در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم: قرآن فقط برای تلاوت‌کردن نیست، تلاوت قرآن مقدمه فهم قرآن و بدست آوردن معرفت قرآنی است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 رهبر انقلاب در دیدار با اساتید، قاریان و حافظان برترِ شرکت‌کننده در سی و ششمین دوره‌ی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فرمودند: مسابقات بین‌المللی قرآن معنایش اجتماع جمعی از برادران مسلمان از نقاط مختلف دنیا بر گِرد قرآن و محور قرآن است؛ این را باید قدر دانست.

ایشان افزودند: قرآن فقط برای تلاوت‌کردن نیست، تلاوت قرآن مقدمه فهم قرآن و بدست آوردن معرفت قرآنی است؛ این را بایستی برای خودمان تامین کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه با بیان اینکه اگر تلاوت، تلاوت درست و به‌جایی باشد، دو فایده مهم را باید به ما بدهد، فرمودند: یکی اینکه معنویت ما را و روح معنوی ما را تعمیق کند و عمق ببخشد. ما غرق در امور مادی هستیم، انسانها احتیاج دارند به توجه معنوی به روح معنویت. این با تلاوت قرآن حاصل می‌شود اگر خوب تلاوت کنیم قرآن را.
دوم اینکه به فکر خودمان و اندیشه خودمان مدد برسانیم و آنها را تغذیه کنیم از معرفت قرآنی. یعنی قرآن هم در دل ما اثر می‌گذارد هم در ذهن ما اثر می‌گذارد.
اگر با قرآن مأنوس شویم خیلی از مفاهیم حیات و زندگی برای ما روشن خواهد شد.

ایشان کج‌روی‌ها، بدفهمی‌ها، یأس‌ها و خیانتهای انسانها به یکدیگر، دشمنی‌های انسانها با یکدیگر، ذلیل‌کردن انسان خود را در مقابل طواغیت عالم و امثال اینها را ناشی از دوری از قرآن دانستند و تاکید کردند: قرآن هم به ما معنویت و هم معرفت می‌دهد.

ایشان افزودند آنچه که امروز دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران یا امت اسلامی انجام می‌دهند، نشانه نفس‌های آخر دشمنی آنان است البته هرچه آنها سخت‌تر بگیرند اراده ما قویتر خواهد شد؛ وهرچه شدت عمل به خرج دهند ما قوی‌تر خواهیم شد و تمسک ما به قرآن بیشتر می‌شود.
رهبر انقلاب افزودند: قرآن بلاشک سعادت دنیا و آخرت بشر است به شرط آنکه ما به قرآن عمل کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای، فراموش نکردن یاد خدا و قرار دادن تقوای الهی به عنوان معیار را، دو وظیفه انسان مومن برشمردند و تاکید کردند: مرتبه ی عالی تقوا، از آن کسانی است که از جان خود در راه خدا گذشتند. ایشان باتجلیل از هموطنانی که به یاری اسیب دیدگان سیل شتافته اند صحنه های امداد سیل زدگان را با صحنه های زیبای دفاع مقدس مقایسه کردند.
 
مشروح بیانات مقام معظم رهبری در دیدار امروز:
 

نظر شما