شناسهٔ خبر: 32226078 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

6 پژوهش جدید در مرکز تحقیقات استان مرکزی منجر به دستاورد شد

اراک - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: 6 دستاورد جدید کشاورزی سال 97 در مرکز تحقیقات و کشاورزی این استان معرفی شد.

صاحب‌خبر -

«غلامرضا گودرزی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: چهار محصول جدید شامل لوبیا قرمز دادفر و افق، گندم آبی زرینه و جو آبی مهتاب با تلاش محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی با هدف افزایش تولید محصول در واحد سطح و افزایش بهره وری از آب کشاورزی در این استان رونمایی شد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت نقشه عناصر غذایی پر مصرف و کم مصرف خاک های زراعی استان مرکزی توسط پژوهشگران در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان معرفی شد.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بیان کرد: چهار عنوان طرح تحقیقی ترویجی شامل مقایسه کشت ردیفی در لوبیا با روش مرسوم در مزارع استان، بررسی وضعیت برداشت از طبیعت، تولید و صادرات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، مقایسه عملکرد دانه لاین های امیدبخش گندم آبی و کشت گل محمدی در اراضی شیب دار استان سال 97 انجام شد.
گودرزی از کسب رتبه نخست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی درجشنواره شهید رجایی در سطح کشور خبر داد و افزود: این جشنواره هرساله براساس شاخص های عمومی، اختصاصی و شاخص های خاص برگزار و مراکز تحقیقات در استان ها مورد ارزیابی قرار می گیرند.
رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی یاد آور شد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان سال 96 در شاخص اختصاصی رتبه برتر کشور را به دست آورد.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت کند.
این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.
مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های پژوهشی فراهم کرده است.
2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی ( پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر به صورت استانی فعالیت می کنند.
1955/3075

نظر شما