شناسهٔ خبر: 32267811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

عبدالله عبدالله: در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت نمی‌کنم

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که در نشست لویه جرگه مشورتی صلح شرکت نخواهد کرد.لویه جرگه مشورتی افغانستان قرار است به تاریخ ۹ اردیبهشت با حضور دست‌کم ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان برگزار خواهد شد.چند روز قبل گروه طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌ای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان را یک "دسیسه و غیرقابل قبول" خواند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که در نشست لویه جرگه مشورتی صلح شرکت نخواهد کرد.

به گزارش بی بی سی، ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، امروز یکشنبه (۲۵ حمل/فروردین) با انتشار اعلامیه‌ای گفته که گروه انتخاباتی "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله عبدالله، جرگه مشورتی صلح را راه حلی برای رفع مشکلات موجود در افغانستان نمی‌داند و در آن شرکت نخواهد کرد.

در این اعلامیه آمده:"ما در تیم ثبات و همگرایی، نه در سطح احزاب و شخصیت‌های شامل این تیم و نه در سطح حکومت، تا این مرحله طرف مشورت برای برگزاری چنین نشستی نبوده‌ایم و در عین حال، دلایل مقنعی برای این نشست نیز سراغ نداریم."

لویه جرگه مشورتی افغانستان قرار است به تاریخ ۹ ثور/اردیبهشت با حضور دست‌کم ۲۵۰۰ نماینده از سراسر افغانستان برگزار خواهد شد.

چند روز قبل گروه طالبان نیز با انتشار اعلامیه‌ای لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان را یک "دسیسه و غیرقابل قبول" خواند.

این گروه اعلام کرد که "امارت اسلامی به نمایندگی از مردم خود این گونه جرگه‌های جعلی و اشتراک در آن را رد می‌کند و از تمام هموطنان گرامی می‌خواهد که در این مرحله حساس تاریخی، شکار دسایس دشمنان نشوند و در چنین جرگه‌های نمایشی سهم نگیرند."

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان

برگزارکنندگان لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان پیش ازاین اعلام کرده بودند که این جرگه برای سه روز برگزار خواهد شد و در صورت نیاز برای به نتیجه رسیدن بحث‌ها تا پنج روز نیز ادامه خواهد یافت.

محمد عمر داوودزی، رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح که برگزاری این لویه جرگه را به عهده دارد، می‌گوید که رسیدن به اجماع ملی برای تامین و تحکیم صلح هدف این نشست است و تصمیم در مورد چگونگی مذاکرات غیررسمی برای ممد شدن در مذاکرات رسمی، ترتیب یک استراتژی صلح مبنی بر حفظ ارزش‌ها و دستاوردها و تعیین خطوط اساسی توافقات احتمالی صلح با طالبان از موضوعات اصلی مورد بحث در این لویه جرگه خواهد بود.

او از مذاکرات مستقیم دولت و طالبان به عنوان مذاکرات رسمی و از مذاکرات طالبان با جناح‌های مختلف به عنوان مذاکرات غیررسمی یاد می‌کند.

شرکت‌کنندگان لویه جرگه مشورتی صلح

قرار است سی درصد شرکت‌کنندگان این جرگه زنان باشند. شرکت‌کنندگان نباید کمتر از ۲۳ سال داشته باشند. نمایندگان نیمه‌انتخابی هستند. مردم به آنها رای می‌دهند و برگزاری این انتخابات برعهده والی و شورای ولایتی هر ولایت است. شمار ‌شرکت‌کنندگان از هر ولایت متناسب با نفوس آن خواهد بود.

لویه جرگه در افغانستان

لویه جرگه به اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، عالی‌ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که متشکل از اعضای شورای ملی (مجلس نمایندگان و مجلس سنا)، روسای شوراهای ولایات و ولسوالی‌هاست. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل می‌توانند بدون حق رای در آن شرکت کنند.

به اساس قانون، تصمیم در مورد مسایل مربوط به "استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور و تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهوری" از وظایف این جرگه است.

در هجده سال گذشته پنج لویه جرگه؛ لویه جرگه اضطراری، لویه جرگه قانون اساسی، لویه جرگه امنیت افغانستان و پاکستان، لویه جرگه مشورتی صلح و لویه جرگه مشورتی در مورد معاهده امنیتی با آمریکا برگزار در افغانستان شده است.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما