شناسهٔ خبر: 32267892 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آستان قدس رضوی 150 نسخه خطی از کتب عطار در اختیار دارد

سید محمدرضا فاضل نیشابوری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مهمترین نسخ خطی موجود از کتابهای عطار نیشابوری در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: یکی از آثار پرآوازه

صاحب‌خبر - سید محمدرضا فاضل نیشابوری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مهمترین نسخ خطی موجود از کتابهای عطار نیشابوری در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: یکی از آثار پرآوازه عطار نیشابوری 'منطق ‌الطیر' است که نسخه خطی آن در کتابخانه آستان قدس رضوی دارای حاشیه و به خط نستعلیق 12 سطری در قرن 13 قمری کتابت شده است.
وی ادامه داد: دیگر کتاب موجود از عطار در کتابخانه آستان قدس رضوی 'ولدنامه' یا 'نصیحت ‌نامه' است که به خط 'شکرالله لاجوردی' در سال 1271 قمری کتابت شده و دارای سرلوح مذهب و مرصع است.
کارشناس مسئول مخزن کتب خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 'اسرارنامه' دیگر کتاب موجود از عطار در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است که همراه با پنج مثنوی دیگر شامل 'مصیبت ‌نامه، اشترنامه، خسرونامه، الهی ‌نامه و منطق ‌الطیر' به خط نستعلیق 19 سطری، در سال 1005 قمری در لاهور توسط 'محمد سعید تربتی' در یک مجموعه کتابت شده و یکی از نسخه‌های نفیس این گنجینه است.
فاضل نیشابوری، تذکره الاولیا همراه با کتابهای 'اسرارنامه، بلبل ‌نامه، وصلت ‌نامه، روشنایی ‌نامه و فتوت ‌نامه' را که در یک مجموعه و در سال 845 کتابت شده است را از دیگر کتابهای موجود از عطار نیشابوری در مخزن کتب خطی آستان قدس رضوی برشمرد.
وی افزود: از 53 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی موجود در این مخزن به جز قرآن و جزوات قرآنی، موضوع هفت هزار و 200 نسخه ادبیات است.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از بزرگان مشایخ تصوف ایران در قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری به سال 537 هجری قمری در قریه کدکن خراسان به دنیا آمد و چون به داروفروشی و عطاری اشتغال داشت به این لقب معروف شد. اسرار نامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختارنامه، تذکره الاولیا و دیوان اشعار از جمله آثار اوست.
آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ در نیشابور قرار دارد.
در تقویم رسمی کشور روز 25 فروردین هر سال روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام گرفته است.
1922/7489
انتهای پیام

نظر شما