شناسهٔ خبر: 32280838 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نگرانی افزایش عرضه قیمت نفت را نزولی کرد/ احتمال ورود برنت به کانال ۸۰دلاری

نگرانی درباره افزایش عرضه نفت و اظهارات مقامات روس و سعودی ها در روز گذشته، باعث شد تا اولین معاملات هفته با یک روند نزولی آغاز شود.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ بازار نفت در حالی وارد سومین هفته آوریل شد که قیمت ها از یک روند نزولی برخوردار شدند. نفت برنت که به بالاترین نرخ خود در 5 ماه گذشته رسیده بود و از 64 دلار در میانه هفته به بالای 71 دلار رسیده بود با یک کاهش 0.2 درصدی در بازار معامله شد. در هفته گذشته تشدید تنش ها در لیبی، همچنین انتشار گزارش آژانس انرژی که چشم انداز عرضه و تقاضا را محدودتر نشان می داد در افزایش قیمت ها اثرگذار بود. اما روز گذشته وزیر دارایی روسیه با اشاره به اینکه کاهش عرضه اوپک و متحدان باعث تسلط آمریکا در بازار نفت شده است گفت روسیه و اوپک احتمالا تولید را افزایش دهند و این عامل یکی از دلایلی بود که با آغاز بازارهای جهانی در قیمت نفت اثرگذار بود. 

به گزارش رویترز، در روز گذشته نظرات جدید مقامات عربستانی نیز به افت قیمت ها دامن زد. مقامات سعودی که تاکنون بر ادامه کاهش تولید تاکید داشتند در تازه ترین اظهارات خود درباره احتمال افزایش عرضه پس از پایان  معامله اوپک پلاس در ماه ژوئن سخن گفت. مقامات انرژی سعودی اعلام کردند، اگر اختلال درعرضه ادامه دار باشد احتمالا افزایش عرضه نیز وجود دارد.

نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز در اولین معاملات امروز با یک کاهش 0.42 درصدی 63 دلار و 62 سنت معامله شد. 

اما اویل پرایس در جدیدترین تحلیل خود نوشته است که به عقیده کارشناسان بازار، نفت برنت این ظرفیت را دارد که تا تابستان وارد کانال 80 دلاری و نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز از سقف 67 دلار گذر کند. اما رشد بیش از حد تقاضای کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت مانند هندوستان نیز در تابستان با یک افت مواجه و تقاضای نفت کاهش خواهد داشت.  از طرفی تصمیم آمریکا در به صفر رساندن تولید نفت ایران که به احتمال زیاد عملی نخواهد شد در رشد قیمت ها پس از اتمام معافیت در اوایل مه اثرگذار خواهد بود. همچنین ادامه تحریم ونزوئلا  و تنگ تر شدن حلقه این تحریم ها نیز در افزایش قیمت ها همچنان اعمال نفوذ دارد.

نظر شما