شناسهٔ خبر: 31956410 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می دهد؛

برنامه ریزی صندوق نوآوری برای افزایش کسب وکارهای داخلی

امسال با تغییرات صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت حمایت هرچه بیشتر از شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان و برنامه ریزی‌های گسترده در سطح کشور، می‌توانیم شاهد رونق کسب‌وکار داخلی در حوزه علم و فناوری باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نام اقتصاد دانش‌بنیان با اقتصاد مقاومتی گره خورده است و تحقق آن به شرکت‌هایی وابسته است که با تولیدات داخلی، می‌توانند به چرخه اقتصادی کشور کمک کنند.

اما حیات این شرکت‌ها که با نام دانش‌بنیان شناخته‌ شده‌اند نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای دارد که فقط و فقط از عهده نهادهای دولتی ساخته است. گرچه در سال‌های اخیر بخش خصوصی نیز با دیدن دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان پای‌کار آمده اما بازهم بزرگ‌ترین تکیه‌گاه این شرکت‌هاصندوق‌های دولتی و تسهیلات آنهاست.

در سالی که به نام رونق تولید ملی مزین شده، نگاهی به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان یکی از نهادهای فعال در امر تسهیلگری فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌اندازیم.

تغییرات ساختاری در صندوق نوآوری وشکوفایی

صندوق نوآوری و شکوفایی در سال گذشته، تغییرات زیادی داشته است. از تغییر در مدیریت گرفته تا تفاهم‌نامه با صندوق‌های پژوهش و فناوری.

مهرماه سال ۹۷ بود که علی وحدت به‌عنوان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی انتخاب شد. وحدت که پیش‌ازاین سابقه فعالیت در شورای سیاست‌گذاری و راهبری آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت را در کارنامه خود داشت؛ از همان ابتدای انتصاب در مسئولیت جدید، سفرهای استانی خود را آغاز کرد.

وحدت در گفت‌وگو با فارس گفت: در سفرهای استانی که سال گذشته انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان از بروکراسی اداری ناراضی هستند و آن را عاملی برای کاهش تمایل به استفاده از این تسهیلات دانسته‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: در برنامه‌های جدید صندوق، تمام تلاش خود را کردیم تا با اعطای اختیارات بیشتر و همکاری با صندوق‌های پژوهش و فناوری کل کشور میزان رضایت شرکت‌ها از تسهیلات بیشتر شود.

عدم اتصال نهادهای مالی حمایت‌کننده، بزرگ‌ترین مشکل دانش‌بنیان‌ها

بنا بر نتایجی که از این سفرهای استانی حاصل شد، یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و نوپا عدم اتصال صندوق نوآوری و شکوفایی با نهادهای مالی حمایت‌کنندهنظیر صندوق پژوهش و فناوری است.

بر همین اساس در روزهای پایانی اسفندماه، مراسم رونمایی از همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی باصندوق‌های پژوهش و فناوری برگزار شد که در این مراسم، بازیگران اصلی سریال حمایت از فناوران و پژوهشگران از منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گرفته تا سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری حضور داشتند.

اختصاص تسهیلات و خط اعتباری ویژه به صندوق‌های پژوهش و فناوری

با این همکاری، مبلغ ۲۱۶ میلیارد تومان تسهیلات برای۱۲ صندوق پژوهش و فناوری و همچنین بیش از ۷۰۰میلیارد تومان خط اعتباری برای صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص پیدا کرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم، به تشریح چگونگی اعطای تسهیلات پرداخت و گفت: علاوه بر حمایت‌های ویژه، در صورت خوش‌حسابیصندوق‌های پژوهش و فناوری، ۲۰ درصد از کل سود تسهیلات به آنها بازگردانده خواهد شد. همچنین، هزینه کردتسهیلات اعطایی به صندوق‌های پژوهش و فناوری می‌تواند چهار ساله باشد و امکان دریافت مجدد تسهیلات از سوی صندوق‌های پژوهش و فناوری پس از صرف ۷۰درصد از تسهیلات فعلی امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، اخذ تضمین برای این تسهیلات به‌صورت چک و بر پایه عملکرد و اعتبار مالی صندوق‌های پژوهش و فناوری است.ضمن اینکه ریسک‌های مالی و عملیات صندوق‌های پژوهش و فناوری در سنجش اعتبار مالی این صندوق‌ها در نظر گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما