شناسهٔ خبر: 32280289 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگوی ایبنا با معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد:

نهاد کتابخانه‌ها در تامین منابع به‌دنبال مجموعه‌سازی است

رصد کارشناسان نهاد در ایام نمایشگاه

به گفته معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، تنها ملاک انتخاب و خرید کتاب از سوی این نهاد، نیاز مخاطبان و مجموعه‌سازی است.

صاحب‌خبر -
 
مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در گفتگو با خبرگزاری کتاب (ایبنا)، با اعلام اینکه نمایشگاه کتاب برای نهاد کتابخانه‌های عمومی، محلی برای رصد تازه‌های نشر است، گفت: سال گذشته کتابداران را از سراسر کشور به نمایشگاه کتاب آوردیم و در یک کارگاه آموزشی، نحوه انتخاب کتاب و فضای نشر و اتفاق‌هایی که در حوزه نشر می‌افتد به آنها منتقل کردیم. 
 
او با اشاره به مدت زمان کوتاه میان تعطیلات نوروز و روزهای برپایی نمایشگاه کتاب، توضیح داد: کتابدارن از تمام استان‌ها نتوانستند برای این دوره از نمایشگاه حاضر شوند، اما کتابداران اطراف تهران در این دوره شرکت و از این فرصت برای تقویت ارتباطات خود را با ناشران استفاده کردند.
 
رمضانی با بیان اینکه نهاد به نمایشگاه به عنوان مجموعه‌ای برای خریداری کتاب نگاه نمی‌کند، ادامه داد: مانند آنچه در نمایشگاه‌های سراسر جهان رخ می‌دهد، برای شناسایی کتاب‌ها و ناشران از این فرصت استفاده می‌کنیم تا به این وسیله کتاب‌هایی را بشناسیم که به بازار اضافه شده‌اند. این فرآیند بسیار جدی و پیش‌بینی شده در نهاد کتابخانه‌ها پیگیری و اجرا می‌شود. البته ارتباط ما با ناشران در طول سال به صورت مستمر برقرار است اما در نمایشگاه تجدید دیدار داریم.
 
در نهاد کتابخانه‌ها ممیزی نداریم 
او افزود: ممیزی بر عهده  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در نهاد کتابخانه‌ها ممیزی نداریم و مطابق با نیاز و سیاست‌ها و دستورالعملی که برای این کار وجود دارد، کتاب تهیه می‌شود. مثلا ما کتاب‌های کمک آموزشی را جزء کتاب‌های عمومی نمی‌دانیم؛ اگرچه در کتابخانه‌های نهاد کتاب کمک آموزشی هم وجود دارد که خیرین اهدا می‌کنند. 
 
رمضانی با تاکید بر اینکه ظرفیتی که نهاد برای خرید دارد، خیلی محدود است، گفت: به نسبت تازه‌های نشری که هر سال وارد بازار نشر می‌شود، ظرفیت خرید ما بسیار محدود است و این محدودیت‌ها باعث می‌شود مجبور و ملزم به انتخاب شویم. این انتخاب با هدف «مجموعه‌سازی» که قبلا تعریف شده، انجام می‌شود.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد اولویت اصلی این مجموعه‌سازی را نیازهای مردم اعلام کرد و افزود: ما وظیفه داریم کتاب‌هایی تهیه کنیم که منجر به افزایش سرانه مطالعه شود و این، معنای رصد و انتخاب است.  
 
مبنای مجموعه‌سازی کتاب‌های نهاد
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، درباره روند خرید کتاب برای این نهاد توضیح داد: آنچه مورد نیاز است، بعد از رصد در نمایشگاه کتاب تهران خریداری می‌شود. در طول سال هم به فراخور مجموعه‌سازی که در نهاد کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود، از همه ناشران، کتاب تهیه می‌کنیم. 
 
رمضانی اعلام کرد: هیچ سالی نهاد کتابخانه‌ها از بستر نمایشگاه، کتاب خریداری نکرده و مبنا براساس حضور و رصد بوده است. در این حالت خیلی حرفه‌ای‌تر می‌توان مساله را پیگیری کرد. در نهاد کتابخانه‌ها مبنایی براساس مجموعه‌سازی برای نیازهای عمومی کتابخانه تشکیل دادیم. 
 
او با بیان اینکه کتابخانه‌هایی که  بخشی از منبع خود را به کتاب‌های مرجع اختصاص دادند، کتاب‌های کشورهای دیگر را هم می‌توانند، تهیه کنند؛ گفت: کتاب‌های دیگر کشورها جز ملزومات کتابخانه‌های عمومی نیست.
 
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد درباره بودجه خرید کتاب بیان کرد: اعداد و ارقام متغیر است و نهاد بودجه ثابتی در مجموعه بودجه کشور ندارد. مبلغی که به خرید کتاب تخصیص داده‌ می‌شود با کتاب‌هایی که باید تهیه شود متفاوت است. البته این روند بیشتر باید تقویت شود و
با حمایتی که معاونت فرهنگی وزات ارشاد دارد، این امید زنده است.
 
رمضانی توضیح داد: تا به‌امروز کمک‌ها مختصر اما تاثیرگذار بود و مقداری از خرید دومیلیارد تومانی که وزارت فرهنگ و ارشاد داشت به کتابخانه‌های عمومی اختصاص یافت. سال‌ها از تخصیص ردیف خرید برای تجهیز کتابخانه‌ها گذشته بود اما هیچ وقت این کتاب‌ها به دست نهاد نمی‌رسید.
 
او با بیان اینکه سال گذشته معاون امورفرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای را به این حوزه اختصاص داد، گفت: کتاب‌ها به نهاد رسید و قول دادند که امسال هم کمک کنند تا خرید کتاب‌ها هدفمند شود و تعدادشان افزایش پیدا کند.
 
رمضانی افزود: محل تامین بودجه برای خرید کتاب، همان نیم درصد درآمد شهرداری تهران است البته خیلی از استان‌ها این مبالغ را دریافت نکرده‌اند و اعداد قابل توجهی بدهی وجود دارد.
 

نظر شما