شناسهٔ خبر: 31940263 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با صدور بیانیه ای مشترک

پوتین و عون از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه حمایت کردند

مسکو - ایرنا – « ولادیمیر پوتین» و ژنرال « میشل عون» رئیسان جمهوری روسیه و لبنان با اعلام حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه ، بر اهمیت ابتکار عمل ایران، روسیه و ترکیه برای حل بحران سوریه و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا، در این بیانیه که در پایان سفر رسمی دو روزه ژنرال عون به روسیه همزمان در مسکو و بیروت منتشر شد، دو طرف باردیگر خواستار حل و فصل عادلانه برنامه هسته ای ایران با تاکید برحقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز مطابق با قرارداد ان.پی.تی شدند.

** حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه
پوتین و عون با تاکید بر حمایت خود از استقلال ، وحدت ، حاکمیت و تمامیت و یکپارچگی ارضی سوریه ، مذاکرات صلح آستانه تحت سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه را موثر و سودمند خواندند .
این حمایت در حالی است که « دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بر خلاف عرف و قوانین بین المللی ، با امضای سندی، حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخت.
ناظران این اقدام ترامپ را که با اعتراض و محکومیت جهانی مواجه شد، در چارچوب اجرای « معامله قرن» و برای حمایت از « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات پیش روی در فلسطین اشغالی ارزیابی کرده اند.
رئیسان جمهوری روسیه و لبنان همچنین خاطرنشان کردند مذاکرات آستانه برای ایجاد شرایط مساعد به منظور آغاز روند سیاسی حل و فصل سوریه و کاهش خشونت ها در این کشور موثر و پرثمر بوده است.
دو طرف در ماده دیگری از این بیانیه، حمایت خود را از اقدامات و تلاش های دولت سوریه و متحدان آن در عرصه مبارزه با تروریسم و گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره و گروه های همدست آنها اعلام کردند.
آنها همچنین از ابتکار پیشنهادی روسیه برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان حمایت کردند.

**محکومیت تروریسم و استفاده از آن برای اهداف ژئوپلیتیکی
سران روسیه و لبنان در بخش دیگری از بیانیه مشترک ضمن حمایت از گسترش گفت وگوی بین تمدن ها و تقویت درک و اعتماد مشترک بین ادیان و فرهنگ ها مختلف در دو سطح جهانی و ملی، تروریسم را در همه مظاهر آن از جدی ترین تهدیدها برای صلح و امنیت بین المللی و ثبات منطقه ای وبین المللی و توسعه پایدار کشورها خواندند.
دو طرف تاکید کردند که به همکاری برای مقابله با تروریسم مطابق قوانین بین المللی و منشور ملل متحد و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل ادامه می دهند.
عون و پوتین استفاده از تروریسم برای اهداف ژئوپلیتیکی را محکوم کردند و خواستار پرهیز از چنین رویکردی از سوی همه کشورهای جهان شدند.
رئیسان جمهوری روسیه و لبنان همچنین خواستار عاری شدن منطقه خاورمیانه از سلاح های کشتار جمعی شدند.
به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی با دارا بودن بیش از 200 بمب اتمی در زرادخانه های خود بزرگترین خطر برای منطقه است.

**حمایت از تمامیت ارضی لبنان
عون و پوتین در بخش دیگری از بیانیه خود بر لزوم اجرای قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل و حمایت کامل از ماموریت گروه موقت صلحبانان سازمان ملل در لبنان برای تامین حق حاکمیت، وحدت و یکپارچگی و تمامیت ارضی لبنان تاکید کردند.

**حمایت از مبارزه دولت عراق با داعش
سران روسیه و لبنان در بیانیه خود همچنین برحمایت از دولت عراق و تمامیت ارضی و استقلال این کشور تاکید کردند.
در این بیانیه از تلاش های دولت عراق در مبارزه با تروریسم و گروه تروریستی داعش و سایر گروه های افراط گرای فعال در این کشور پشتیبانی شده است.
در بخش دیگری از بیانیه، سران روسیه و لبنان بر تحکیم همکاری های راهبردی ، اقتصاد، تجاری و سیاسی و روابط دوستانه میان دو کشور تاکید کردند.
میشل عون رئیس جمهوری لبنان از روز گذشته برای دیدار رسمی دو روزه در مسکو بسر می برد و در چارچوب برنامه سفر خود امروز با ویاچسلاو والودین رئیس دومای روسیه نیز دیدار و گفت و گو کرد.
اروپام*391*1346**

نظر شما