شناسهٔ خبر: 32280735 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

اشک‌ شوق صدف

ایرنا

صدف خادم، به عنوان اولین زن بوکسور ایرانی اولین مسابقه‌اش را زیر نظر فدراسیون جهانی بوکس برگزار کرد و موفق شد در اولین مسابقه‌اش به پیروزی برسد. این مسابقه تاریخی در فرانسه برگزار شد و تبلیغات زیادی پیرامون این مسابقه وجود داشت.

صاحب‌خبر -

صدف در شهر ساحلی رویان فرانسه در مقابل دیدگان وزیر ورزش فرانسه موفق شد «آنه شاوین» بوکسور فرانسوی را شکست بدهد. در سرتاسر شهر رویان پوسترهایی از مسابقه این مشت‌زن ایرانی دیده می‌شد و حضور وزیر ورزش فرانسه اهمیت این مبارزه را نشان می‌دهد. اما صدف خادم کیست؟

صدف خادم 24 ساله است و در تهران متولد شده. دلیل شهرت او حضور فعال در اینستاگرام است و ویدیوهای تمرینات و مبارزات تمرینی‌اش بازدید بسیار زیادی دارد. او به عنوان نخستین زن بوکسور حرفه‌ای ایران مطرح شده و موفق شده اولین مسابقه یک زن ایرانی زیر نظر فدراسیون جهانی بوکس را با پیروزی پشت سر بگذارد. صدف خادم لیسانس مهندسی ورزش دارد و کارش را از ورزش شنا آغاز کرده و مدتی هم با بسکتبال سرگرم بوده. اما از 20 سالگی به صورت حرفه‌ای بوکس را دنبال می‌کند و 2 سال پیش بود که مهرزاد منشی‌زاده استعداد او را به عنوان یک بوکسور حرفه‌ای و فوق‌العاده کشف کرد. 

او در پست اینستاگرامی‌اش پیش از مبارزه‌ نوشته: «رویایی که چهار سال است با عشق آن خوابیدم و صبح‌ها با عشق آن بیدار شدم، دارد محقق می‌شود. امیدوارم نماینده شایسته‌ای برای مردم عزیزم مخصوصا خانواده بوکس باشم.» او کار بسیار سختی برای محقق شدن رویایش داشت. بوکس زنان در ایران مراحل مقدماتی خودش را طی می‌کند و در تاریخ 29 آبان 1397 رییس فدراسیون بوکس، حسین ثوری اعلام کرد: «با توجه به خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان، از این‌ موضوع جلوگیری نکرده‌ایم. طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش بانوان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد. ما هم برابر با قوانین و مقررات اسلامی کشورمان با حفظ تمام شئونات اسلامی در چارچوب الزامات اسلامی کار را به پیش خواهیم برد.» 

البته که صدف کارش را از سالن‌های خصوصی و با مربی خصوصی آغاز کرد. او می‌تواند انگیزه خوبی برای حضور زنان در این ورزش باشد. دیده شدن صدف خادم و موفقیت او در اولین مبارزه‌اش، شروعی خوب برای ورزشی است که تا کنون جایگاهی در بین زن‌های ایرانی نداشته و همواره در سطح آماتور پیگیری شده است.

با تحقیقات میدانی متوجه شده‌ایم که از سال گذشته سالن‌های ورزشی وابسته به شهرداری تهران اقدام به ثبت‌نام بانوان برای رشته ورزشی بوکس می‌کنند و استقبال خوبی هم از این رشته شده است. گویا صدف خادم هم به عنوان مربی در چند سالن ورزشی خصوصی فعال است و شاگردانی را پرورش می‌دهد. خادم در مورد سختی‌هایی که در ایران و برای رسیدن به رویایش کشیده به رویترز گفته: «بالاخره هر کشوری یک سری محدودیت‌ها دارد و نمی‌توان گفت که محدودیت‌ها تنها در ایران وجود دارد. ایران یک سری خوبی‌ها دارد و یک سری بدی‌ها. ولی آدم هر کاری دلش بخواهد را می‌تواند هر جایی که باشد، انجام دهد.» 

او در ادامه این مصاحبه گفته که دوست دارد نامش را در تاریخ بوکس جاودانه کند و حالا با پیروزی برابر حریف فرانسوی به نظر می‌رسد که این اتفاق افتاده است. او سردمدار ورزشی خشن است که از سوی مسوولان فدراسیون هم چندان حمایتی از زنان در آن نمی‌شود. زمانی که خادم نزد رییس فدراسیون بوکس ایران رفت و از او خواست تا برای این مسابقه حمایتش کند، رییس فدراسیون گفت که «بوکس زنان در ایران فعلا در حد حرف است» اما انگیزه‌هایش باعث شد به هر طریقی شده در این مبارزه شرکت کند.

پیمان یزدانی، عکاس مطرح ایرانی در توییترش با انتشار عکسی قدیمی از صدف خادم نوشته: «سه سال پیش بهش تو اینستاگرام مسیج دادم که ازش عکاسی کنم. رفتیم جنوبی‌ترین نقطه تهران تو یه محله و تو یه باشگاه ازش عکس گرفتم. هر روز این مسیر رو با مترو می‌اومد و پر از انرژی بود و خواستن. دیگه ندیدمش تا امشب که در اولین مبارزه رسمی زنان ایرانی در بوکس برده. قدرت اراده.» خادم از مسیری سخت عبور کرده و بازگشتش به ایران می‌تواند آغازگر دوره‌ای جدید در بوکس زنان ایرانی باشد و این رشته را در سطح حرفه‌ای از ورزشی که فقط «حرفش است» به ورزشی جدی و مدال‌آور تبدیل کند. اشک شوق صدف در پایان مبارزه و بعد از اعلام شدن نامش به عنوان برنده مبارزه لحظه‌ای تاریخی و مهم در ورزش زنان ایران است.

خادم بعد از پیروزی با شور و حالی حماسی اعلام کرد: «این پیروزی را به تمام کسانی که جان‌شان را تقدیم کردند تا از کشورم دفاع کنند، تقدیم می‌کنم.»

 

نظر شما