شناسهٔ خبر: 32188698 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چین: با هرگونه رزمایش و توسعه روابط نظامی آمریکا و تایوان مخالف هستیم

یک مقام ارشد چین مخالفت صریح کشورش را با هرگونه تعمیق روابط نظامی آمریکا با تایوان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد دولت چین چهارشنبه اعلام کرد که پکن مخالف هرگونه رابطه رسمی و نظامی آمریکا با تایوان است.

 به نوشته خبرگزارزی «شینهوا» «ما ژیائوگانگ» سخنگوی «بخش تایوان» دفتر شورای دولتی  چین در نشست مطبوعاتی در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر تایید کرد که تعدادی از نظامیان آمریکایی از سال 2005 به این سو در موسسه موسوم به «آمریکا در تایوان » استقرار یافته‌اند.

 این مقام چینی در ادامه افزود که آمریکا باید تعهدهای خود را اجرا کرده و اشتباه‌های خود را اصلاح نماید و در رابطه با موضوع تایوان بر اساس اصل نخست چین  و سه بیانیه مشترک پکن-واشنگتن  از مواردی که موجب آسیب وارد ساختن جدی به روابط چین و آمریکا می‌شود، اجتناب ورزد.

 مقام ارشد چینی در پاسخ به سئوالی دیگر در زمینه برنامه آمریکا جهت استقرار سامانه دفاع  هوایی گفت: «ما مخالف هرگونه رزمایش و توسعه روابط نظامی بین آمریکا و تایوان هستیم. موضع ما در این زمینه مشخص و روشن است.»

 رئیس جمهور چین چندی قبل از مردم تایوان درخواست کرده بود تا دوباره با این کشور متحد شوند. «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین گفته بود که تمایل داریم از راه مسالمت‌آمیز وارد عمل شویم، اما گزینه اجبار را هم حفظ خواهیم کرد. 

یک‌روز پس از سخنرانی وی، «سای اینگ ون» رئیس‌جمهور تایوان گفت پکن باید موجودیت تایوان را بپذیرد و برای حل اختلاف‌ها با با روش‌های مسالمت‌آمیز وارد عمل شود.

تایوان از سال 1950، زمانی که دولت ملی‌گرای چین به وسیله نیروهای کمونیست شکست خورده و از  بخش اصلی چین گریختند، به‌صورت خودمختار اداره می‌شود. چین این جزیره را استانی خیانت‌کار می‌داند - نه یک کشور دارای حقوق مستقل - و به دنبال بازگرداندن کامل آن به سرزمین اصلی چین است.

انتهای پیام/م

نظر شما