شناسهٔ خبر: 32271477 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

جدیدترین تحولات لیبی؛

سرنگونی یک جنگنده ارتش شرق لیبی/ دیدار حفتر با رئیس جمهور مصر/کشته شدن121 تن در حمله به طرابلس

خلیفه حفتر که به مصر سفر کرده است با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرد. این دیدار در حالی صورت می گیرد که حفتر به شدت تحت فشار بین المللی برای عقب نشینی نیروهایش از طرابلس است.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری رویترز،نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی، اعلام کردند که یک جنگنده متعلق به نیروهای ارتش ملی یا همان ارتش شرق لیبی به فرماندهی ژنرال  «خلیفه حفتر» را در جنوب طرابلس پایتخت سرنگون کرده اند. 

سایت وابسته به دولت وفاق ملی لیبی که اخبار عملیات «آتشفشان خشم» را پوشش می‌دهد اعلام کرده است که این جنگنده در منطقه «وادی الربیع» ساقط شده است. 

در مقابل، سرلشکر« محمد المنفور» یکی از فرماندهان نظامی در اتاق عملیات در نیروی هوایی وابسته به ارتش ملی لیبی سرنگونی این هواپیمای وابسته به نیروهای مسلح شرق لیبی را در منطقه ای در جنوب پایتخت تأیید کرد و گفت که خلبان این هواپیما نجات پیدا کرده است.

این فرمانده نظامی اخبار منتشر شده در رسانه مبنی بر اسارت این خلبان را تکذیب کرد.

در همین حال، خلیفه حفتر که به مصر سفر کرده است با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر دیدار کرد. این دیدار در حالی صورت می گیرد که حفتر به شدت تحت فشار بین المللی برای عقب نشینی نیروهایش از طرابلس است.

مصر روابط قوی با حفتر که نیروهایش بر شرق لیبی سیطره دارند و چندی پیش نیز جنوب این کشور را نیز به تصرف خود در آوردند، دارد.

«بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت که حفتر در کاخ ریاست جمهوری با السیسی دیدار کرد تا درباره آخرین تحولات لیبی رایزنی کند.

در بیانیه ریاست جمهوری مصر پس از دیدار حفتر با السیسی آمده است که قاهره از«اقدامات برای مبارزه با تروریسم و گروه ها و شبه نظامیان تندرو به منظور برقراری امنیت و ثبات برای شهروندان لیبی در سراسر اراضی لیبی حمایت می کند.

 دفتر ریاست جمهوری مصر عکس هایی از دیدار حفتر با السیسی منتشر کرد که در آن«عباس کامل» رئیس سازمان اطلاعات مصر حضور دارد.

در تحولی دیگر،سازمان بهداشت جهانی در حساب توئیتر خود اعلام کرد: از آغاز حملات نظامیان ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر به طرابلس پایتخت لیبی 121 تن کشته و 561 تن نیز زخمی شده‌اند.

بر اساس این گزارش، در حملات فوق مراکز پزشکی نیز هدف قرار گرفته و علاوه بر این از آغاز درگیری تا کنون 8 آمبولانس نیز مورد هدف قرار گرفته است.

در همین راستا، دفتر سازمان ملل در لیبی در حساب توئیتر خود نوشت: ما نسبت به حمله به مدارس، بیمارستان ها، مناطق مسکونی و آمبولانس ها که بر اساس قوانین بین المللی «جنایت» است، هشدار می دهیم. همچنین حوادث لیبی را پیگیری و اقدامات غیر قانونی را سند سازی کرده و طی گزارشی به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد.

بنابراین گزارش، ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر، فرمانده نظامیان مستقر در شرق لیبی در تاریخ 4 آوریل جاری از آغاز عملیات برای تصرف شهر طرابلس پایتخت این کشور خبر داد. حفتر هدف از پیشروی نیروهایش به سمت طرابلس را از بین بردن تروریسم در لیبی اعلام کرد.

این در حالی است که قرار بود کنفرانس گفت‌وگوی ملی در شهر «غدامس» در جنوب غرب این کشور طی این ماه آغاز شود. 

«فائز السراج» رئیس شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، پس از تحرکات نظامی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر به سوی طرابلس، حالت آماده باش اعلام کرد. 

لیبی دارای دو دولت مستقل است؛ «دولت وفاق ملی» که توسط سازمان ملل پشتیبانی می‌شود و «دولت موقت» که از سوی پارلمان طبرق حامی ژنرال خلیفه حفتر در شهر البیضا در شرق این کشور تشکیل شده است.

خلیفه حفتر از نظامیان بلندپایه نزدیک به معمر قذافی، رهبر سابق لیبی بود که در جریان اعتراضات این کشور از قذافی جدا شد و رهبری بخشی از مخالفان را برعهده گرفت. او از زمان فروپاشی دولت قذافی تاکنون در شرق لیبی فعال است و تلاش می‌کند با ساقط کردن دولت در طرابلس، کنترل کامل لیبی را در دست بگیرد.


 

انتهای پیام

نظر شما