شناسهٔ خبر: 31940946 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پایتخت فرهنگی اسلام

سفر به استان اصفهان

مهسا پاکروان - خبرنگار: ​مناره‌های فیروزه‌ای که سر به آسمان گذاشته‌اند، بزرگ‌ترین نشانه شهر اصفهان هستند. شهری با صدها سال قدمت و در مسیر راه ابریشم که باعث می‌شود سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر در آن تردد کنند.

صاحب‌خبر -

نوروز اما بزرگ‌ترین بهانه است برای قدم زدن در خیابان‌های اصفهان که شکوفه‌های درختان آنها را تزیین کرده‌اند.

راه رسیدن به اصفهان

اگر بخواهیم از تهران به اصفهان سفر کنیم و چند روزی را در این شهر سپری کنیم، ابتدا باید یکی از راه‌های هوایی، زمینی، ریلی و جاده‌ای را انتخاب کنیم. بلیت هواپیما اصفهان- تهران و بالعکس طبق آخرین قیمت‌ها از ۲۶۵ تا ۴۶۵ هزار تومان است و با این‌که ۴۵ دقیقه زمان سفر است، اما به دلیل قیمت بالای بلیت کمتر کسی این روزها راضی به سفر هوایی می‌شود. بلیت اتوبوس معمولی نیز ۲۷ هزار تومان و ۴۰ هزار تومان بلیت اتوبوس vip  است که یکی از بهترین گزینه‌های سفر شش‌ساعته به اصفهان است. بیش از ۱۰شرکت معتبر با اتوبوس‌های جدید در این خط خدمات‌رسانی می‌کنند و تقریبا از ترمینال آرژانتین هر ۵ دقیقه یک‌بار اتوبوس‌ها به سمت اصفهان حرکت می‌کنند.

برای سفر با قطار هم بلیت از ۴۱ تا ۴۵ هزار تومان است، اما مشکل اساسی این است که قطارهای تهران- اصفهان فرسوده هستند و شما نمی‌توانید سفر هفت‌ساعته خود را با آرامش سپری کنید. آخرین گزینه نیز برای رسیدن به اصفهان، تاکسی‌سواری دربست است که ۲۵۰ هزار تومان هزینه به دنبال دارد و نسبت به‌سرعت و قدرت خودرو، از ۴ تا ۵ ساعت زمان نیاز دارد.

سفر به اصفهان از ۳ مسیر جاده‌ای

اما شاید یکی از ارزان‌ترین سفرها، مسافرت زمینی آن هم با خودروی شخصی باشد. برای سفر از تهران به اصفهان تنها یک‌بار پر کردن باک بنزین کافی است. پس اگر قصد سفر به اصفهان دارید، می‌توانید از ۳ مسیر زمینی استفاده کنید. مسیر اول ۴۴۸ کیلومتر است و ۴ ساعت و ۴۴ دقیقه از جاده تهران، ساوه، دلیجان، میمه، وزوان، مورچه‌خورت، شاهین‌شهر و گز تا اصفهان راه است. مسیر دوم ۴۳۱ کیلومتر است و ۴ ساعت و ۵۶ دقیقه از جاده تهران - اتوبان کاشان- نطنز- اصفهان راه است.

دلیجان

مسیر سوم هم ۴۳۶ کیلومتر است که ۵ ساعت از مسیر تهران، قم، دلیجان، میمه، وزوان، مورچه‌خورت، شاهین‌شهر و گز تا اصفهان راه است. به دلخواه خود می‌توانید هر یک از این مسیرها را انتخاب کنید. ما نیز جاهای دیدنی و اماکنی را که می‌توان در آنها اقامت کرد برایتان شرح می‌دهیم.

استراحت بین‌راهی

 بالا رفتن آمار تصادفات جاده‌ای دلیلی بود تا مسئولان مربوطه راه ساخت مجتمع‌های بین‌راهی را هموار کنند. مجتمع آفتاب، مارال، مجتمع چهارباغ، مجتمع صفوی و مجتمع ولیعصر از معروف‌ترین این مجتمع‌ها هستند که انواع خدمات را زیر یک سقف ارائه می‌کنند. انواع نوشیدنی، خوراکی‌های گرم و سرد، فست‌فود و غذاهای رستورانی و فروشگاه‌هایی که از پوشاک و زیورآلات تا عروسک‌های رنگارنگ را می‌فروشند در این مجتمع‌ها وجود دارند و سرویس‌های بهداشتی تمیز و مجهزی که دارند باعث می‌شود مسافران بیشتری در آنها توقف کنند. البته قطعا قیمت خوراکی‌ها و خدمات در این مراکز بیشتر از فروشگاه‌های معمولی بین راه است، ولی شما می‌توانید امنیت و سلامت بیشتری را تجربه کنید.

از همه این مجتمع‌ها معروف‌تر، اما مجتمع بین‌راهی همای سعادت است. باید حتما از بزرگراه کاشان به اصفهان سفر کنید که بتوانید در کیلومتر ۲۰ جاده از خدمات این مجتمع استفاده کنید. ۳۰ سوئیت اقامتی این مرکز امکاناتی مانند پارک جنگلی و کلیه امکانات رفاهی شامل کنترل دما و روشنایی اتاق، اینترنت بی‌سیم، تلویزیون، مبل، صبحانه، حمام و سرویس بهداشتی اختصاصی، پارکینگ و نظافت روزانه دارد. اگر بخواهید در این مجتمع یک شب اقامت داشته باشید می‌توانید با ۲۵۰ هزار تومان یک سوئیت چهار نفره و با ۱۳۰ هزار تومان یک سوئیت دو نفره اجاره کنید. دلیجان نیز البته سوئیت‌های معمولی برای اقامت دارد که با مراجعه به ۲ دفتر مشاوره املاک این شهر می‌توانید اتاق‌های ارزان‌تری کرایه کنید؛ البته این سوئیت‌ها تنها محلی برای خواب هستند و قیمت آنها برای اقامت بدون خدمات صبحانه، تلویزیون و اینترنت از ۱۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان متغیر است.

رستوران‌های رنگارنگ

جاده اصفهان- تهران بیش از ۵۰ رستوران دارد که برخی از آنها به دلیل استقبال بیشتر رانندگان معروف شده‌اند. رستوران بهنام کیلومتر ۲ بعد از گز، رستوران ولی‌عصر بعد از پل شاهین‌شهر، رستوران هومن در کیلومتر ۶۵ جاده تهران، رستوران گلپایگانی در سه‌راهی ورکان، رستوران چهارباغ در سه‌راهی ورکان، رستوران عالی‌قاپو در کیلومتر ۹۵، رستوران سادات و صفا در کیلومتر ۷۰ از جمله این رستوران‌ها هستند. قیمت هر دست چلوکباب در این غذاخوری‌ها تقریبا حدود ۱۳ تا ۲۳ هزار تومان است و قیمت چلومرغ ۱۲ هزار تومان. این تفاوت قیمت که قبلا کمتر بود نیز به دلیل گرانی گوشت و میزان استفاده از گوشت گوسفند در برابر گوشت گوساله است. رانندگان کامیون معتقدند غذاخوری‌های بین‌راهی گوشت سالم‌تری دارند، اما رستوران گلپایگان و صفا قیمت‌های مناسب‌تری هم دارند.

البته رستوران سادات که اکنون شعبه بزرگ‌تر آن در کنار جاده دلیجان راه‌اندازی شده است، یکی از محبوب‌ترین رستوران‌هاست و انواع نوشیدنی‌ و غذای گرم و سرد را سرو می‌کند. ضمن این‌که هر پرس غذا مانند چلوکباب در این رستوران به ۲۵ هزار تومان هم می‌رسد که دلیل آن وزن بیشتر کباب و کیفیت بالاتر عنوان می‌شود.

گذشتن از دلیجان

دلیجان از شمال با استان قم، از جنوب با استان اصفهان، از شرق با شهرستان کاشان و از غرب با شهرستان محلات همسایه است. این شهرستان در استان مرکزی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است.

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی این شهرستان، دهستان جاسب در مسیر اتوبان تهران - اصفهان در ۳۶ کیلومتری شمال شرق دلیجان است که مشتمل بر ۷ روستای مستقل از جمله روستای بیجگان و کروگان است.

رودخانه فصلی پرآبی از بلندترین منطقه تا انتهای منطقه جاسب در دل روستاها جریان دارد. این منطقه در نزدیکی سد ۱۵ خرداد قرار گرفته و به علت این‌که منطقه‌ای ییلاقی است، از طبیعت زیبا و دل‌نوازی برخوردار است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

غار ۷۰ میلیون ساله نخجیر از دیدنی‌های بسیار جالب این منطقه‌ و بادگیرها از آثار باستانی و دیدنی نراق در دلیجان است که از روزگار قدیم برای خنک کردن سرداب‌ها و منازل ساخته می‌شده و قدمت آنها به بیش از ۲ قرن می‌رسد.

در شهرستان آشتیان نیز قلعه تاریخی مستوفی‌الممالک، زیارتگاه مطهر امامزاده فاطمه صغری(س)، موزه مردم‌شناسی و نسخ خطی، خانه‌های تاریخی و بازار سنتی و قدیمی آشتیان، روستای تاریخی آهو و منزل تاریخی دکتر قریب میزبان گردشگران است.

علاوه بر مجتمع‌های بین‌راهی زیادی که در این شهرستان هست، خانه بوم‌گردی نخجیر نیز یکی از بهترین و به‌صرفه‌ترین گزینه‌های اقامت در این شهرستان است که هر شب اقامت در آن از ۵۰ هزار تومان در اتاق یک تخته شروع می‌شود و با امکانات بیشتر هزینه‌ها هم افزایش می‌یابد. البته این افزایش بازهم نسبت به مجتمع‌های بین‌راهی و هتل‌ها به‌صرفه‌تر است و می‌تواند تجربه بهتری باشد.

به سمت کاشان

کاشان شهری زیبا و کهن است که تماشای آن خاطره‌انگیز خواهد شد. به همین دلیل مسافران تهران- اصفهان سعی می‌کنند حتما از این شهرستان به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع دیدن کنند. شهرستانی که در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقه‌مندان بسیاری برای بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های ارزشمند ایران کهن به این شهر سفر می‌کنند.

باغ فین یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر کاشان است که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. حمام فین نیز شامل دو حمام مهم و تاریخی ایران، در شهر کاشان و در بخش جنوبی باغ فین قرار دارد که به نام‌های حمام بزرگ (حمام سلطنتی) به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و حمام کوچک (حمام خدمتکاران) شناخته می‌شود.

قدمت مسجد جامع که کهن‌ترین بنای تاریخی در کاشان است به دوران حکومت سلجوقیان بازمی‌گردد. این اثر ارزشمند تاریخی به همت دختر مالک اشتر «صفیه خاتون» ساخته شده است.

مسجد و مدرسه‌ آقا بزرگ کاشان نیز یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که با کمک مالی «حاج محمدتقی خانبان» ساخته شده و پروسه‌ ساخت آن در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه به اتمام رسیده است. آتشکده نیاسر، به‌جای‌مانده از دوران حکومت ساسانیان، در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که در گذشته‌های دور به عنوان مکانی برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرتشت مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 در کاشان کجا اقامت کنیم؟

اما برای اقامت در این شهر هفت هزار ساله بهترین گزینه اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که تاریخ کهن کاشان را به رخ می‌کشند. اقامتگاه بوم‌گردی کمال‌الملک کاشان با شبی ۷۰ هزار تومان برای اتاق دو نفره ارزان‌ترین قیمت را در میان اقامتگاه‌های این شهر دارد. بعد از آن اقامتگاه‌های بوم‌گردی آویلا کاشان، نه‌چم، سرای سوشید، سایه، صالح، ملک و ثنا هستند که از ۷۷ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان برای یک شب اقامت هزینه دریافت می‌کنند. اقامتگاه بوم‌گردی خانه صفا کاشان هم در گران‌ترین حالت، یک شب اقامت به همراه صبحانه را ۳۶۰ هزار تومان اعلام می‌کند.

البته اقامت در یکی از ۴۱ هتل این شهر هم گزینه خوبی است و بهتر است بدانید که قیمت هر اتاق از ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر است.

دیدنی‌های نطنز

شهر نطنز از باغ‌شهرهای تاریخی و مرکزی ایران است که در استان اصفهان، در میانه راه کاشان به اصفهان در دامنه کوهستان کرکس و در شمال غربی اردستان قرار دارد. دسترسی به شهر نطنز از طریق جاده قدیم کاشان- نطنز و اصفهان- نطنز و همچنین آزادراه تهران - نطنز- اصفهان و جاده ترانزیت تهران جنوب امکان‌پذیر است.

نطنز

در حاشیه جاده قدیم کاشان به نطنز، بر فراز رشته‌کوه‌های کرکس، بنایی گنبدی و هشت‌ضلعی از خشت و گل در محدوده شکارگاه عباس‌آباد ساخته شده که «گنبد باز» نامیده می‌شود. این بنای تاریخی در گذشته محلی برای تفریح و شکار پادشاهان صفوی بوده و قدمت آن به دوران شاه‌عباس بزرگ بازمی‌گردد. برای دیدن گنبد باز باید کمی کوهنوردی کنید، چون این بنا در بالای کوه قرار گرفته است. وقتی به بالای کوه برسید با تماشای زیبایی آجرها، خشت‌های قدیمی و پی‌های سنگی، خستگی پیاده‌روی از تن شما درمی‌آید.

مجموعه تاریخی مسجد جامع، امامزاده آقا علی عباس، کویر بادرود، مجموعه تاریخی افوشته، هفت موزه دولتی و خصوصی، کاروانسرای کوهاب، خانه‌های تاریخی محقق‌الدوله، رهگشا، میرترابی، فخاری و... از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر هستند.

اقامتگاه بوم‌گردی توسلیان نطنز تنها گزینه بوم‌گردی این شهر است و یک شب اقامت در این مکان ۱۲۰ هزار تومان هزینه دارد، در حالی که اقامت در هتل قصر جهان تا ۳۵۵ هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است و برای اقامت در این شهر کوچک نمی‌تواند گزینه به‌صرفه و اقتصادی به حساب بیاید.

رستوران چارسوق نطنز، رستوران جهانی هتل قصر جهان و رستوران شب‌های نطنز نیز از مهم‌ترین رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های این شهر هستند که می‌توانید اوقات خوشی را در آنها سپری کنید. ضمن این‌که باکیفیت‌ترین غذاها و مناسب‌ترین غذاها نیز در این رستوران‌ها یافت می‌شود.

جادوی رنگ‌ها در سرخ‌ترین روستای جهان

روستای تاریخی ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز در دامنه کوه کرکس در دره‌ای سرسبز و باصفا، جایی که رودخانه فصلی برزرود جریان دارد، قرار گرفته است. این روستای تاریخی به دلیل معماری بی‌نظیر خانه‌های سرخ‌رنگش که با خشت، گل، آجر و تیر چوبی ساخته شده، میان گردشگران داخلی و خارجی بسیار پرطرفدار است. از دیگر جاذبه‌های این روستا لباس‌های سنتی و جذاب مردان و زنان روستاست. لباس زنان متعلق به دوره صفویه و لباس مردان مانند لباس ایل بختیاری است.

اقامتگاه بوم‌گردی هارپاک در این شهر تاریخی با رستوران و کافی‌شاپی که در دل خود جای داده است، یکی از گزینه‌های محبوب گردشگران است که با اقامت شبی ۱۶۰ هزار تومان می‌تواند یک سفر خاطره‌انگیز و مناسب را رقم بزند. ضمن این‌که رستوران‌های زیادی در این شهر نیست و به غیر از سفره‌خانه سنتی دومیلون ابیانه، بیشتر غذاهای محلی با قیمت مناسب به فروش می‌رسد. به همین دلیل یکی از بهترین و ارزان‌ترین مقاصد گردشگری برای کسانی است که عاشق طبیعت و زندگی بکر و بدون آلایش هستند.

منطقه گردشگری متین‌آباد

منطقه نمونه گردشگری متین‌آباد نزدیک نطنز اولین اکوکمپ ایران است که در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز در ابتدای رمل‌های بزرگ کویر در جنوب دریاچه نمک نزدیک به مسیر قلعه کرشاهی قرار گرفته است. شترسواری، چادرهای دائمی در شن، رصد ستارگان، دوچرخه‌سواری، رستوران، سوئیت و مزرعه ارگانیک کاملا طبیعی از جمله امکانات این مجموعه است که باعث جذب گردشگران و دوستداران نقاط کویری و علم نجوم به این منطقه شده است. این کمپ ۸۵ اتاق اقامتی با ظرفیت ۲۲۰ تخت دارد که یکی از بهترین مکان‌های بکر و دنج برای گردشگران پرهیاهو و طرفدار هیجان محسوب می‌شود.

خدمات آن هم شامل اتاق یک تا ۵ تخته است و چادرهای ۱۲ و ۲۴ نفره نیز طرفداران زیادی دارد. قیمت یک شب اقامت نیز از ۹۵ هزار تومان برای گروه‌های کوچک شروع می‌شود و تا ۳۰۰ هزار تومان برای گروه‌های بیست‌وچهار نفره قیمت‌گذاری می‌شود.

دهکده گردشگری رایان

یکی از مکان‌های پرطرفدار گردشگری و تفریحات شهر اصفهان که در ۳۰ کیلومتری شهرستان نطنز و ۱۰۰ کیلومتری مرکز استان اصفهان در منطقه کشه و در ارتفاع ۲هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا در دامنه کوه‌های کرکس قرار گرفته است؛ دهکده گردشگری و تفریحی رایان اصفهان است. این منطقه به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اصفهان سال ۱۳۸۶ به تصویب هیات دولت رسیده است. دهکده رایان چشم‌اندازهای زیبایی از روستای تاریخی کشه و طرق‌رود دارد و محبوبیت خاصی میان گردشگران پیدا کرده است. در فاز اول دهکده توریستی رایان امکاناتی همچون رستوران، ویلاهای اقامتی، دریاچه مصنوعی و فروشگاه ایجاد شد و با امکانات تفریحی همچون زیپ لاین (سقوط آزاد)، پل معلق، سوارکاری، دوچرخه‌سواری، قایقرانی و... پذیرای گردشگران داخلی و خارجی تور اصفهان است.

اقامت در این دهکده زیبا نیز بسیار اقتصادی و به‌صرفه است و با شبی ۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می‌توان در این دهکده اقامت داشت و اتفاقات جدیدی را تجربه کرد.

گشتی در میمه

میمه شمالی‌ترین و بزرگ‌ترین بخش استان اصفهان و دارای سه شهر به نام‌های میمه، وزوان و لای بید و هفت روستای زیادآباد، ازان، خسروآباد، ونداده، حسن رباط، لوشاب و موته است. روستاهای مراوند، چغاده، رباط، قاسم‌آباد و سعیدآباد نیز روستاهای کوچک این بخش محسوب می‌شوند.

مسجد جامع میمه دارای قدمت زیادی است و از جمله آثار تاریخی دیگر می‌توان به قلعه بزرگ میمه اشاره کرد که اثری از آن دیگر به جای نیست. همچنین این شهر دارای حمام تاریخی زیبایی مربوط به عهد صفوی بانام حمام گُرده (حمام بزرگ) است. یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های کشور به نام قنات مزدآباد با طول ۱۸ کیلومتر که در واقع رودخانه‌ای زیرزمینی است از دامنه‌های کرکس سرچشمه گرفته است.

این شهرستان که تنها یک ساعت تا اصفهان فاصله دارد، از نظر آب و هوایی بسیار با مرکز اصفهان متفاوت است و سرمای آن بسیار مشهور است. به همین دلیل کمتر گردشگری اقامت در این شهر را تجربه می‌کند و به همین دلیل هم امکانات گردشگری کمتری در این شهر وجود دارد. مراکز اقامتی این شهر نیز بیشتر شبیه به سوئیت‌های اجاره‌ای هستند و قیمت یک شب کرایه آنها بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان نیست.

 شاهین‌شهر اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران است که در ۱۹ کیلومتری شمال اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حدفاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده است. فاصله بسیار کم این شهرستان با مرکز استان باعث محبوبیت بیش از حد آن است.

همچنین روستای مورچه‌خورت که در نزدیکی شاهین‌شهر قرار دارد، دارای آثار تاریخی است که نمونه آن ارگ خشتی و کاروانسرای عباسی است که در ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارد. ارگ مورچه‌خورت که قدمت آن به دوران صفویه می‌رسد نیز بنایی است که از خشت ساخته شده است. موزه مردم‌شناسی شاهین‌شهر نیز که توسط بخش خصوصی با همکاری شهرداری شاهین‌شهر و برخوار در سال ۱۳۹۰در محل فرهنگسرای اشراق دایر است. ۴۵۲ قطعه تاریخی و ۴۹۰ قطعه مردم‌شناسی از انواع مختلف ظروف چینی از دوره قاجار تا دوره معاصر شامل نسخ خطی، سکه‌های تاریخی، اسکناس، تمبر و در معرض دید مردم قرار گرفته است.

مجموعه تفریحی - گردشگری شاهین‌شهر نیز با مساحت ۱۵هکتار در شرق شاهین‌شهر قرار دارد. این مجموعه تفریحی با داشتن ۹۰ آلاچیق و دارا بودن امکانات رفاهی مکان آرام و فرح‌بخشی را برای همگان فراهم می‌کند. در این مجموعه سیاه‌چادرهای عشایری نیز برگزار می‌شود و غذاهای محلی برای گردشگران ارائه می‌شود، اما معمولا خانواده‌ها از خوراکی‌هایی که خودشان تهیه کرده‌اند یا فلافل‌های معروف شاهین‌شهر که هر ساندویچ ۵ تا ۷ هزار تومان است خریداری و به صورت رایگان از این منطقه گردشگری استفاده می‌کنند.

کاروانسرای عباسی (مادر شاه) نیز در غرب جاده اصلی قرار دارد. این کاروانسرا از لحاظ وسعت، استحکام و زیبایی بسیار مورد توجه است و در زمان شاه‌عباس صفوی بنا شده است. این مکان هم‌اکنون توسط بخش خصوصی خریداری و زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی مرمت ‌می‌شود. امکانات رفاهی بسیاری از جمله فضای سبز، آلاچیق، پارکینگ، غرفه‌های صنایع دستی، رستوران، چایخانه و... در این مکان وجود دارد. البته قیمت‌ها در این مجموعه تقریبا بالاست و به عنوان محلی قابل دیدن برای گردشگران در یک سفر اقتصادی پیشنهاد نمی‌شود.

شاهین‌شهر البته به دلیل حجم بسیار بالای مهاجرانی که در دل خود جا داده است به عنوان یک منطقه گردشگری با تنوع غذایی بالا و البته به صرفه شناخته می‌شود، ولی از نظر امکانات اقامتی به‌شدت کمبود دارد. هرچند مسئولان قول تاسیس بیش از ۲۰ خانه بوم‌گردی در شاهین‌شهر، گز و برخوار را داده‌اند اما در حال حاضر این شهرستان تنها یک هتل به نام اطلس دارد که هزینه اقامت در آن ۳۸۸ هزار تومان برای یک شب است.

زواره؛ سرزمین کاوه آهنگر

زواره

زواره از شهرهای کهن ایران است. نام آن برگرفته از نام برادر رستم، زواره گرفته شده‌ است. بخش مرکزی زواره ساختاری گلی دارد و دارای معماری ایرانی اصیل است. وجود نخستین مسجد چهار ایوانی ایران در زواره که بنا به کتیبه‌هایش در دوره سلجوقیان ساخته شده نشان می‌دهد در قرون بعد از ظهور اسلام، منطقه‌ای پراهمیت بوده‌است. یکی از پدیده‌های طبیعی در بخش زواره، چشم‌انداز کویر است و یکی دیگر از دیدنی‌های آن، شترداری به روش سنتی.

به اصفهان رو...

اصفهان یکی از زیباترین شهرهای ایران و مقصد بیشتر گردشگران داخلی و خارجی است. سالانه میلیون‌ها گردشگر از اصفهان بازدید می‌کنند که بیشتر این بازدیدها در فصل بهار و به ویژه در ایام نوروز صورت می‌گیرد. بیشتر شهرت اصفهان، آثار تاریخی به جا مانده از سده‌های گذشته و گذر رودخانه زاینده‌رود از میان شهر است. میدان نقش جهان، میدان کهنه، خیابان چهارباغ عباسی، مسجد جامع عباسی، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ عالی قاپو، کاخ چهلستون، سی و سه پل، پل خواجو و محله جلفا بخشی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر محسوب می‌شوند.

نظر شما