شناسهٔ خبر: 32072793 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکا روادید دادستان دادگاه لاهه را به دلیل بررسی جنایات جنگی این کشور در افغانستان لغو کرد

آمریکا روادید ورود دادستان دیوان کیفری لاهه به دلیل تلاش برای بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان را لغو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، پس از هشدار وزارت خارجه آمریکا به دیوان کیفری لاهه برای توقف بررسی جنایات جنگی نظامیان این کشور در افغانستان،  واشنگتن روادید «فاتو بنسودا»، دادستان دیوان کیفری لاهه را لغو کرد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیرا دیوان کیفری لاهه را تهدید کرده بود که در صورت ادامه بررسی جنایات جنگی در افغانستان روادید برای افرادی که در این روند دخیل هستند صادر نمی‌شود و روادید دیگر افراد نیز باطل می‌شود.

پس از این هشدار دفتر بنسودا  تاکید کرد که این دیوان  بدون ترس به انجام وظایف خود ادامه می‌دهد.

دادگاه کیفری لاهه مسئولیت دارد زمانی که دولت‌ها علیه نسل‌کشی، جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت اقدامی نمی‌کنند مداخله کرده و این موارد را مورد تحقیق قرار داده و عدالت را اجرا کند.

کشته شدن هفده غیر نظامی افغان در ولسوالی پنجوایی قندهار و به آتش کشیدن اجساد آنان در مارس سال ۲۰۱۲، حمله هوایی آمریکا به بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز در سال ۲۰۱۵ که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت، شکنجه زندانیان در زندان های مخفی افغانستان از جمله زندان بگرام از اقدامات جنایتکارانه نظامیان آمریکایی است که همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری در افغانستان و در سطح نظام بین الملل بوده است.

انتهای پیام/

 

نظر شما