شناسهٔ خبر: 31941022 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وزارت امور خارجه آمريکا منتشر کرد؛

اظهارات نماينده آمريکا در امور سوريه

جيمز جفري: جنگ با گروه تروريستي داعش ادامه خواهد داشت اما نوع اين نبرد متفاوت خواهد بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ؛ وزارت امور خارجه آمریکا مشروح اظهارات «جیمز جفری» نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه و فرستاده ویژه این کشور در ائتلاف به اصطلاح جهانی علیه داعش را که در تاریخ 25 مارس (5 فروردین 1398) انجام شد، منتشر کرد.
جفری در این سخنان به مسائلی از قبیل اقدامات ائتلاف علیه داعش در سوریه و عراق، سرنوشت زندانیان داعش و تامین بودجه این اقدامات پرداخت.
وي گفت: پس گرفتن آخرین مواضع قلمرو خلافت داعش در طول ساحل فرات در سوریه، به معنای پایان جنگ نیست. این جنگ ادامه خواهد داشت اما نوع این نبرد متفاوت خواهد بود.
وي افزود داعش بخش عمده توانایی های خود برای اقدام تروریستی را از دست داده است. داعش همچنین پایگاه جذب نیروی خود را در منطقه تحت کنترل خود از دست داده است، به همین دلیل این تحولات از اهمیت بسیار بسیار زیادی برخوردار هستند.
وي گفت گروه تروريستي داعش در زمان اوج قدرت خود، 40 هزار مایل مربع (بیش از 60 هزار کیلومتر ) را تحت کنترل داشت. این رقم در آغاز شکل گیری داعش برابر با 20 هزار مایل مربع بود. اکنون داعش همه این قلمرو را از دست داده است. داعش تقریبا هشت میلیون نفر را تحت کنترل خود داشت. اکنون هیچ کس تحت کنترل داعش نیست. داعش چیزی حدود 35 هزار تا 100 هزار جنگجو داشت. این افراد اکنون همگی یا در زندان به سر می برند، یا مرده اند یا گریخته اند.
خبرنگار آسوشیتدپرس پرسید: اکنون که خلافت سرزمینی (داعش) دیگر وجود ندارد، نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک اعلام کرده اند واقعاً ظرفیت نگهداری زندانیان را –که به آنها اشاره کردید و درباره آنها سخن گفتید- ندارند. دست کم این ظرفیت امروز وجود ندارد. شما درباره یک دیوان عالی بین المللی یا نوعی ساز و کار سخن گفتید که هدف آن پرداختن به امور این افراد (زندانیان) است. موضع گیری دولت آمریکا در این خصوص چگونه است؟ آیا از چنین مساله ای استقبال می کنید؟ علت این پرسش آن است که دولت‌ آمریکا در خصوص ساز و کارها موضعی خصمانه یا تحقیر آمیز در پیش گرفته است، به خصوص در قبال دیوان کیفری بین المللی. بنابراین، پرسش من آن است که آیا این راه حل، عملی خواهد بود و اینکه آیا از چنین راه حلی حمایت می کنید؟
جفری گفت: در حال حاضر، تمرکز بر آن است که کشورها، جنگجویان تروریست خود را باز پس بگیرند. درصد عمده ای از مجموع این افراد که توسط نیروهای موسوم به سوریه دموکراتیک به اسارت در آمده اند، اتباع عراق و سوریه هستند. اکنون فرآیندی در دستور کار است تا این افراد دوباره به عراق و جوامع سوری خود باز گردانده شوند تا فرآیند رفع افراطی گری در قبال آنها انجام شود دوباره با این جوامع یکپارچه شوند و در برخی موارد هدف مجازات قرار بگیرند. ما به عنوان نخستین و مهمترین اولویت خود، بر این مساله تمرکز داریم.
وي گفت اولویت دوم ما، تحت فشار قرار دادن کشورها به منظور تحویل گرفتن شهروندانی است که بر اساس نظام های قضایی این کشورها، ممکن است مرتکب جرم شده باشند یا نه. به نظر ما این موضوع، حیاتی است و تمرکز خود را بر آن قرار داده ایم.
 
جفري در پاسخ به سوال خبرنگار الحره (al-Hurra) مبني بر اين که آینده حضور آمریکا در سوریه و همچنین راه حل سیاسی برای این کشور چیست؟  در پاسخ ادعا کرد سیاست آمریکا در سوریه، تضمین این موضوع است که غلبه بر داعش ادامه داشته باشد.
وي افزود  نیروهای ما در شمار بسیار محدود، در مناطق شمال شرق و التنف باقی خواهند ماند تا ادامه عملیات پاکسازی و ادامه عملیات تثبیت علیه داعش را برای مدت زمانی تضمین کنند. این مدت زمان در حال حاضر، مشخص نیست و در خصوص آن تصمیم گیری قطعی صورت نگرفته است.
خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم پرسيد: آیا خروج نیروها، اکنون آغاز خواهد شد؟ اگر نه، خروج نیروها چه زمانی آغاز خواهد شد؟ 
جفری پاسخ داد: باید اعلام کنم که فرآیند خروج نیروها از ماه دسامبر آغاز شده است. اولویت نخست در خروج، مربوط به تجهیزات بوده است، اما اکنون فرآیند خروج نیروهای مسلح نیز آغاز شده است. ما در ابتدا مجبور بودیم نیروهای جنگی بیشتری را وارد کنیم و اکنون در حال خارج کردن نیروها و رساندن شمار آنها به رقم نهایی مورد نظر هستیم.

نظر شما