شناسهٔ خبر: 32159344 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برجسته های تارنماها؛

تبعات اقدام نمادین آمریکا علیه سپاه

تهران- ایرنا- «پنج نکته درباره تبعات اقدام آمریکا علیه سپاه»، «آمریکا می‌خواهد ایران شروع‌کننده جنگ باشد»، «سپاه در کدام «فهرست تروریستی» ایالات متحده قرار خواهد گرفت؟!» و«دریاچه ارومیه از کما خارج شده اما هنوز بستری است» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخلی، در طول 24 ساعت گذشته است.

صاحب‌خبر -

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** پنج نکته درباره تبعات اقدام آمریکا علیه سپاه
پایگاه خبری «فرارو» گزارش داد: با قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی آمریکا، بار دیگر تنش‌ها میان ایران و آمریکا افزایش یافت. اقدام آمریکا علیه سپاه از 15 آوریل جاری اجرایی خواهد شد. گفته می‌شود که فرآیند اتخاذ تصمیم ورود سپاه به لیست تروریستی، شتابزده بوده است. به نظر می‌رسد که شتاب دولت آمریکا به این دلیل بوده است تا عامدانه این تصمیم را در روز پاسدار اعلام کند.

در رابطه با اقدام بی‌سابقه آمریکا علیه سپاه، چند نکته قابل طرح است:
1- تروریستی اعلام کردن سپاه، به معنای اعمال تحریم‌های گسترده علیه این نهاد و اعضای آن است. به گفته مقامات آمریکایی، این تحریم‌ها مستقیما شامل حدود 11 میلیون نفر شد که یا سپاهی و بسیجی هستند یا با سپاه ارتباط دارند. با ورود سپاه به لیست تروریستی آمریکا، تحریم‌های گسترده‌ای در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و سفر اعضای سپاه و همچنین شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با آن اعمال شد.

2- تعامل نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه با نیرو‌های سپاه، خصوصا در کشور‌های عربی، چگونه خواهد بود؟ آیا نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، قایق‌های سپاه را هدف قرار خواهد داد؟ این‌ها پرسش‌هایی هستند که با تروریستی اعلام کردن سپاه، مطرح شده‌اند. از دیدگاه آمریکا، سپاه نیرویی مانند سایر گروه‌های تروریستی - داعش و القاعده- است. بنابراین، احتمال درگیری ارتش آمریکا با سپاه بیشتر شده است.

3- دونالد ترامپ با صدور یک فرمان اجرایی در مارس 2017، ورود «تروریست‌های خارجی» به آمریکا را ممنوع کرد. علاوه بر این، طبق یکی از بند‌های «قانون USA پاتریوت»، مقامات سطح پایین آمریکا می‌توانند از ورود اعضای یک سازمان که معیار‌های کلی تروریسم را دارد، ممانعت کنند. حتی اگر آمریکا این سازمان را تروریستی نمی‌داند. حال که سپاه رسما در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است، این پرسش مطرح می‌شود که سرنوشت کسانی که در سپاه خدمت سربازی کرده‌اند، می‌کنند و خواهند کرد، چه می‌شود؟ آیا این افراد از ورود به خاک آمریکا محروم خواهند شد؟

4- تحلیلگران نزدیک به دولت ترامپ ادعا می‌کنند که سپاه حضور مؤثری در اقتصاد ایران دارد و بنابراین هدف قرار دادن آن، ضربه مهمی به اقتصاد ایران می‌زند. حتی قبل از اینکه سپاه وارد لیست تروریستی شود، آمریکا به شرکت‌های خارجی هشدار می‌داد که با سپاه تجارت نکنند، اکنون هر شرکت خارجی که با سپاه دادوستد کند، در معرض تحریم‌های آمریکا خواهد بود.

5- از پانزدهم آوریل، کل سپاه پاسداران در داخل و خارج از ایران، ممکن است به هدفی مشروع برای آمریکا تبدیل شود. نکته دیگر آنکه کنگره آمریکا تلاش می‌کند اختیارات رئیس‌جمهور این کشور در زمینه آغاز جنگ متعارف خارجی را محدود کند، اما ترامپ ممکن است با سوء استفاده از اختیارات مبارزه با تروریسم برخی تجهیزات یا اعضای سپاه را مورد هدف قرار دهد و در نتیجه یک جنگ تمام عیار را رقم بزند. البته رفتار‌های ترامپ نشان می‌دهد که او علاقه‌ای به این کار ندارد. گذشته از این، گرو‌ه‌هایی مثل حزب الله، حماس و سپاه قدس از سال‌ها پیش در لیست تروریسم آمریکا هستند، ولی آمریکا وارد جنگ با این گروه‌ها نشده است.

** آمریکا می‌خواهد ایران شروع‌کننده جنگ باشد
پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت‌وگو با فریدون مجلسی، نوشت: این پژوهشگر عرصه دیپلماسی باور دارد که آثار روانی و اقتصادی اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه بیشتر فشار روانی و اقتصادی به ایران وارد می‌کند. او در این خصوص گفت: «تروریستی‌دانستن بخشی از حاکمیت یک کشور امری خصمانه است که در عین حال به هیچ وجه در عرف بین‌الملل رایج نیست. این مهم در حالی است که در عرصه جهانی کشورهای مختلف فارغ از قواعد و عرف بین‌المللی جانب کشوری را می‌گیرند که قدرت بیشتری دارد. تعدادی از کشورهای عربی، آمریکا و اسرائیل تمایل دارند که در مبارزه‌ای فرسایشی ایران را از هر حیث اعم از اقتصادی، سیاسی و نظامی ضعیف نگه دارند؛ از این‌رو تروریستی قلمدادکردن سپاه پاسداران بیش از آنکه وجه نظامی داشته باشد، دارای آثار روانی واقتصادی شدید است. آمریکا و اسرائیل پس از تروریست دانستن سپاه منتظر بهانه‌ای هستند که ایران را شروع‌کننده جنگ معرفی کنند تا هرچه بیشتر ایران را تضعیف کنند».

وی درخصوص اقدامات متقابل ایران علیه آمریکا اظهار کرد: «شاید ایران تصور کند که برای مقابله با اقدام اخیر آمریکا می‌تواند به کشورهای هم‌پیمان با آمریکا در منطقه لطمه بزند. چین دیدگاهی نتیجه‌بخش نیست زیرا برای آمریکا چندان اهمیتی ندارد که چه قدر خسارت به کشورهای خاورمیانه وارد می‌شود و چه‌بسا در پی هرگونه خسارتی با اخذ مبالغ هنگفت به بازسازی دست بزند و منافع اقتصادی زیادی را به دست بیارود؛ بنابراین برای مقابله با اقدام اخیر آمریکا باید به دور از احساسات و هیجان‌های عصبی تصمیم‌گیری کرد. ضرورت دارد که مسئولان به جای انتقام‌گیری صرف، راهکاری برای تأمین منافع ملی پیدا کنند تا مردم کشورمان هزینه‌هایی بیش از اینها را پرداخت نکنند. آمریکا از هیچ اقدام غیرقانونی فروگذار نمی‌کند؛ کمااینکه در اقدامی عجیب سفارت خود را به بیت‌المقدس منتقل کرد یا آنکه بلندی‌های جولان که سال‌ها پیش در پی اشغال به دست اسرائیل افتاده بود را تحت حاکمیت شناسایی می‌کند. ما با چنین آمریکایی مواجهیم که در عین داشتن قدرت ضدقانون است و باید حواسمان جمع باشد که بهانه به دست آمریکایی‌ها ندهیم».

مجلسی در پاسخ به ایران پرسش که آیا آمریکا از این پس می‌تواند نیروهای سپاه را در منطقه مورد هدف قرار دهد گفت: «ایران و آمریکا هیچ‌وقت در منطقه اقدام مشترکی انجام نداده‌اند. البته در جنگ افغانستان برای مقابله با طالبان اقداماتی هماهنگ صورت گرفته بود اما آن اقدامات هم مشترک قلمداد نمی‌شود. درباره مبارزه با داعش نیز ایران و آمریکا اقداماتی موازی انجام می‌دادند که برای عدم برخورد این اقدامات از طریق رابط‌های مشترک به هم اطلاع‌رسانی می‌شد. آن دوران تمام شد و آمریکا وارد فاز جدیدی شده است و دیگر می‌تواند حساب خود را به طور کامل از ایران جدا کند پس شاید بخواهد با سپاه طور دیگری رفتار کند».

این دیپلمات سابق درباره این موضوع که آیا آمریکا از این پس می‌تواند ادعا کند که دولت ایران به دلیل روابط مشترک اقتصادی با سپاه، حامی تروریست است، ادامه داد: «این اتهام از همین حالا هم زده می‌شود و در رسانه‌ها چنین عنوان می‌کنند که ایران حامی تروریسم است اما برای آنکه آنها نتوانند از این اتهام به صورت عملی سوءاستفاده کنند، وقت آن فرارسیده است که در ایران هر نهادی کار خود را بکند و سپاه خود را از فعالیت‌های اقتصادی کنار بکشد. بی‌تردید بعد از این بسیاری از شرکت‌های خارجی و حتی غیرآمریکایی خود را از معاملاتی که سپاه در آنها سهمی ولو جزئی دارد، کنار می‌کشد و شاید بتوان امید داشت که بعضی شرکت‌های هندی و چینی که ارتباطی با آمریکا ندارند بخشی از خسارت‌های ناشی از تحریم شرکت‌های کشورهای غربی را جبران کنند اما این موضوع نیز دلیل نمی‌شود که ما از رعایت‌ چارت‌های حقوقی غافل شویم».

فریدون مجلسی در پایان درباره اینکه آیا می‌توان انتظار داشت که با اقدام ضدایرانی آمریکا میان این دو کشور جنگ دربگیرد، گفت: «به نظر من هدف آمریکایی‌ها جنگ فرسایشی و نه تقابل آشکار نظامی است. آنها می‌خواهند که طریق جنگ‌های نیابتی در سوریه، عراق و یمن ایران را مستهلک کنند و در پی غرامت‌خواهی تقصیر را گردن ایران بیندازند و آنقدر این تحریک‌ها را ادامه دهند تا ایران را وادار به واکنش نظامی کنند و آنها نیز بگویند که شروع‌کننده جنگ ایران بود. البته در آن صورت نیز جنگ گسترده و ادامه‌داری را شاهد نخواهیم بود. خود آمریکا هم انکار نمی‌کند که می‌خواهد ایران را به عصر حجر بازگرداند و تردید نکنیم برای این خواسته هصمانه هر اقدامی می‌کند».

** سپاه در کدام «فهرست تروریستی» ایالات متحده قرار خواهد گرفت؟!
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» در این گزارش آورده است: بحث تروریستی خواندن سپاه توسط ایالات متحده آمریکا، نخستین بار در شهریور 1396 مطرح شد که در آن مقطع زمانی با تصویب قانون ضد ایران، روسیه و کره شمالی موسوم به کاتسا، مسکوت گذاشته شد. در همین راستا، باید توجه داشت که دولت ترامپ چندین لیست و فرمان اجرایی برای هدف قرار دادن سپاه در اختیار دارد که هر یک می تواند معانی و پیامدهای متفاوتی به همراه داشته باشد.

اوفک: OFAC یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه داری آمریکا، مدیریت و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری را بر عهده دارد. این تحریم‌ها بر اساس سیاست خارجی و اهداف امنیت ملی آمریکا علیه کشورهای خارجی هدف قرار گرفته و براساس آن رژیم‌ها، تروریست‌ها، سوداگران بین‌المللی مواد مخدر، کسانی که درگیر فعالیت‌های مرتبط با تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی هستند و دیگر تهدیدات مربوط به امنیت ملی، سیاست خارجی یا اقتصاد آمریکا را شامل می شود. [ Office of Foreign Assets Control].

سه فرمان اجرایی، قانون CISADA مورخ جولای ٢٠١٠ نیز ضمن طرح پاره‌ای دعاوی واهی علیه سپاه، «طیف کاملی از تحریم‌های قابل اعمال علیه سپاه» را مقرر کرد که براساس «مقررات تحریم مالی ایران» (IFSR) به اجرا گذاشته شده و براساس آن اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی و غیرآمریکایی از کار مستقیم و غیرمستقیم با سپاه منع شدند.

با این حال، بیانیه سال 2017 اوفک را باید منشأ تغییر اندکی به ‌شمار آورد و آن اینکه سپاه برای نخستین‌ بار تحت فرمان اجرایی ١٣٢٢٤ که مربوط به فعالیت‌های تروریستی است، قرار گرفت. دلیل این اتفاق عمدتا قانون کاتسا مورخ‌ آگوست ٢٠١٧ است که ضمن طرح ادعاهای واهی همیشگی در ربط‌ دادن سپاه و مرتبطینش به تروریسم، خواستار تعیین سپاه به‌عنوان یکی از مصادیق فرمان اجرایی ١٣٢٢٤ در نود روز شده بود.

دو نکته مهم پیرامون گنجاندن سپاه در فهرست تروریستی اوفک در سال 2017 به شرح زیر است؛

1- برچسب تروریستی به هوا فضا و نیروی هوایی سپاه الصاق شد، ولی اسامی فرماندهان این دو ارگان بر چسب تروریستی نخورد.
2- برچسب تروریستی به نیروی دریایی و زمینی سپاه الصاق نشد.
بنابراین، با توجه به اینکه تقریبا هیچ تحریم اقتصادی وجود ندارد که قبلا علیه سپاه اعمال نشده باشد، هرگونه تحریم جدید علیه سپاه می تواند یک اقدام نمادین برای افزایش فشار بر ایران باشد.

** دریاچه ارومیه از کما خارج شده اما هنوز بستری است/ ما امیدمان در احیای این دریاچه به خداست
پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» در گفت وگو با نادر قاضی پور، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، نوشت: افزایش بارندگی‌های اخیر و رهاسازی آب از سدها و رودخانه‌های استان باعث شده است تا تراز فعلی دریاچه ارومیه 1271.19 شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 45 سانتی‌متر افزایش نشان می دهد. هم اکنون وسعت فعلی دریاچه ارومیه 2741 کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 464 کیلومتر افزایش داشته است. همچنین حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه، 3 میلیارد و 130 میلیون مترمکعب است، که در مقایسه با سال گذشته، یک میلیارد و 990 میلیون متر مکعب بود و امسال نسبت به سال گذشته، یک میلیارد و 140 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

نادر قاضی پور، اظهار داشت: خوشبختانه در سال آبی جاری، وضعیت آبی و زیرزمینی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی و شرقی رشد خوبی داشته و آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شده است. سال گذشته در همین زمان، دریاچه ارومیه حدود دو میلیون متر مکعب آب داشت؛ اما اکنون حدود 3.5 میلیارد متر مکعب آب دارد و عمق دریاچه نیز به 271.19 سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته، حدود 46 سانت افزایش نشان می دهد؛ اما این دریاچه هنوز به میزان لازم پر نشده و اگر بخواهد به خط اکوسیستم خود برسد، باید بین 14 تا 16 میلیارد متر مکعب آب داشته باشد؛ البته در زمان پر آبی سال 75 حدود 33 میلیارد متر مکعب آب در این دریاچه وجود داشت.

وی همچنین یادآور شد: دریاچه امروز از سی سی یو بیرون آمده ولی هنوز در بیمارستان بستری است و باید به حد طبیعی خود ـ که 14 میلیارد متر معکب است ـ برسد. به عبارت دیگر، هم اکنون دریاچه ارومیه حدود 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد تا جزایر آن بار دیگر جزیره بشوند. این در حالی است که اکنون بسیاری از جزایر این دریاچه خشک است که با افزایش سطح آب باید این خشکی ها از بین برود تا حیوانات و پرندگان این دریاچه بار دیگر در آن ساکن شوند. اگر بارندگی ها ادامه داشته باشد، پیش بینی ما این است که تا پایان سال آبی جاری بتوانیم حداقل به نیمی از طراز آبی واقعی این دریاچه برسیم.

** سایه ایران‌ستیزان انگشت‌شمار بر سر تصمیم‌های عجیب ترامپ
سایت خبری «پارسینه» با بیان اینکه «اختلاف مقامات آمریکایی ادامه دارد« گزارش داد: تصمیم ترامپ برای تروریست خواندن سپاه پاسداران با حمایت تعداد انگشت شماری از مقامات آمریکایی و برخی سران غرب آسیا همراه شد، اما روزنامه‌های آمریکایی از اختلاف میان مقامات دولت آمریکا خبر می‌دهند.

محمدجواد ظریف در توییتی که پیش از اجرایی شدن تصمیم دونالد ترامپ منتشر کرده بود، آن را حاصل اعمال نظر افرادی دانسته بود که خواسته‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، را در صدر قرار می‌دهند و هشدار داده بود که آمریکا با این کار به باتلاق کشیده می‌شود. «یک روز بعد، تیتر رسانه‌های اسرائیلی که به نقل از نتانیاهو نوشتند او ترامپ به درخواست او برچسب تروریستی به سپاه زده است، درستی حرف ظریف را نشان داد.»

وندی شرمن، رئیس هیات آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، از جمله کسانی بود که پس از اعلام تصمیم ترامپ، هشدار داد که این مسئله برای نیرو‌های آمریکایی پیامد‌هایی به دنبال خواهد داشت. معاون سابق وزارت خارجه آمریکا با زیر سوال بردن منافع این تصمیم برای آمریکا گفت: «سپاه پاسداران از قبل کاملا تحریم شده بود و این تنش قطعا ارتش ما را در منطقه به خطر می‌اندازد.»

ریچارد نفیو، دیگر عضو هیات آمریکایی در مذاکرات هسته ای، در یک رشته توئیت به تمسخر دولت ترامپ و تصمیم او پرداخت. او نوشت: «مشاور ترامپ در امور ایران بودن واقعا باید یک تفریح باشد، تمام آنچه که شما باید انجام دهید این است که به او بگویید، اوباما این کار را نکرد و بعد می‌توانید بقیه گزارش را با مسائل مسخره پر کنید.» نفیو با همان لحن تمسخرآمیز خود ادامه داد: «با سپاس ازاین کار، حالا سپاه قادر نیست تا به سوریه برود، حالا می‌توانیم به دنبال دیگر کسانی که از سپاه حمایت کردند و با آن تجارت داشتند، برویم.»

به نوشته نیویورک تایمز در این میان مقامات وزارت دفاع و سیا اعلام کرده بودند که با تروریستی اعلام کردن سپاه مخالفند، چرا که این اقدام نیرو‌های آمریکایی را زیر فشار قرار خواهد داد. البته این مخالفت سابقه‌ای طولانی در میان مقامات دفاعی و اطلاعاتی آمریکا دارد. سال 2017 در حالی که دولت آمریکا به دنبال بررسی این طرح بود، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که افرادی داخل دولت آمریکا به دلایلی همچنون بدتر شدن اوضاع، از بین رفتن احتمال گفت و گو با ایران، تضعیف جنگ علیه داعش، و مخالفت متحدان کلیدی بر این باورند که نباید سپاه پاسداران را تروریستی اعلام کرد و همین امر موجب شد تا طرح موضوع فوق تا امروز به تعویق بیافتد.

** تلاش‌های خارجی برای امنیتی‌کردن بحران سیل در ایران/ مسئولان گلایه مردم را با آرامش پاسخ بدهند
پایگاه خبری «تابناک» گزارش داد: اخیرا فیلمی از «غلامرضا شریعتی» استاندار جوان و پرتلاش خوزستان منتشر شده که در پاسخ به پیرمرد عرب مصیبت‌زده و سیل زده ای که می‌پرسد «شما برای عرب‌ها کاری می‌کنید یا فقط سوریه؟!» با تندی و عتاب سخن می گوید و برخلاف آرامشی که او در طول بحران سیل اخیر در خوزستان داشته در مواجهه با این شهروند ایرانی و از سئوالی که او می پرسد، بر آشفته می شود و می گوید که «حرف بی‌ربط نزن؛ آدم مخالف نظامِ بی‌تربیت برو گمشو، تا ندادم...» موضوعی که حتما خستگی ناشی از کار سخت و طاقت فرسای مدیریت یک بحران هم بوده است، اما بهرحال درست نیست و اجر زحمات اخیر او را زایل می کند.

حتی دولتی ها هم چنین سخن گفتن با مردم سیل زده را برنتابیده اند و در اولین واکنش به این موضوع، «علیرضا معزی» دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه مجازی خود به برخورد استاندار خوزستان اشاره کرده و نوشته است که « هرقدر هم که خسته باشیم، از مدیریت مردافکن و فرسایشی ابَربحران سیل خوزستان، هرقدر هم که گلایه و اعتراض شهروند گرفتار ایرانی را قیاسی نادرست با بزرگترین دستاوردهای منطقه‌ای ایران بدانیم، بازهم مسؤول نظام که خادم مردم است حق ندارد اینچنین مردخوزیِ مظلوم و آسیب دیده را از خود براند.»

طی همین دیروز و امروز هم فیلمی از یک شهروند ایرانی لر که به دلیل سیل زدگی در شرایط نامناسبی به سر می برد و تاکید داشت که می شد با اقدامات پیشگیرانه جلوی خسارات را گرفت هم منتشر شد و همین نشان می دهد که مردم در چنین شرایطی ناراحت و عصبانی اند و مسئولان باید در مقابل انتقادات و بیان ناراحتی و گلایه ها کمی صبور تر باشند. این مساله یکی از اجزای اصلی مدیریت بحران هم هست، یعنی مدیری که مسئولیت مدیریت بحران را بر عهده دارد باید بیش از گذشته و بیش از آنچه در شرایط عادی بوده خویشتندار و صبور باشد و برای آرام کردن فضا نیز نهایت تلاش و تجربه اش را به کار گیرد.

همین موضوع بهانه ای شده تا برخی شبکه های خارجی و معاند جمهوری اسلامی اینگونه سناریوها را دستاویزی بکنند تا از حادثه ی سیل و مشکلات مردم برای ایجاد جنجال بهره ببرند.کلیپ صحبت های شریعتی استاندار خوزستان با یک شهروند مصیب زده امروز اولین بار در شبکه ایران اینترنشنال وابسته به سعودی ها منتشر شد و این موضوع نشان می دهد آنها در تلاشند با سناریوسازی از چنین مسائلی علاوه بر سخت کردن کار امدادرسانی و مقابله با بحران، جنجال هایی به پا کنند.

** محمد خدادی با چه عقبه‌ای معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد شد؟
سایت «تابناک» گزارش داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمد خدادی را به عنوان معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه منصوب کرد تا این حوزه حساس در این روزهای دشوار اهالی رسانه از بلاتکلیفی خارج شود و به چهره‌ای سپرده شود که شناخت جامع از فضای رسانه‌های ایران و راهکارهای حفظ منظومه اطلاع‌رسانی کشور در این مقطع تعیین‌کننده دارد و می‌توان امیدوار بود تغییر محسوسی در شرایط کنونی به وجود آورد.

خدادی که کارنامه طولانی از مدیریت‌ها در بخش‌های فرهنگی، تبلیغی، پشتیبانی و ستادی در ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح از جمله در ستاد مرکزی پشتیبانی به ریاست حسن روحانی در دوران دفاع مقدس دارد، پس از پایان جنگ تحمیلی خبرنگار سرویس اقتصادی ایرنا و خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نبود. او در تداوم فعالیت حرفه‌ای‌اش در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مدیرکل اخبار بین‌الملل و عضو شورای خط مشی این سازمان شد.

خدادی که عضویت در شورای موسس و سردبیری روزنامه ایران را در کارنامه دارد، مدیرمسئولی و سردبیری روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی – موسسه ایران، دبیرکلی سازمان خبرگزاری جنبش عدم تعهد، دبیرکلی سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه، دبیرکلی سازمان خبرگزاری کشورهای عضو اکو، دبیرکلی سازمان خبرگزاری کشورهای حاشیه دریای خزر، مسئولیت سیاست گذاری و انتشار اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری اجلاس سران کنفرانس اسلامی، دبیرکلی اجلاس وزرای اطلاعات سازمان کنفرانس اسلامی در تهران و دبیرکلی اجلاس سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران را طی سال‌های اخیر برعهده داشته است.

این مدیر پرسابقه رسانه‌ای مسئولیت گروه مطالعات رسانه ای دفتر مطالعات وزارت امورخارجه، ریاست اداره رسانه‌های وزارت امور خارجه، سرکنسولی جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان (مدیرنمونه ملی در کشور- وکسب نمایندگی نمونه در وزارت امورخارجه در ایام مسئولیت نمایندگی در پاکستان)، مدیرمسئولی و سردبیری ماهنامه نفت گاز و پتروشیمی را نیز در سوابق فعالیتش دارد. او همچنین تهیه کننده برنامه‌های مختلف تلویزیونی در برنامه های زنده و ترکیبی، مستند گزارشی در برنامه‌های در شهر؛ صبح تهران؛ آفتاب مهربانی و دوربین هفت بوده است.


** اینجا پلدختر؛ نبض زندگی وسط این‌همه گِل و لای کُند می‌زند
پایگاه خبری «عصرایران» در این گزارش آورده است: سکانس اول؛ از قشنگی بهشت پرت می شوی وسط دنیای زشت سیلاب!: از خرم آباد که به سمت پلدختر بروی بخواهی نخواهی ذهنت فراموش می کند خبرهای دردآور این روزهای سیل. خاصیت این روزهای بهار است شاید، که بهشت کرده این جاده را، که چشم تا چشم سبزی است و زیبایی. اما همین دو ساعت و چند دقیقه را می‌توانی رها شوی...به شهر که نزدیک می شوی گویی بهار هم تمام شده، گویی بهشت را هم دیگر به خاطر نمی آوری. ماشین های نظامی و نفربرهای ارتش یکی بعد از دیگری از خیابان عبور می‌کنند، همانقدر که بومی و محلی می بینی نیروهای سپاهی، ارتشی و بسیج را هم می بینی. گویی شهر رنگ و بوی نظامی گرفته بعد از آمدن «هیولای سیلاب».

* سکانس دوم؛ یک پل دنیای شرق و غرب پلدختر را جدا کرده است: شرق پلدختر، همان بخش شهر که سیلاب امانش داده و چندان درگیرش نکرده است. هرچه به پلدخترِ غربی نزدیکتر می شوی نشانه های سیل را بیشتر می بینی، ماشین هایی که رنگ شان معلوم نیست آنقدر که سروشکل شان را گِل گرفته، فرش هایی که شسته و از دیوار آویزان شده اند، زن و مردهای چکمه پوش و ...
هرچه جلوتر می روی، غم سیل زدگی بیشتر خودش را نشان می دهد. اینجا درست بخش غربی پلدختر است، انگار یک سوی دیگر دنیاست اینجا...مردم چکمه پوش و بیل به دست که گل و لای را از خانه و مغازه خود بیرون می‌ریزند، خانه و مغازه ای که بیش از نصف آن پر شده از گل و دیگر چیزی از آنها باقی نمانده است. «بدون چکمه نمی تونی جلوتر بروی»، سر که برمی گردانم صاحب صدا را می بینم، می گویم خبرنگارم و... به سرعت با پوزخند می گوید« اینجا خبرنگار نیاز ندارد، کارگر چکمه پوش می خواهد»

* سکانس سوم؛ داستان پلدختری ها، یک شب سیلاب و دیگر هیچ!: در نیمه باز تحریکم می کند که وارد شوم، در که میزنم با صدای بلند به داخل دعوت می شوم، یک حیاط پرشده از لیوان و بشقاب و چند تکه وسیله آشپزخانه دیگر و یکی دو مبل گل مالی شده، اشتباه است اگر تصور کنید این ها وسایل همین خانه باشند. نه! اینها تمامِ برجای مانده های خانه مریم است که از آن سر غربی تر شهر جمع کرده و به این سر شهر و خانه اقوام آورده است. همین چند تکه ای که حتی سرپناهی ندارد که آنها را در آن جای دهد. نه فقط از خانه خودش که از جهیزیه همین دختر نامزد کرده اش هم دیگر خبری نیست. سیلاب آمد و بعد دیگر هیچ.

** با پر کردن خاک در گونی، نمی‌توان سیل را مهار کرد/ باید به جای مدیریت پسرخاله ای، وزارت بحران تشکیل دهیم
«تابناک» در گفت وگو با امیر فریدون نوری، عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر، نوشت: امیر فریدون نوری، کسی که در کارنامه اش فرماندهی ارشد ارتش در غرب کشور به چشم می‌خورد و پس از آن با حضور در جمعیت هلال احمر، کار در این جمعیت را ادامه راه سربازی یافته است به «تابناک کرمانشاه» می‌گوید: اروند نقطه استراتژیکی است که 75 سال است لایروبی نشده است. وقتی مسیل را تبدیل به جاده کرده اند، نتیجه این می‌شود که سیل وارد خانه‌های مردم می‌شود. در طرح هادی مجوز ساخت خانه در حاشیه رودخانه‌ها را داده اند و نتیجه آن زیر آب رفتن روستاهاست. این می‌شود مدیریت غیرتخصصی و قبول نکردن واقعیت‌های طبیعت.

عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر می‌افزاید: مدیریت کنونی، مدیریت سنتی، فامیلی و پسرخاله بازی است که باید دست از آن برداریم و کار‌ها را به دست افراد متخصص دهیم. من نمی‌گویم مدیران کنونی بد هستند. اینان عزیز و زحمتکش اند، اما متخصص نیستند. در واقع جوابگوی بحران کنونی نیستند و به نوعی گل لگد می‌کنند! در بحث بحران ما باید مدیری را تعیین کنیم که مدیریت بحران خوانده باشند.

نوری با تأکید بر اینکه باید «وزارت بحران و پدافند غیر عامل» تشکیل شود، می‌گوید: با تشکیل این وزارت خانه، باید برای آن ساختار تعریف شده و در مجلس برای آن بودجه تعیین شود و در زیرمجموعه آن دانشگاه بحران داشته باشیم تا نیروی متخصص پرورش دهیم. با این نوع مدیریت می‌توان بحران را پیش بینی و مدیریت کرد. باید بپذیریم با پر کردن خاک در گونی نمی‌توان سیل را کنترل کرد؛ هزار میلی متر بارش شوخی نیست!

نماینده جمعیت هلال احمر ایران در صلیب سرخ جهانی می‌افزاید: وظیفه سپاه و ارتش تأمین امنیت است، اما وقتی در کشور بحران مدیریت حاکم می‌شود، آن‌ها هم پای کار می‌آیند، در حالی که وظیفه شان نیست. اینکه مدیریت اوضاع به دست سپاه و ارتش و بسیج و بسیج مردمی بیفتد، درد است. درست مثل این نکته که نعمت الهی در نتیجه تدبیر نکردن‌های ما به لعنت تبدیل شود. نعمتی که موجب شده 67 سانتی متر آب دریاچه ارومیه بالا بیاید، در حالی که در دولت ده‌ها هزار میلیارد تومان هزینه کردند تا آب این دریاچه 6 سانتی متر بالا آمد.

** رستم قاسمی: احمدی‌نژاد اصلا بازداشت نشده/ تاکتیک مطرح‌ شدن دوباره نام احمدی‌نژاد؛ «سکوت»!
وبسایت خبری «تابناک» در گفت‌وگو با رستم قاسمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد از سال 90 تا 92 (دولت دهم) تأکید کرد: محمود احمدی نژاد اصلا بازداشت نشده و خبرهایی که در این خصوص منتشر شده است، صحت ندارد.

در گزارشی که روز گذشته از این موضوع منتشر کردیم، تأکید شد، شاید احمدی نژاد خیلی هم از مطرح شدن این مسأله ناخرسند نباشد و شاید با در پیش گرفتن سکوت، می خواهد حداکثر استفاده تبلیغاتی از این مسأله را ببرد؛ موضوعی که حالا با اظهار نظر صریح رستم قاسمی وزیر نفت او مشخص می شود، خیلی هم بیراه نیست.

رستم قاسمی که در مرداد ماه 1390 در پی برکناری مسعود میر کاظمی، توسط محمود احمدی‌نژاد برای تصدی پست وزارت نفت پیشنهاد شد و در دوازدهم مرداد، به‌عنوان آخرین وزیر نفت دولت دهم از مجلس رأی اعتماد دریافت کرد. پس از پایان دولت دهم، به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور (اسحاق جهانگیری) و مشاور عالی وزیر دفاع ایران (حسین دهقان) در دولت یازدهم منصوب شد.

در سال 2013 نام رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان ـ که هر ساله از سوی نشریه «فارن پالیسی» منتشر می‌شود ـ قرار داشت. نام رستم قاسمی به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار داشت که بعد از وزیر شدن، از فهرست تحریم‌های بین‌المللی خارج شد.

** گوشت قرمز ارزان می‌شود؟
پایگاه خبری «تابناک» در این گزارش آورده است: طرح توزیع گوشت تنظیم بازار بالاخره بعد از چندماه امتحان کردن روش‌های مختلف و شکست خوردن پشت سر هم آن‌ها متوقف شد. حالا دیگر گوشت‌های وارداتی جای خود را به واردات دام زنده داده‌اند و گوشت علاوه بر اشتغال‌زایی که به همراه دارند، گوشت تولیدی آن‌ها مستقیما وارد بازار می‌شوند تا تاثیر بیشتری روی کنترل قیمت بازار آزاد گوشت قرمز داشته باشند. همین امروز یک محموله بزرگ دام زنده گوسفند‌های رومانی این بار سوار کشتی شدند و 63 هزار راس دیگر به مجموع واردات گوسفند زنده اضافه شد. این گوسفند‌ها می‌توانند حدود دو هزار تن گوشت قرمز گرم برای کشور تولید کنند که احتمالا تاثیر مثبتی روی قیمت گوشت در بازار داشته باشد.

توقف واردات گوشت قرمز یک نکته مثبت دیگر هم می‌تواند به همراه داشته باشد. واردات دام زنده به جای گوشت علاوه بر اینکه همان تاثیر را در کنترل قیمت گوشت خواهد گذاشت و تعادل را بین عرضه و تقاضا در بازار آزاد فراهم خواهد کرد، می‌تواند در اشتغال‌زایی کشتارگاه‌ها هم تاثیر داشته باشد. علاوه بر این، گوشت تولیدی از دام‌های وارداتی به صورت گرم به بازار عرضه می‌شوند. عرضه گوشت منجمد در بازار مصرف هیچ‌موقع نمی‌تواند آنطور که باید روی قیمت گوشت گرم تاثیر بگذارد. برای همین است که واردات دام زنده به مراتب روش بهتری برای کنترل قیمت گوشت در بازار است.

مرحله اول واردات گوسفند زنده از رومانی علاوه بر تنظیم بازار گوشت قرمز، یک نکته مثبت دیگر هم داشت. احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید اولین محموله واردات دام زنده با ظرفیت 50 هزار راس دام سبک، علاوه بر تنظیم بازار باعث اشتغال 150 تا 160 نفر در هر شیفت در کشتارگاه‌ها شده و پس از تعطیلی یک ساله کشتارگاه‌ها باعث فعالیت مجدد آن شده است. او می‌گوید اگر کشتارگاه‌ها رونق داشته باشند شرایط مطلوبی را برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های بعد از کشتارگاه‌ها فراهم می‌کند.

** حواشی حذف نود و فردوسی‌‌پور؛ رقابت شاگرد با استاد
سایت «فرارو» گزارش داد: حالا که جدایی فردوسی پور از شبکه سه و تعطیلی نود قطعی شده است، مسئله مهم آن است که تلویزیون چگونه می خواهد این خلاء بزرگ را پر کند. به نظر می‌رسد در این راستا اقدام هوشمندانه‌ای انجام شده است. اگر برنامه «نود» بدون فردوسی پور پخش می‌شد احتمالا با ریزش مخاطب بسیار زیادی روبه رو می‌شد. ظاهرا در همین راستاست که شبکه سوم سیما کلا برند «نود» کنار گذاشته است.

مدیران و سیاستگذران این شبکه تصمیم گرفته اند محتوای نود را به برنامه دیگری انتقال دهند، البته با اجرای متفاوت. در این راستا برنامه «فوتبال برتر» را برای این کار در نظر گرفته اند. محمد حسین میثاقی مجری «فوتبال برتر» نیز به نوعی جایگزین فردوسی پور شده است. میثاقی که همیشه فردوسی‌پور را استاد خود می‌دانست و مجری محبوب نود او را کشف کرده بود حالا رقیب او شده است. البته احتمالا «فوتبال برتر» تفاوت‌هایی با نود خواهد داشت، اما میثاقی نشان داده است که روش کارش شباهت زیادی به فردوسی پور دارد.

عوامل فوتبال برتر به هیچ عنوان دوست ندارند شائبه جایگزینی 90 برایشان پیش بیاید و خود را کلا برنامه‌ای جداگانه معرفی می‌کنند. حتی قرار بر این شده که فوتبال برتر در روزی غیر از دوشنبه‌ها پخش شود. میثاقی در برنامه ویژه دربی در این باره گفت: «من هرچه در کارم دارم و یاد گرفتم از عادل فردوسی پور است و امیدوارم سال 98 برای او خوب باشد و به‌زودی عادل فردوسی پور را ببینیم.»

در تحولی دیگر میثاقی که مجری برنامه ستاره ساز نیز بود، از این برنامه کنار گذاشته شده است. احتمالا این تحول برای تمرکز بیشتر او بر «فوتبال برتر» است. محمدرضا احمدی از این به بعد اجرای ستاره ساز را بر عهده خواهد داشت.

تبعات حذف عادل فردوسی پور و تعطیلی نود به شبکه ورزش هم رسیده است. برنامه فوتبال 120 هم که با اجرای محمد حسین میثاقی از شبکه ورزش پخش می‌شد، با مجری دیگری به کار خود ادامه می‌دهد. با این حساب میثاقی را تنها باید در برنامه فوتبال برتر شبکه سه ببینیم. فوتبال 120 تا کنون در سال جدید پخش نشده و از پنجشنبه هفته جاری با اجرای حمید محمدی روی آنتن شبکه ورزش خواهد رفت.

اکانت اینستاگرام این برنامه هم چند روز پیش در پستی اعلام کرد که 22 فروردین، نخستین قسمت از این برنامه در سال 98 روی آنتن خواهد رفت. گفته می‌شود ساختار این برنامه نیز با تغییراتی روبه رو می‌شود. تهیه کننده این برنامه عادل فردوسی پور است. به این ترتیب فردوسی پور فعلا همکاری اش را با محمد حسین میثاقی قطع کرده است.

** تلویزیون چرا نمی‌گوید سرنوشت کسی که رای مردم را در جشنواره «جام‌جم» دزدید، چه شد؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در این گزارش نوشت: همه چیز از پیامک‌های مشکوکی شروع شد که نشانی از دستکاری در یک نظرسنجی درباره برترین برنامه‌های جشنواره جام‌جم بود. دستکاری در آرای مردم به نفع برنامه «برنده باش»‌ و البته به قصد کاستن از رای قاطع برنامه «90». این رویداد نخست در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد و خیلی زود به رسانه‌ها راه پیدا کرد و البته همین سبب شد که رای‌گیری جشنواره جام‌جم تعطیل شود.

در این میان بررسی‌های خبرآنلاین نشان داد که سامانه ای که پیامکها را دریافت می کرد، یعنی سامانه چلچله ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارد. در صفحه‌ی «درباره‌ی ما» در اپلیکیشن چلچله آمده است کلیه حقوق مادی ومعنوی چلچله متعلق به «آیکان» است و زیرساخت USSD آن نیز متعلق به شرکت بهسا است، شرکتی که وزارت ارتباطات اعلام کرده حتی مجوزی از این وزارتخانه نگرفته است!

با تمام این تفاسیر هنوز برای مردم مشخص نبود که دستکاری در آرا را چه کسانی و به چه منظوری انجام داده‌اند. آنچه مشخص بود اما این است که تقریبا هم وزیر ارتباطات ، هم پلیس فتا و هم نماینده صدا و سیما در گفته‌های‌شان از شرکتی واسطه‌ای سخن گفتند که با اپلیکیشن و کد دستوری سامانه‌اش مسئول رای‌گیری از مردم بوده است. شرکتی که اپلیکیشن چلچله برای آنهاست یعنی شرکت «آیکان»!

در نهایت پلیس فتا در روز 20 اسفند اعلام کرد که عامل دست‌کاری در رای مردم پیدا و دستگیر شده است. سردار وحید مجید رییس پلیس فتا در این باره گفت: «برابر شواهد دیجیتال استخراج و بررسی شده، متهم یکی از توسعه دهندگان نرم افزار و سامانه کدهای دستوری USSD در شرکت پیمانکار و مجری انجام نظرسنجی بوده است. این فرد با سوءاستفاده از کدهای برنامه و سورس کد پروژه های در اختیار، مستقل از فرآیند اصلی ثبت رای، به صورت اتوماتیک و انبوه، اقدام به تولید و اجرای دستورات USSD بر روی سرور سامانه نظرسنجی در شرکت مجری آن نموده که موجب تغییر در روند ثبت رای به نفع یکی از نامزدهای جشنواره مذکور شده است.» به گفته رئیس پلیس فتا عامل دستکاری آراء جهت سیر مراحل قانونی بعدی به مقام قضایی تحویل داده شده است.

مرتضی میرباقری هم در همین راستا در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی سیما اعلام کرد: «به محض اعلام دلایل این اتفاق، نام هر جایی که این تخلف در آن صورت گرفته است را اعلام می‌کنیم اما هنوز خاطی مشخص رسماً معرفی نشده است؛ البته یک متهم مشخص شده اما چون اتهام وی ثابت نشده نمی‌توانیم اعلام کنیم.»

** ستاره‌های پلاستیکی، فانوسک‌های خاموش!
«خبرآنلاین» با مروری بر ناکام‌ترین استعدادهای فوتبال ایران، در این گزارش آورده است: استعدادهای زیادی توسط تیم های کوچک پرورش پیدا می کنند و وقتی به باشگاه های بزرگ تر راه پیدا می کنند، حالا این فرصت را دارند تا به ستاره ای بزرگ تبدیل شوند. اما واژگونی از مسیر اصلی، باعث می شود این نام های به ظاهر بزرگ، به شهرتی خارج از زمین مسابقه دست پیدا کنند.

رامین رضاییان- وی فوتبال حرفه ای اش را در صبای قم شروع کرد. پس از آن که باشگاه قمی تا آستانه ویرانی پیش رفت، رامین ترجیح داد فوتبالش را در راه آهن دنبال کند. درخشش او در تیم قطارسازان باعث شد تا کارلوس کی روش او را به تیم ملی ایران دعوت کند. پوشیدن پیراهن تیم ملی کافی بود تا یکی از دو قطب اصلی فوتبال تهران، برای جذب او اقدام کند. همین باعث شد تا رضاییان خودش را در لباس سرخ پرسپولیس ببیند و خیلی سریع تر مسیر پیشرفت را طی کند. هواداران پرسپولیس خاطرات خوبی از دفاع راست ساروی خود داشتند؛ او در دربی 82 گلزنی کرد، به سبکی مشابه با حرکت لیونل مسی و سوارز برای مهدی طارمی پنالتی پاس داد و گل زیبایی هم به پدیده مشهد زد. رضاییان پس از نایب قهرمانی با پرسپولیس در لیگ برتر به یکباره و با یک تصمیم عجولانه به همراه مهدی طارمی راهی ریزه اسپور شد اما دوباره و به خواست هواداران به پرسپولیس بازگشت اما دیگر جایی در ترکیب اصلی سرخ ها نداشت. برانکو به دلیل عدم حضور رامین در تمرینات پیش فصل او را نیمکت نشین کرد تا رضاییان که شانس قهرمانی در لیگ برتر را به همراه پرسپولیس داشت، چند روز مانده به قهرمانی تیمش از این تیم اخراج شود. رضاییان پس از آن راهی اوستنده بلژیک شد و وقتی آن جا هم موفقیتی از آن خودش نکرد و تا مدت‌ها بازیکن آزاد بود. رامین حالا در الشحانیه بازی می کند و اگرچه کارنامه ملی اش شامل یک جام جهانی و یک جام ملت های آسیا است، اما او در عرصه باشگاهی می توانست خیلی موفق تر از چیزی که هست، باشد.

فرشاد احمدزاده- احمدزاده که متولد ارومیه بود، فوتبال را از باشگاه مقاومت شهرش آغاز کرد. پس از درخشش در داماش بود که او راهی پارسه شد و پس از آن به پرسپولیس راه پیدا کرد. البته احمدزاده در بیشتر بازی های پرسپولیس به عنوان یار ذخیره به میدان می رفت و بعدها که از سهمیه زیر 23 سال تیم خارج شد، فرصت بیشتری برای بازی کردن به دست آورد. فرشاد خدمت سربازی اش را در تبریز گذراند و پس از روزهای خوبی که در تراکتورسازی داشت، به تهران بازگشت. اما برانکو اعتقاد بیشتری به او داشت و همین باعث شد تا فرشاد به یکی از بازیکنان ثابت پرسپولیس تبدیل شود. دو قهرمانی لیگ و یک سوپرجام باعث شد تا فرشاد به لژیونر شدن فکر کند. با وجود مخالفت های پرسپولیسی ها و هواداران این تیم، احمدزاده باز هم تصمیم گرفت تنهایی فکر کند و در نهایت راهی اشلانسک وروتسف لهستان شد. باشگاهی درجه دو در فوتبال لهستان که به نظر نمی رسید فرصت مناسبی برای پیشرفت احمدزاده داشته باشد. او به مرور از ترکیب تیم لهستانی خارج شد و حالا اخباری درباره احتمال جدایی اش از باشگاه لهستانی به گوش می رسد. شاید اگر فرشاد در پرسپولیس می ماند، حالا به یکی از مهم ترین بازیکنان پرسپولیس تبدیل شده بود. چیزی که هواداران پرسپولیس را آزرده خاطر می کند، خروج او از باشگاه نیست، بلکه تنها گذاشتن تیمی است که با محدودیت های نقل و انتقالاتی مواجه بود. احمدزاده می توانست در فوتبال ایران بماند و به فینال لیگ قهرمانان آسیا برسد اما حالا در لهستان، ناامیدانه بازی می کند. حتی عادل هم در برنامه نود درباره عملکرد احمدزاده جمله جالبی را گفته بود.

محسن مسلمان- یکی از تواناترین بازیکنان فوتبال ایران در چند سال اخیر، محسن مسلمان است. او فوتبالش را در ذوب آهن آغاز کرد و درخشش در ملوان و فولاد خوزستان و البته حضور قرضی اش در پرسپولیس، در نهایت او را به طور دائمی به پیراهن قرمزها پیوند داد. مسلمان هر چه بیشتر در ترکیب پرسپولیس جا می افتاد، حواشی بیشتری را ایجاد می کرد. اما در نهایت همه چیز به شب قهرمانی پرسپولیس کشیده شد. جایی که او در ویدیو زنده ای که در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده بود، الفاظ ناشایستی را به کار برد که برخی آن را منتسب به برانکو دانستند. سرمربی کروات پرسپولیس که یکی از پس دیگری از بازیکنان پر حاشیه اش گذشته بود، مسلمان را هم به سمت در خروجی باشگاه هدایت کرد. پس از آن مسلمان به ذوب آهن بازگشت و با درخششی کوتاه مدت، باز هم نتوانست به روزهای اوجش بازگردد. او قراردادش را با ذوبی ها فسخ کرد و پیراهن سپاهان را پوشید. او بعدها گفت حضورش در سپاهان خیریت بوده است. پیراهنی که تا امروز نتوانسته است برای او روزهای خوبی را به یادگار گذاشته باشد.

** روشنگری علیه تحریم های ظالمانه / الان باید شکایت کرد
وبسایت خبری «الف» به بهانه تحریم هلال احمر توسط آمریکا در این گزارش آورده است: در خبرها آمده است که آمریکا و کشورهای تحریم کننده ایران متاسفانه حسابهای جمعیت هلال احمر ایران را مسدود نموده اند. در این میان لازم است دستگاه دیپلماسی فعالتر عمل کند. همانگونه که مرخصی فرمانداران و استانداران لغو شده بود، مرخصی تمامی اعضاء دستگاه دیپلماسی نیز لغو گردد و به محل کار خود بازگردند. در تمامی کشورهایی که سفارتخانه، نمایندگی دائم و یا موقت وجود دارد لازم است تا پرونده های شکایت بین المللی علیه تحریم کنندگان باز شود. براساس کنوانسیون های بین المللی و منشور حقوق بشر سازمان ملل در شرایط بحرانی به هر دلیلی نمی توان مانع کمک رسانی به مصدومین و یا بیماران شد. همانگونه که آنها در لوگزامبورگ علیه ایران پرونده حقوقی بازکردند پس می‌توان در کشورهای دیگر علیه آنها طرح دعوا نمود.

هم اکنون فضای مناسبی فراهم شده تا روشنگری علیه تحریم های ظالمانه انجام شود. در این شرایط اضطراری، وزرای محترم خوب است جداگانه در پیامهایی ویدیویی به زبان انگلیسی از تحریمهایی که مانع امداد رسانی میشود، منتشر کنند و دستور دهند تا بصورت اورژانسی فهرستی از تجهیرات و اقلام امدادی که مشمول تحریم شده است و هم اکنون در مناطق سیل زده به آنها نیاز فوری میباشد، تامین شود. این تجهیزات لیست کاملی است از بالگردهای امدادی، آمبولانسهای اورژانس، تجهیزات ارتباطی، وسایل خاکبرداری، مواد اولیه دارویی و همچنین بذر و سموم آفت کش برای کشاورزان است چرا که اصلی ترین آسیب دیدگان سیل اخیر متاسفانه روستائیان، کشاورزان و حاشیه نشینان شهرها بودند.

شبکه های اجتماعی همانگونه که از نام آنها پیداست محل تبادل آراء و نظرات مردم و ذینفعان است. مسئولان همانگونه که از روزهای اولیه وقوع حادثه نشان دادند باید در صحنه عمل وارد شوند. انفعال و توئیتر بازی قابل قبول نیست. بهترین فرصت همین زمان است که در قالب دعاوی حقوقی، صدای مظلومیت رنجدیدگان این حادثه را به گوش جهانیان برسانند. این فریادها باید آنچنان بلند باشد که مرزهای رسانه ای غرب را پشت سر بگذارد و در عمق وجود عدالتخواهان جای بگیرد.

** برانکو باید پدرانه با عالیشاه برخورد کند/بردن الاهلی دور از دسترس نیست
وبسایت خبری «مشرق» در گفت و گو با جواد منافی، پیشکسوت پرسپولیس نوشت: تیم پرسپولیس در حالی خود را برای دیدار با الاهلی عربستان آماده می‌کند که با یک امتیاز در قعر جدول گروه D جای دارد. این در حالی است که حریفش با یک برد و یک باخت سه امتیازی است. شکست و یا تساوی در این بازی بخت صعود پرسپولیس را تا اندازه زیادی از بین می‌برد. برخورد انضباطی برانکو با امید عالیشاه و باقی گذاشتن این بازیکن در تهران هم از دیگر حواشی پیش از سفر پرسپولیس به دبی بود. جواد منافی درباره دیدار پرسپولیس – الاهلی و مسائل حاشیه‌ای درون این تیم حرف زد.

*اوضاع پرسپولیس برای دیدار با الاهلی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
- شرایط جدول گروه پرسپولیس طوری است که احتیاج مبرمی به برد داریم. بازیکنان و برانکو هم می‌دانند که سه شنبه بازی حساسی در پیش داریم. ولی فکر می‌کنم با روحیه‌ای که در تیم وجود دارد این مهم دور از دسترس نیست.

* خط خوردن عالیشاه را چطور ارزیابی کردید. با تصمیم برانکو موافق هستید یا نه؟
- ما که در تمرینات تیم شرکت نداریم. وقتی از دور می‌بینیم باید حق را اینگونه به سرمربی تیم بدهیم او با بچه‌ها تمرین می‌کند و از چند و چون کار مطلع است. عالیشاه هم بازیکن باتجربه ای است. چندین فصل در پرسپولیس بوده به درد تیم می‌خورد و می‌تواند در مواقعی به پرسپولیس کمک کند. اما خب چند هفته‌ای که به او بازی نرسیده موجب شده تا حدی نگران شود و از آنجا که هر بازیکنی دوست دارد بازی کند او هم احساس کرده می‌تواند به تیم کمک کند.

* پیشنهاد شما چیست؟
- برانکو باید پدرانه با عالیشاه برخورد کند و از تجربه این بازیکن در سه تورنمنت باقی مانده استفاده کند. من شخصاً امیدوارم امید به تیم برگردد. البته در این دیدار نیست و باید به نظر برانکو احترام گذاشت اما دوست داریم در دور برگشت شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که او هم بتواند به پرسپولیس کمک کند.

** درس بزرگ سیل اخیر برای مسئولان؛ به هیچ قیمتی اجازه ساخت و ساز در حریم سیلابی رودخانه ها را ندهید
پایگاه خبری تحلیلی «شفقنا» در گفت وگو با محمد درویش نوشت: این کویرشناسی که در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور پژوهش می‌کند، اشتباه بزرگ مردم سیل زده و مسئولان را ساخت و ساز در خانه رود عنوان و بیان کرد: بسیاری از خانه هایی که در معمولان و پلدختر تخریب شده دقیقاً در حریم بستر سیلابی رودخانه است، همین الان هم بخش های بزرگی از خوزستان که زیر آب رفته به این خاطر است که ما عرض رودخانه را تا 150 متر تصرف کردیم و در نتیجه دیگر آن رودخانه ها استعداد هدایت آب را ندارند و آب بیرون می زند و چنین خساراتی را به بار می آورد، امیدوارم این درسی برای مدیران حوزه زمین، آب، کشاورزی، محیط زیست و شهرداری ها در کشور شود که تحت هیچ شرایطی و به هیچ قیمتی اجازه تجاوز به عرصه های سیلابی رودخانه ها را ندهند.

محمد درویش درخصوص اینکه با توجه به بارندگی های اخیر و احتمال ادامه این بارش ها در فصل بهار، و همچنین پر شدن بسیاری از سدها و تالاب ها، آیا امسال سال ترسالی خواهیم داشت، اظهار کرد: امسال سالی است که بیشتر از میانگین بارندگی داشتیم و اصطلاحاً ترسالی از آن یاد می شود، منتها نمی توانیم براساس یک سال قضاوت کنیم و بگوییم که وارد یک دوره ترسالی شدیم، زمانی می توانیم بگوییم وارد دوره ترسالی شدیم که دستکم 4 تا 5 سال بیشتر از میانگین ریزش آسمانی داشتیم و میزان بارندگی اوایل امسال مرتب تکرار شود، که این مساله بسیار بعید است و هیچ وقت چنین چیزی سابقه نداشته است.

او در پاسخ به اینکه سیل های اخیر به خصوص در دو استان لرستان و خوزستان تا چند روز قبل آن قابل پیش بینی بود؟ اظهار کرد: سیلی که اتفاق افتاده، بسیار کم سابقه بود و سبب شده که نام چهار شهر ایران در دهه اول فروردین 98 در بین 10 شهر پر باران جهان ثبت شود بنابراین سیل بی سابقه و کم سابقه بوده و شدت بارندگی زیاد بوده و در هر شرایطی بالاخره این سیل با خود جریان بزرگ رودخانه ای را به وجود می آورد و چون در زمانی هم اتفاق افتاد که ما پوشش گیاهی نداشتیم و هنوز درختان سبز نشده بودند و خاک برهنه بود، در نتیجه مقاومتی هم در برابر قطرات باران وجود نداشت و خرابی ها بیشتر شد منتها یک اتفاقی که سبب شد سیل به شدت در لرستان و شیراز خسارت جانی بزند، اما این خسارت در خوزستان یا آق قلا از نظر تلفات جانی کمتر بود به خاطر این بود که در آق قلا یا خوزستان مردم از پیش آگاه شده بودند که چنین حجم عظیمی از سیل می آید و جان خود را محافظت کرده بودند، هر چند که به مالشان خسارت زیادی خورد، ولی در شیراز یا لرستان همه شوکه شده بودند و انتظار چنین اتفاقی را نداشتند.

** واکنش سردار سید علی صنیع خانی به اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: آمریکا در صدر ترویست هاست/ سپاه به درخواست ملت های منطقه وارد این کشورها شد
پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در گفت و گو با سردار سید علی صنیع خانی، یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشت: یکی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به اقدام دولت آمریکا در تروریست نامیدن سپاه، گفت: سپاه با درخواست دولت و ملت افغانستان، لبنان، سوریه و عراق وارد این کشورها شده است، اما آمریکایی ها بدون هیچ درخواستی از طرف مردم و یا حتی دولت ها وارد منطقه شده اند. باید ببینیم آمریکایی ها چه ملاک هایی برای تروریست بودن اعلام می کنند. اگر آن ملاک ها را مشخص کنند قطعا خودشان در صدر تروریستها قرار می گیرند.

سردار سید علی صنیع خانی در واکنش به اقدام آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: همه پاسداران بدون هیچ چشم داشتی به سپاه وارد شدند و سپاه را تشکیل دادند و بحمدلله توانستند منشأ اثرات زیادی در همه عرصه های داخلی و خارجی باشند. سپاه برای خدمت به این نظام تشکیل شد؛ تا پشتوانه ای برای نظام باشد. به همین خاطر افراد صاحب نظر، علاقه مند و از جان گذشته ای جذب شدند و سپاه را تشکیل دادند و توانستند در عرصه های مختلف از خودشان نامی نیکو بر جای بگذارند.

صنیع خانی تأکید کرد: اگر سپاه با درخواست خود ملت ها وارد شد و واقعا جانشان را برای کمک به آنها گذاشتند، وظیفه ما بوده که به مظلوم کمک کنیم و غیر از این کاری نکردیم و سپاه واقعا نقش خودش را نسبت به این موارد خوب به انجام رساند. شهیدانی هم که دادیم برای این بوده که به مظلوم کمک کنیم. ملت ما فکر نکنند اگر در جایی هم دخالت بی جایی دیدیم باید کل خدمات سپاه را نادیده بگیرند. همین الآن نیروهای خیلی خوبی در سپاه هستند که هیچ چشم داشتی به این دنیا، که دیگران به آن علاقمند هستند، ندارند و خالصانه خدمت می کنند و در گذشته هم غیر از این نبود.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: ما باید خدمات سپاه در عرصه های مختلف را به مردم بگوییم. اگر این کار را انجام دهیم مردم ما هم از رادیوهای بیگانه و فضاهای مجازی که آنها دنبال می کنند متأثر نمی شوند. در عرصه بین المللی هم مسئولین ما واقعیت ها را بیان کرده اند و آنهایی که باید بدانند می دانند که ما چه کاری داریم انجام می دهیم. مگر ما می توانستیم بدون اجازه به افغنستان، عراق و سوریه وارد شویم؟! همین الآن هم قدردان خدمت های ما هستند. باید ببینیم آمریکایی ها چه ملاک هایی برای تروریست بودن اعلام می کنند. اگر آن ملاک ها را مشخص کنند قطعا خودشان در صدر تروریست ها قرار می گیرند.

پژوهشم**1699**9131

نظر شما