شناسهٔ خبر: 32273042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رهایی ۲ گوزن زرد از سیلاب رودخانه دز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از رهایی ۲ راس گوزن زرد گرفتار در سیلاب رودخانه دز خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به نصب ۴ دوربین در منطقه حفاظت شده دز در روز‌های اخیر، گفت: یکی از این دوربین‌ها امروز تصاویری از یک راس گوزن زرد نر در جنگل‌های دز ثبت کرده است.

وی بیان کرد: روز گذشته نیز محیط بانان این اداره کل، یک راس گوزن زرد ماده را در جنگل مشاهده کردند، که امکان تصویربرداری از آن وجود نداشت.

لاهیجان زاده اظهار داشت: یک راس گوزن زرد نیز در روز‌های گذشته در منطقه حفاظت شده کرخه، که آن نیز در سیل کرخه به زیر آب رفته بود، پیدا و زنده گیری و به محل امنی منتقل شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه سیلاب در جنگل‌های دز فروکش کرده تصریح کرد: پس از پایین آمدن سطح آب در این جنگل ها، جستجو برای پیدا کردن گوزن‌های زرد که در سیلاب از آن‌ها خبری نبود، آغاز شده و این جستجو‌ها همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول در ادامه افزود: مشاهده این گوزن‌ها علاوه بر اینکه موجب خوشحالی محیط بانان و دوستداران محیط زیست شده، این مساله را تایید می‌کند که احتمال آسیب جانی به گوزن‌ها بر اثر وقوع سیلاب کم است، زیرا گوزن‌ها جانوران باهوش و شناگر‌های ماهری هستند.

احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات گوزن‌های زرد در این منطقه نداشتیم اذعان داشت: وسعت جنگل‌های دز چندین هزار هکتار است و دوربین‌ها کمتر از یکصد هکتار را پایش می‌کنند، به همین دلیل پیش بینی می‌کنیم تعداد بیشتری از گوزن‌ها در جنگل‌ها پراکنده شده اند و زنده هستند.

براساس آخرین سرشماری حیات وحش، ۲۰ تا ۳۰ راس گوزن زرد در سایت تکثیر و نگهداری گوزن زرد در میانرود دزفول که در منطقه حفاظت شده دز قرار دارد، گزارش شده است.

به دنبال طغیان رودخانه دز و به زیر آب رفتن جنگل و پاسگاه محیط بانی و اداره پارک ملی دز در دزفول، این گوزن‌ها مفقود شده و هیچ اطلاعی از سرنوشت گوزن‌های زرد در دست نبود.

گوزن زرد ایرانی (نام علمی Dama mesopotamica) گونه‌ای است که در خطر انقراض قرار داشت، ولی با اجرای طرح تکثیر، از خطر انقراض در ایران نجات یافت. این گونه در منطقه جزیره اشک احیا و سپس با افزایش جمعیت تعدادی از آن‌ها به زیستگاه تاریخی خود در جنگل‌های دز و کرخه منتقل شدند.

«منطقه حفاظت شده دز» با وسعت ۱۷ هزار و ۵۳۳ هکتار در سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده و در سال ۱۳۴۸ قسمتی از آن پارک وحش و در سال ۱۳۵۵ پناهگاه حیات وحش دز با وسعت پنج هزار و ۳۰۱ هکتار معرفی شد. در سال ۱۳۸۹ نیز ۶ هزار و ۱۲۷ هکتار به عنوان پارک ملی دز مصوب می‌شود.

انتهای پیام/گ

مشاهده ردپای گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز

برچسب‌ها:

نظر شما