شناسهٔ خبر: 32266609 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ادامه درگیری ها اطراف طرابلس و خبرهای متناقض درباره وضع میدانی در لیبی

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون العالم، درگیری ها بین نیروهای هوادار ژنرال خلیفه حفتر و نیروهای هوادار فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی همزمان با خبرهای متناقض درباره وضع میدانی نبردها ادامه دارد.
همزمان با انتشار خبرهای متناقض درباره روند عملیات نظامی در لیبی، بر شدت درگیری ها بین نیروهای خلیفه حفتر که در حال پیشروی به سوی طرابلس پایتخت لیبی هستند و نیروهای طرفدار وفاق ملی افزوده شده است.
شدیدترین درگیری ها به حومه جنوبی طرابلس به خصوص به منازعه عین زاره و وادی ربیع و الصوّانی متمرکز بود. همچنین منطقه رمله نزدیک فرودگاه بین المللی طرابلس صحنه درگیری های شدید بود. در این درگیری ها از توپخانه های سنگین استفاده شد.
منابع محلی گفتند هواپیماهای وابسته به نیروهای حفتر، مناطق متعددی را بمباران کردند. نیروهای حفتر همچنین منطقه الصوانی را به طور کامل به تصرف خود در آورده اند و به پیشروی خود به سوی پایتخت و جاده فرودگاه ادامه می دهند اما با مقاومت نیروهای وفاق ملی مواجه هستند.
سخنگوی نیروهای طرفدار وفاق، خبرهای منتشر شده درباره پیشروی نیروهای حفتر به سوی مرکز طرابلس را تکذیب کرد و گفت نیروهای وفاق ملی به سوی وادی ربیع و فرودگاه طرابلس پیشروی می کنند. این در حالی است که دولت از شورای امنیت خواسته است برای جلوگیری از حمله نیروهای حفتر به طرابلس اقدام کند.
محمد طاهر سیّاله وزیر خارجه دولت وفاق گفت: «امیدواریم شورای امنیت موفق شود نیروهای مهاجم به طرابلس را متوقف و کشورهای حامی آنها را متقاعد کند که مواضعشان را تغییر دهند تا این نیروها عقب نشینی کنند.»
میدان شهدا در طرابلس دیروز در مخالفت با حمله به طرابلس، صحنه تحصن مردمی بود و شرکت کنندگان در آن درخواست کردند یک دولت ملی تشکیل شود، دولتی که بتواند با حفظ یکپارچگی کشور، جنگ را متوقف کند، جنگی که به کشته شدن صدها نفر و آوارگی هزاران نفر دیگر منجر شده است.
یک زن گفت: « باید بر لیبی یک دولت مدنی و نه نظامی، حکومت کند.»
در همین حال سازمان ملل از طرفهای مختلف خواست آتش بس انسانی برقرار کنند تا اجازه داده شود غیر نظامیان تخلیه شوند. سازمان ملل از آوارگی بیش از هشت هزار غیر نظامی به علت درگیری ها خبر داد و تصریح کرد خانواده های زیادی همچنان در مناطق درگیری مانده اند. این در حالی است که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد دهها غیر نظامی کشته یا زخمی شده اند. این سازمان خاطر نشان کرد کمکهایش برای تأمین نیازهای تأسیسات بهداشتی، فقط برای دو هفته جوابگوست.
این سازمان درباره شیوع بیماری های واگیر دار در لیبی هشدار داد.

نظر شما