شناسهٔ خبر: 32277072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

اسماعیل گرامی مقدم

علی‌عسگری قادر به اداره صداوسیما نیست، استعفا دهد

صداوسیما خود را از نگرش جناحی خلاص کند افزایش حجم هجمه‌های رسانه‌ای صداوسیما به دولت همزمان با شرایط اضطراری کشور پس از وقوع سیل، با واکنش وزرا و رئیس‌جمهور روبه‌رو شده است. صبح روز گذشته محمود‌واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به انتقادات اعضای کابینه اعلام کرد که خودش نیز از برخی برنامه‌های این سازمان ناراضی است و وعده اصلاح این برنامه‌ها را به دولت داده است. ظهور رئیس سازمان صداوسیما در شمایل منتقد عملکرد این سازمان در حالی صورت می‌گیرد که او با اختیارات کامل به سمت ریاست صداوسیما منصوب شده و اختیارات کافی برای اصلاح این روند را دارد اما تاکنون هیچ فعالیت و اقدام خاصی در جهت بهبود عملکرد این سازمان در حوزه سیاسی و به ویژه در مواجهه با دولت منتخب مردم مشاهده نشده است. در گفت‌وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی این موضوع پرداخته است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

صاحب‌خبر -
صداوسیما خود را از نگرش جناحی خلاص کند

 افزایش حجم هجمه‌های رسانه‌ای صداوسیما به دولت همزمان با شرایط اضطراری کشور پس از وقوع سیل، با واکنش وزرا و رئیس‌جمهور روبه‌رو شده است. صبح روز گذشته محمود‌واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اظهار داشت علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به انتقادات اعضای کابینه اعلام کرد که خودش نیز از برخی برنامه‌های این سازمان ناراضی است و وعده اصلاح این برنامه‌ها را به دولت داده است. ظهور رئیس سازمان صداوسیما در شمایل منتقد عملکرد این سازمان در حالی صورت می‌گیرد که او با اختیارات کامل به سمت ریاست صداوسیما منصوب شده و اختیارات کافی برای اصلاح این روند را دارد اما تاکنون هیچ فعالیت و اقدام خاصی در جهت بهبود عملکرد این سازمان در حوزه سیاسی و به ویژه در مواجهه با دولت منتخب مردم مشاهده نشده است.  در گفت‌وگو با اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به بررسی این موضوع پرداخته است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

واکنش رئیس سازمان صداوسیما به انتقاد اعضای دولت از عملکرد این سازمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به گزارش روز نو :این اظهارات به هیچ وجه قابل قبول نیست. آقای علی‌عسگری به عنوان رئیس سازمان صداوسیما مسئول وضعیت این سازمان به خاطر نزدیک به جریانی خاص در این رسانه است، رسانه‌ای که باید ملی باشد و گاه برعکس اکثریت رفتار می‌کند. اگر او انتقادی دارد و نمی‌تواند در برابر هزینه‌هایی که از جیب ملت در سازمان صداوسیما می‌شود، پاسخگو باشد، بهتر آن است که استعفا دهد و صندلی ریاست را ترک کند. صداوسیمای امروز که کمترین محبوبیت را دارد و بسیاری از مخاطبان خود را از دست داده، در سایه مدیریت آقای علی عسگری به این وضع افتاده است. وقتی در این سازمان، جریانات قانونی کشور اجازه حضور و اظهارنظر ندارند نتیجه می‌شود همین که رسانه‌ای که به همه تعلق دارد، به مداحی یک جریان سیاسی خاص بپردازد و منافع کشور را نادیده بگیرد. دولت تا گامی در جهت رضایت مردم برمی‌دارد، با هجمه روبه‌رو می‌شود، به نوعی که انگار صداوسیما در جایگاه اپوزیسیون دولت قرار دارد.

هدف علی‌عسگری از انتقاد به خود و اظهار نارضایتی از عملکرد صداوسیما در برابر انتقادات دولت چیست؟

هدف رئیس سازمان صداوسیما گریز از پاسخگویی است. او می‌داند که جامعه رضایتی از عملکرد نهاد تحت نظرش ندارد و نمی‌تواند پاسخ مناسبی به انتقادات بحق اعضای کابینه داشته باشد، در نتیجه با انتقاد از عملکرد زیردستانش، خود را از پاسخگویی خلاص می‌کند. آقای علی عسگری باید ببیند آیا توان سیاست‌گذاری صحیح و اجرای این سیاست‌ها را دارد یا خیر. اگر توان ندارد، استعفا دهد و اگر توانمند است با هر بخشی که این سیاست‌ها را اجرا نمی‌کند برخورد کرده و او را اخراج کند. کاهش و ریزش مخاطبان صداوسیما و تمایل مخاطبان به تماشای تلویزیون‌های خارج از کشور از حد گذشته است.

رئیس‌جمهور در سال 96 اعلام کرد که صداوسیما در انحصار باندی سیاسی گرفتار شده است. این گزاره تا چه میزان منطبق بر واقعیت است؟

هرکسی که ساعاتی به تماشای برنامه‌های این رسانه بنشیند، متوجه می‌شود که این گزاره صحیح بوده و صداوسیما نه تنها عملکردی فراجناحی ندارد، بلکه به وضوح از جناحی خاص حمایت می‌کند و در همین راستا برنامه می‌سازد. اینکه نهادی تمام ابزارهای اقتصادی کشور را در اختیار می‌گیرد و حتی یک کلمه هم از او انتقاد نمی‌شود، نشانه چیست؟ در بسیاری از موضوعات حیاتی کشور صداوسیما به طور یکجانبه به ارائه نظرات و دیدگاه‌های جناح اقلیت پرداخته است. مسائلی چون اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مذاکره با قدرت‌های جهانی و قراردادهای بین‌المللی از جمله این مسائل هستند. در نتیجه جامعه اقناع نشده است. این گروه خاص که اختیارات صداوسیما را هم بر عهده دارد، دنبال تمجید و ستایش از هم‌جناحی‌های خود و تخریب جناح مقابل هستند.

با توجه به قوانین و مصوبات موجود، آیا راهی برای خلاصی از این وضعیت وجود دارد؟

هیچ راهی برای نجات صداوسیما از این وضعیت وجود ندارد. همواره یکی از مطالبات اصلاح‌طلبان این بوده که این سازمان رسانه عموم ملت ایران باشد، نه یک اقلیت خاص. تنها راه این است که ریاست صداوسیما و مدیران این سازمان منتقدان را به رسمیت بشناسند و در جهت تأمین رضایت عموم ملت ایران گام بردارند که چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد. آنها نیز محدودیت‌هایی دارند و با فشارهایی از سوی برخی نهادها و جریان‌های بیرون از صداوسیما مواجهند که مانع گذار از سازمانی مداح و رخوت‌انگیز به سوی سازمانی زنده و پویا می‌شوند. البته باید گفت که در شرایط فعلی اراده‌ای نیز برای انجام چنین تغییر و تحولی در بدنه مدیریتی این سازمان دیده نمی‌شود و مدیران صداوسیما از هیچ تلاشی برای هجمه و تخریب دستاوردهای دولت فروگذار نکرده‌اند. معتقدم با توجه به شرایط، صداوسیما حداقل در کوتاه مدت از این باند سیاسی خلاصی ندارد.

نظر شما