شناسهٔ خبر: 32083848 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

واکنش‌ها به دیکتاتوری آمریکا و تلاش برای سد کردن بررسی جرایم جنگی در افغانستان

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10

سفیر سابق آمریکا در امور جرایم جنگی اظهارداشت: واشنگتن با باطل کردن روادید دادستان دادگاه لاهه به دلیل تلاش برای بررسی جرایم جنگی آمریکا در افغانستان خود را در ردیف دیکتاتورها و جنایتکارها قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، آمریکا به دلیل تلاش‌های «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین‌المللی کیفری برای بررسی جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان روادید وی را باطل کرد.

ابطال روادید که روز جمعه توسط دفتر بنسودا نیز تایید شد در حالی صورت گرفته که این دادگاه در پی بررسی جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی و سازمان سیا در افغانستان طی سال‌های 2003 و 2004 و همچنین سیاه‌چال‌ها و مراکز بازداشت آمریکا در لهستان، لیتوانی و رومانی است.

کمتر از یک ماه گذشته نیز «مایک پامپئو» به دادگاه هشدار داده بود که در صورت ادامه تلاش‌ها برای بررسی جنایات جنگی آمریکا در افغانستان روادید افرادی که با این تحقیقات ارتباط دارند را باطل کرده و یا برای آن‌ها روادید صادر نمی‌کند.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به اقدام واشنگتن در توئیتی نوشت: دولت آمریکا باید بطور فعال از دادستان لاهه برای حضور در آمریکا دعوت کند نه اینکه مانع سفر وی شود. همکاری با دادگاه بین‌المللی کیفری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات مرتبط به نفع آمریکا است و نشان می‌دهد که چیزی برای پنهان کردن ندارد.

پامپئو همچنین هشدار داده بود که آمریکا آماده است تا تحریم‌هایی را علیه دادگاه لاهه اعمال کند.

«استفن راپ» سفیر سابق آمریکا در امور جرایم جنگی نیز با انتقاد از واشنگتن گفت: این اقدام بیش از آنکه مانع تحقیقات دادگاه شود به شهرت آمریکا لطمه می‌زند.

به گزارش «نیویورک تایمز»، این مقام سابق آمریکایی گفت: با باطل کردن روادید اینطور عمل کردیم که گویا چیزی برای پنهان کردن وجود دارد و خود را در کنار جنایتکاران و دیکتاتوران جهان قرار داده‌ایم.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما