شناسهٔ خبر: 32091824 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تهدید دوباره ونزوئلا با گزینه‌های روی میز

روزنامه جوان

همزمان با اعلام رسمی حضور نظامیان روس در ونزوئلا و حتی احتمال افزایش این نیرو‌ها در این کشور، معاون رئیس‌جمهور امریکا در ادامه مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور ونزوئلا تهدید کرد که همه گزینه‌ها روی میز است و علاوه بر آن از تحریم‌های تازه علیه ونزوئلا خبر داد.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  «مایک پنس» بامداد روز شنبه در توئیتر خود مدعی شد: «مبارزه در ونزوئلا بین دیکتاتوری و دموکراسی است و برگ برنده با آزادی است. نیکلاس مادورو، دیکتاتوری است که هیچ حق مشروعی در قدرت ندارد و باید کنار برود.» مایک پنس که همانند دیگر مقام‌های امریکایی پیش از این بار‌ها دولت ونزوئلا را به اقدام نظامی تهدید کرده بود، حالا هم گفته است: «همانطور که رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا گفته است، درباره ونزوئلا همه گزینه‌ها روی میز است. برای نیکلاس مادورو بهتر است که عزم ایالات متحده امریکا را نیازماید. مادورو باید برود.»
معاون رئیس‌جمهور امریکا افزود: «رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا در حال اقدام علیه منبع حیاتی ثروت رژیم مادورو است. امروز امریکا ۳۴کشتی متعلق یا تحت اداره پترولئوس دی ونزوئلا (شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا) را به همراه دو شرکت که نفت خام ونزوئلا را به کوبا حمل می‌کردند، تحریم خواهد کرد.» در چنین شرایطی یک مقام کاخ سفید اعلام کرد، معاون رئیس‌جمهور امریکا به‌زودی در شورای امنیت درباره ونزوئلا سخنرانی خواهد داشت. ۱۵عضو این نهاد سازمان ملل متحد همچنان درباره مدیریت بحران سیاسی و انسانی این کشور امریکای لاتین به اتفاق نظر نرسیدند.
هیئت امریکا در سازمان ملل در نامه‌ای خواستار برگزاری نشستی در روز‌های آتی شد و تأکید کرد: با توجه به وضعیت انسانی رو به وخامت در این کشور، معتقدیم برگزاری یک جلسه ضروری و مناسب باشد.
به گفته دیپلمات‌ها، این نشست برای روز چهار شنبه برنامه‌ریزی شده است. سوم بهمن‌ماه سال گذشته بود که «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت و رئیس «مجمع ملی» (کنگره) ونزوئلا در تجمع حامیان خود در «کاراکاس» پایتخت ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور این کشور خواند. اکثر کشور‌های غربی گوایدو را به عنوان رئیس کشور ونزوئلا به رسمیت شناختند، اما روسیه، چین، ایران ترکیه و چند کشور امریکای لاتین و در رأس آن‌ها کوبا همچنان حامی نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هستند.
پیش از سخنان پنس سخنگوی دولت ترامپ هم گفت: صراحتاً می‌گوییم که یک گزینه نظامی همانطور که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا گفته است، روی میز قرار دارد و همچنان مورد بررسی است. این یک گزینه بسیار جدی است و اگرچه کسی نمی‌خواهد آن را شاهد باشد، اما به دلیل وضعیت موجود در ونزوئلا ما آن را با جدیت بررسی می‌کنیم. این مقام اشاره کرد: امریکا هرگز از پیش تدابیری را که در آینده علیه دولت ونزوئلا لحاظ خواهد کرد، اعلام نخواهد کرد. وی اظهار کرد: ما از تعیین جداول زمانی اجتناب می‌کنیم و تدابیر ما بسیار استراتژیک بوده‌اند و ما به تلاش استراتژیک خود در خصوص اعلام سیاست‌ها و گام‌های‌مان ادامه می‌دهیم و عنصر اقدام غیرمنتظره در کانون موفقیت اقدامات ما طی دو ماه گذشته بوده است.
این سخنگو درباره زمان انتقال امریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی به راهکار نظامی اظهار کرد: ما به در انزوا قرار دادن آن‌ها ادامه خواهیم داد.

اقدام علیه کوبا
بعد از اظهارات پنس در مورد اقدام به تحریم ۳۴ کشتی وابسته به شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) و همچنین دو شرکت فعال در انتقال نفت ونزوئلا به کوبا کرده خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس‌جمهور خودخوانده این مخالفان هم در توئیتر نوشت: ما در هماهنگی با همپیمانان‌مان مشغول اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از تحویل نفت متعلق به ونزوئلا به کوبا هستیم. این در حالی است که روز شنبه و در پی فراخوان توئیتری تظاهرات گوایدو خطاب به هوادارانش و مقابله به مثل مادورو خیابان‌های کاراکاس شاهد راهپیمایی طرفداران دو طرف بودند. بسیاری از کارشناسان معتقدند که دولت ترامپ که در صحنه سیاست خارجی تاکنون نتوانسته هیچ پرونده‌ای را به زعم خود حل کند، امیدوار بود که با تغییرات سریع در ونزوئلا دستاوردسازی کرده و ادعای احیای نفوذ امریکا بر امریکای لاتین را وارد کمپین انتخاباتی خود کند که مقاومت دولت و ارتش ونزوئلا و حمایت مستقیم نظامی روسیه از این کشور، تاکنون شبه‌کودتای امریکایی را ناکام گذاشته است.

نظر شما