شناسهٔ خبر: 32178027 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

29 میلیون و749 هزار تن کالا از بوشهر صادر شد

بوشهر- ایرنا- ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک بوشهر گفت: درسال گذشته با احتساب میعانات گازی 29 میلیون و749 هزار تن کالا به ارزش 18 میلیارد و721 میلیون دلاراز این استان به خارج صادر شد که نسبت به سال 96 از نظر ارزش 24 درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، منصور بازیار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این میزان 19 میلیون و 970 هزار تن به ارزش حدود 11 میلیارد و 291 میلیون دلار کالای غیر نفتی و مابقی میعانات گازی بوده است که در مقایسه با سال گذشته از نظر ارزش 42 درصد افزایشنشان می دهد.
وی بیان کرد: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان بوشهر شامل میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، پایه سکوی دریایی و متعلقات آن، کودهای معدنی، سیمان و کلینکر، گوگرد، لوازم حفاری، میگوی پرورشی، گوجه فرنگی و شمش آهنی است.
بازیار یادآور شد: کشورهای چین، کره جنوبی، امارات متحده عربی، مناطق ویژه، هند، ژاپن، اندونزی، تایلند، تایوان و پاکستان مقصد کالاهای صادراتی استان بوشهر درسال 97 بود.
وی اظهار داشت: بیشترین حجم صادرات با احتساب میعانات گازی استان بوشهر مربوط به گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که از نظر وزنی 86 و از لحاظ ارزش 88 درصد از را به خود اختصاص داده است.
وی همچنین به واردات قطعی صورت گرفته از گمرکات استان بوشهر در سال 97 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 554 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 677 میلیون دلار از گمرکات استان بوشهر وراد کشور شده است.
بازیار ادامه داد: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات این استان شامل لوازم و تجهیزات نیروگاهی، موز، کره حیوانی، هواساز صنعتی، اجزا و قطعات خودروی سواری، اجزا و قطعات موتورسیکلت، چای سیاه، لاستیک خودروی سواری، یراق آلات و تجهیزات کارخانه است.
وی افزود: کشورهای چین، روسیه، فیلیپین، امارات متحده عربی، نیوزیلند، هند، ایتالیا، کره جنوبی، اکوادور و بلژیک عمده کشورهای مبدا وارداتی گمرکات استان بوشهر بودند.
6043/7212

نظر شما