شناسهٔ خبر: 32067291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

آغاز صعودی بازارها در سال جدید/ بورس بر مدار اخبار مثبت

آغاز سال جدید، برای بازارهای مالی خوش یُمن بود و معاملات هر سه بازار بورس، ارز و طلا در روزهای ابتدایی سال، صعودی دنبال شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، آغاز سال نو و تعطیلات چند روزه ابتدای آن، فرصتی برای فعالان بازارها بود تا با فاصله گرفتن از روزهای پرالتهاب سال 97، خود را برای حضور مجدد در بازارهای مالی و کسب بازدهی حداکثری آماده سازند؛ سال جدید، سال «رونق تولید» نام‌گذاری شد تا این بار، همه تمرکز فعالان اقتصادی و سیاست‌گذاران بر تولید ملی و راه‌های رونق آن باشد، از همین رو انتظار فعالان بازارهای مالی نیز، سمت‌وسو گرفتن قیمت‌ها به نفع تولید ملی است، از دید بسیاری از این افراد، تنها رونق تولید است که می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری را هموار سازد و نقدینگی را بازارهای کاذب و فعالیت‌های سفته‌بازانه به سمت تولید سوق دهد.

به هر روی، وجود تعطیلات متعدد در دو هفته ابتدایی فروردین ماه، باعث شد تا معاملات بازارهای مالی از قوت چندانی برخوردار نباشد و حجم معاملات به حداقل ممکن تقلیل یابد، در حالی که مهمترین اخبار اقتصادی این دو هفته، نزدیک شدن آمریکا و چین به توافق تجاری، افزایش احتمال تمدید معافیت‌های تحریمی خرید نفت ایران و اخبار مرتبط با سیل در لرستان، شیراز، خوزستان و آق قلا بود، فعالان بازارهای مالی، حضوری کم‌رنگ از خود نشان دادند؛ با این حال روند بورس، مثبت بود، سکه و دلار نیز نوسانات رو به بالایی را تجربه کردند.

بهار کم رمق بورسی‌ها

معاملات بازار سرمایه در آغاز سال نو، همچون سال‌های گذشته، در حداقل حجم و با نوسان‌های اندک همراه بود، فعالان بازار بورس در این چند روز، رغبت چندانی برای حضور مستمر در بازار از خود نشان ندادند اما با این حال، روند معاملات مثبت بود و حرکت بازار با اقبال خریداران به گروه خودرویی، پالایشی، دارویی و غذایی همراه شد.

در آخرین روز معاملاتی حجم معاملات، اعداد منطقی‌تری به خود گرفت و ارزش آن از 600 میلیارد تومان فراتر رفت، در این روز بیشترین حجم معاملات در ایران‌خودرو با 159 میلیون سهم ثبت شد که دلیل آن، تقویت شایعاتی مبنی بر تجدید ارزیابی این شرکت زیان‌ده بود.

علاوه بر ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو و همچنین سایر شرکت‌های قطعه‌ساز، مورد توجه بازار قرار داشتند اما افزایش عرضه‌ها در روز 11 فروردین، تردیدها نسبت به ادامه روند صعودی را افزایش داد.

در گروه بانکی، بانک ملت در غیاب وتجارت، لیدری گروه را به عهده گرفت و با رشد 3 درصدی به قیمت 310 تومانی رسید؛ پست بانک، روندی منفی را تجربه کرد و در بانک پاسارگاد نیز قیمت‌ها تغییری به خود ندیدند.

نوسانات مثبت گروه دارویی، دیگر اتفاق مهم روزهای آغازین سال جدید بود و در معاملات این گروه، نمادهای دفارا، ریشمک، دعبید، دامین و کوثر، روزهای مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ احتمال افزایش نرخ دارو، از جمله اخباریست که تقاضا در معاملات دارویی را افزایش داده است و تحلیلگران بنیادی نیز به افزایش سودآوری شرکت‌های این گروه امیدواری زیادی دارند.

از دید فعالان بورسی، سال جدید می‌تواند سال رونق بورس در برخی صنایع مهم باشد؛ از یک سو، عبور شرکت‌های فلزی و پتروشیمی از فشار تحریم‌ها و تثبیت میزانی از صادرات آن‌ها در کنار رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند عاملی تأثیرگذار در رشد شاخص بورس باشد از دیگر سو، تمدید احتمالی قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مشوق مؤثری در افزایش تقاضا در بازار سرمایه خواهد بود و در کنار همه این اتفاقات، تداوم روند صعودی قیمت محصولات داخلی، افزایش سودآوری شرکت‌ها و به تعاقب آن، رشد قیمت سهام آن‌ها را تضمین می‌کند.

تثبیت دلار در کانال 13 هزار تومانی

تحرکات دلار در روزهای آغازین سال، تحرکاتی مثبت بود؛ دلیل عمده آن نیز، خلوت شدن بازار و بازارسازی سفته‌بازان در غیاب فعالان واقعی و فروشندگان پر قدرت بود، همین امر باعث شد تا قیمت دلار که سال 97 را در محدوده 12 هزار و 900 تومانی به پایان رسانده بود، تا محدوده 13 هزار و 500 تومان رشد کند و در هفته دوم فروردین ماه نیز، در کانال مذکور تثبیت شد.

فعالان ارزی معتقدند که با توجه به تداوم روند صعودی تورم در ماه اسفند و به تعاقب آن، فروردین، زمان آن رسیده که دلار روند خنثی خود را به اتمام رسانده و هم سطح تورم، رشد حدود 5 درصدی را تجربه کند.

با این حال، از دید اغلب کارشناسان، دوران پرش‌های ارزی به پایان رسیده است و در سال جدید، رشد ارز، همسان رشد سایر بازارها و البته سطح عمومی قیمت‌ها نخواهد بود.

تعطیلات صعودی طلا

در بازار طلا نیز به رغم وجود تعطیلی‌های متعدد، قیمت‌ها صعودی دنبال شدند و قیمت هر گرم طلای 18 عیار، از 400 هزار تومان قبل از عید به 435 هزار تومان رسید؛ رشد دلار، دلیل اصلی این رشد بود اما در کنار آن، تقویت قیمت جهانی نیز مسأله‌ساز بود.

در مجموع، در پایان روز 16 فروردین، سکه تمام بهار آزادی به 4 میلیون و 678 هزار تومان رسید.

انتهای پیام/63062/ح30/

نظر شما