شناسهٔ خبر: 32267693 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آستان قدس رضوی 150 نسخه خطی از کتب عطار در اختیار دارد

مشهد- ایرنا- کارشناس مسئول مخزن کتب خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس 150 نسخه خطی و چاپ سنگی نفیس کتابهای عطار را که قدمتشان از قرن هفتم هجری قمری به بعد است اختیار دارد.

صاحب‌خبر -

سید محمدرضا فاضل نیشابوری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مهمترین نسخ خطی موجود از کتابهای عطار نیشابوری در این کتابخانه اشاره کرد و افزود: یکی از آثار پرآوازه عطار نیشابوری 'منطق ‌الطیر' است که نسخه خطی آن در کتابخانه آستان قدس رضوی دارای حاشیه و به خط نستعلیق 12 سطری در قرن 13 قمری کتابت شده است.
وی ادامه داد: دیگر کتاب موجود از عطار در کتابخانه آستان قدس رضوی 'ولدنامه' یا 'نصیحت ‌نامه' است که به خط 'شکرالله لاجوردی' در سال 1271 قمری کتابت شده و دارای سرلوح مذهب و مرصع است.
کارشناس مسئول مخزن کتب خطی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: 'اسرارنامه' دیگر کتاب موجود از عطار در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است که همراه با پنج مثنوی دیگر شامل 'مصیبت ‌نامه، اشترنامه، خسرونامه، الهی ‌نامه و منطق ‌الطیر' به خط نستعلیق 19 سطری، در سال 1005 قمری در لاهور توسط 'محمد سعید تربتی' در یک مجموعه کتابت شده و یکی از نسخه‌های نفیس این گنجینه است.
فاضل نیشابوری، تذکره الاولیا همراه با کتابهای 'اسرارنامه، بلبل ‌نامه، وصلت ‌نامه، روشنایی ‌نامه و فتوت ‌نامه' را که در یک مجموعه و در سال 845 کتابت شده است را از دیگر کتابهای موجود از عطار نیشابوری در مخزن کتب خطی آستان قدس رضوی برشمرد.
وی افزود: از 53 هزار نسخه خطی و چاپ سنگی موجود در این مخزن به جز قرآن و جزوات قرآنی، موضوع هفت هزار و 200 نسخه ادبیات است.
شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری از بزرگان مشایخ تصوف ایران در قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجری به سال 537 هجری قمری در قریه کدکن خراسان به دنیا آمد و چون به داروفروشی و عطاری اشتغال داشت به این لقب معروف شد. اسرار نامه، الهی نامه، منطق الطیر، مصیبت نامه، مختارنامه، تذکره الاولیا و دیوان اشعار از جمله آثار اوست.
آرامگاه این شاعر و عارف بزرگ در نیشابور قرار دارد.
در تقویم رسمی کشور روز 25 فروردین هر سال روز بزرگداشت عطار نیشابوری نام گرفته است.
1922/7489

نظر شما