شناسهٔ خبر: 32273495 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

مکان عمرالبشیر مشخص شد

فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان تاکید کرد، عمر البشیر، رئیس جمهور عزل شده از کشور خارج نشده و اکنون در خارطوم در حبس خانگی به سر می‌برد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع ارتش سودان در گفتگویی تلویزیونی اظهار کرد: برکناری عمر البشیر در پی پافشاری او بر مقابله با تظاهرات مسالمت‌آمیز در سودان که از حدود چهار ماه قبل به راه افتاده، انجام شد که این امر نیروهای مسلح سودان را سوق داد تا عمر البشیر را برکنار کنند.

دقلو تاکید کرد: البشیر از کشور خارج نشده و اکنون در خارطوم در حبس خانگی به سر می‌برد.

فرمانده نیروهای واکنش سریع ارتش سودان در ادامه گفت: برکناری عمر البشیر مساله‌ای عادی نبود زیرا پیش از فشار نیروهای مسلح، او به این موضوع فکر نکرده بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد شورای نظامی عمر البشیر را به دیوان کیفری بین‌الملل تحویل دهد، گفت: این تصمیم به دست مردم سودان است، اکنون سودان در آستانه تشکیل یک دولت منتخب جدید قرار داشته و این دولت است که شکل و ساختار مرحله آتی را مشخص کرده و هر کسی که مرتکب جرمی در حق مردم سودان شده از جمله عمر البشیر را محاکمه خواهد کرد.

عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان عصر پنج‌شنبه برکناری البشیر و بازداشت او و نیز آغاز مرحله انتقالی دوساله که شورای نظامی انتقالی هدایت آن را برعهده دارد و با برگزاری انتخابات پایان می‌یابد، اعلام کرد.

پس از تصمیمات بن عوف، فادی عبدالله، سخنگوی دیوان کیفری بین‌الملل گفت: دادگاه درباره اوضاع داخلی هیچ کشوری اظهارنظر نمی‌کند، درباره عمر البشیر نیز باید بگویم دادگاه دو حکم برای بازداشت او صادر کرده است که همچنان معتبر و قابل اجرا هستند.

دیوان کیفری بین‌الملل در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حکم بازداشت عمر البشیر را به اتهام کشتار دسته جمعی و اقدامات وحشیانه در اقلیم دارفور صادر کرد.

 

نظر شما