شناسهٔ خبر: 32231947 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خسارات سیل اخیر چقدر است؟

منبع: میزان

عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس شورای اسلامی گفت: طرح «کمک به سیل زدگان» هر چه زودتر باید در مجلس مطرح شود و به نظر بنده این طرح در روز دوشنبه در صحن بررسی خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، محمدرضا تابش با اشاره به سرنوشت طرح «کمک به سیل‌زدگان» در مجلس گفت: منابع تأمین خسارات در این طرح صندوق توسعه ملی شناخته شده است.
بیشتر بخوانید:

جدول تخصیص منابع

وی تأکید کرد: مقداری از این منابع مربوط به برداشت ۲ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی است که پیش از این در بودجه سال ۹۸ مجوز آن اخذ شده بود. همچنین مقداری از این منابع مربوط به صرفه جویی در برخی از اقلام و ارقام در بودجه خواهد بود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: همچنین مقداری از این منابع مربوط به کمک بانک‌ها و شرکت‌های دولتی بوده و مقداری هم به فروش سهام مربوط می‌شود که مردم در واقع باید در آن مشارکت کنند.

 

میزان خسارات

تابش بیان داشت: خسارات سیل اخیر بالغ بر حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و ما در این طرح تا ۴۰ هزار میلیارد تومان را تقریباً برآورد کرده‌ایم.

میزان نظارت

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکته‌ای مهم در تدوین این طرح بیان داشت: در این طرح به مبحث نظارت از منابع و چگونگی هزینه کرد آن توجه جدی شده است چرا که همیشه از این موضوع غفلت می‌شود و مسئولان به درستی به آن توجه ندارند.

طرح عادیِ فوری

این نماینده مجلس ادامه داد: به دلیل اینکه این طرح با قید فوریت تهیه شده بود و پیش از این هم سی طرح دو فوریتی در نوبت مجلس قرار داشت لذا تصمیم بر این شد تا این طرح به صورت عادی در مجلس مطرح شود که نهایتاً این طرح ثبت و اعلام وصول شد و پس از آن به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارجاع شد.

نقطه نظرات لاریجانی

وی با اشاره به جلسات کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات پیرو بررسی این طرح گفت: کمیسیون تاکنون ۲ الی ۳ جلسه برای بررسی این طرح برگزار کرده است البته رئیس مجلس شورای اسلامی هم یکسری نقطه نظراتی داشتند که در قالب این بررسی‌ها باید در این طرح اعمال شود.

بررسی طرح در روز دوشنبه هفته جاری

تابش بیان داشت: در حال حاضر یک الی دو ماده دیگر از این طرح هنوز در کمیسیون تصویب نشده است و اگر این دو الی سه ماده در جلسه روز یکشنبه کمیسیون بررسی شود، این طرح به سرعت در دستور کار روز دوشنبه مجلس قرار خواهد گرفت.

تقاضای اولویت در بررسی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در صورت ارجاع این طرح آماده‌ایم تا با تقاضای ۵۰ امضا این طرح را در اولویت رسیدگی قرار دهیم تا با مساعدت هیئت رئیسه این طرح زودتر بررسی شود.

تابش ادامه داد: هر چه زودتر باید این طرح در مجلس مطرح شود و به نظر بنده این طرح در روز دوشنبه در صحن بررسی خواهد شد.

 

کشش صندوق

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مشخص است که قرار است به چه میزان از صندوق توسعه ملی پیرو سیل اخیر برداشت صورت گیرد گفت: در این موضوع باید ببینیم که با توجه به تعهدات و تحریم‌هایی که وجود دارد امکان برداشتی به میزان خسارات وجود دارد و یا خیر؟ چرا که خسارات سیل بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان است، لاجرم این منابع باید از صندوق برداشته شود منتها به نظر بنده ابتدا باید مجوز صادر شود تا اگر کششی در صندوق وجود نداشت مقدار کمتری از صندوق برداشت شود چرا بودجه سال ۹۸ به هیچ وجه در این موضوع جای چانه زنی ندارد.

نظر شما