شناسهٔ خبر: 31939442 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نوبخت در گفتگو با خبر ۲۱ مطرح کرد

۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به مناطق سیل زده

۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۵۸۰ میلیارد تومان جاری، ۱۳۰ میلیارد تومان عمرانی و ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سیل زدگان قرار خواهد گرفت

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمدباقر نوبخت در گفتگوی زنده تلویزیونی با خبر ۲۱ افزود: طبق گزارش نهایی شده در سازمان برنامه و بودجه ۷۱۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۵۸۰ میلیارد تومان جاری، ۱۳۰ میلیارد تومان عمرانی و ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سیل زدگان قرار خواهد گرفت.
<div id="video-display-embed-code_3327979"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387316/3327979?width=350&height=250"></script></div>
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۱۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار افرادی که اماکن تجاری و خانه‌های خود را از دست داده اند قرار خواهد گرفت و سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت تقبل کرده که ما به التفاوت سود را به بانک‌ها بدهد.
وی در خصوص ارائه گزارش در مناطق سیل زده گفت: بلافاصله بعد از حضور در استان فارس جلسه ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و تا نیمه شب ادامه پیدا کرد و ما مشکلات استان را به چهار گروه تقسیم کرده و تیمی را تعیین کردیم که کار‌ها را بررسی کنند و از سوی دیگر هم جمعی مامور شدند که به دقت سایر اماکن موجود در فارس را بررسی کنند که این حادثه در هیچ جای دیگری تکرار نشود.
<div id="video-display-embed-code_3327707"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387316/3327707?width=350&height=250"></script></div>
نوبخت با بیان اینکه افراد حادثه دیده دو گروه بودند، گفت: بخشی از این افراد در بیمارستان تحت درمان بودند و وزیر بهداشت دستور داد که با سرعت و با کیفیت آن‌ها را مداوا کند و طی عیادتی که من از آن‌ها داشتم از روند معالجه راضی بودند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: گروه دوم افرادی بودند که بعضی از نزدیکان خود را از دست داده بودند و یا اینکه طی حادثه خودروی خود را از دست داده بودند که ما همه خودرو‌ها را در یک محل توسط نیروی انتظامی جمع کردیم و من بازدیدی از محل داشتم.
نوبخت گفت: یک حماسه انسانی نیز توسط مردم شیراز انجام شد و هر کدام از آن‌ها تا جایی که می‌توانستند یاری کردند و افراد را به منازل خود بردند البته از سوی استانداری و مسئولین ستاد بحران همه اماکنی که امکان پذیرایی از این افراد را داشتند آماده بودند و این افراد از نظر تغذیه مشکلی نداشتند و لی لازم که ما زمینه را برای بازگشت آن‌هایی که آمادگی داشتند فراهم کنیم.
<div id="video-display-embed-code_3327912"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387316/3327912?width=350&height=250"></script></div>
وی ادامه داد: صبح امروز با سازمان مرکزی هماهنگ شد و ۵ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و همه عوامل نیروی انتظامی، ستاد مدیریت بحران، شرکت‌های بیمه برای ماشین‌ها و هلال احمر در فرمانداری دعوت و حضور پیدا کردند و تلاش کردیم تا همه کمک‌های بلاعوضی که قرار بود به افراد برای انتقال اجساد به شهر خود بوسیله پرواز‌های هوایی، ریلی و یا آمبولانس‌ها انجام شود تقسیم کار لازم انجام شد.
نوبخت افزود: کمک‌های بلاعوضی را که قرار بود پرداخت شود در ستاد مدیریت بحران بررسی شد و پرداخت‌های نقدی انجام شد و همکاران من در فرمانداری همچنان مشغول ادامه کار‌ها هستند و بیش از نیمی از افرادی که در این حادثه خسارت دیدند کمک‌های بلاعوض نقدی خود را دریافت کردند تا به شهر‌های خود برگردند.
<div id="video-display-embed-code_3327965"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2387316/3327965?width=350&height=250"></script></div>
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره خودرو‌های آسیب دیده گفت: افرادی که خودرو‌های آن‌ها آسیب دیده بود دو گروه بودند بخشی که ماشین‌های آن‌ها بیمه بدنه بود و بیمه خسارت آن‌ها را پرداخت می‌کرد و گروه دوم افرادی که بیمه نبودند و بخشی از هزینه آن‌ها توسط دولت پرداخت می‌شد.
وی ادامه داد: تا نهایی شدن گزارش ارائه کمک‌ها به استان‌های سیل زده تنخواهی به مبلغ ۵ میلیارد تومان برای استان‌های فارس، سمنان، خراسان شمالی، مازندران و گلستان حواله شد.
نوبخت افزود: گزارش برای ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات به تفکیک استان‌های درگیر سیل آماده شده و در هیئت دولت ارائه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تا زمان تصویب شدن این مصوبات مشکلات استان‌ها را از طریق تنخواه تخصیص داده شده برطرف خواهیم کرد.
محمد باقر نوبخت گفت: این کمک‌ها در قالب ۵۸۰ میلیارد تومان هزینه جاری و ۱۳۰ میلیارد تومان در بخش عمرانی پرداخت می‌شود.
وی افزود: هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز برای آسیب دیدگان از سیل در نظر گرفته شده است که سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت سود این تسهیلات را به بانک‌ها پرداخت می‌کند.
نوبخت با اشاره به سیل شیراز گفت: مشکلات استان فارس به ۴ گروه تقسیم شده است.
وی افزود: بررسی علل بروز حادثه، بررسی مناطق حادثه خیز دیگر و پیشگیری از وقوع حادثه، تسریع درمان مصدومان در مراکز درمانی و جمع آوری همه خودرو‌های آسیب دیده به وسیله نیروی انتظامی در یک محل از اقدامات ستاد مدیریت بحران استان فارس است.
نوبخت گفت: ۵ میلیارد تومان به استان فارس برای پرداخت نقدی به مسافرانی که از سیل آسیب دیده اند و قصد بازگشت به مناطق خود را دارند اختصاص یافت که تاکنون بیش از نیمی از این مبلغ به خسارت دیدگان پرداخت شده است.
وی افزود: دولت خسارت خودرو‌هایی که از این سیل آسیب دیده اند و مشمول بیمه نمی‌شوند پرداخت می‌کند و خودرو‌هایی که بیمه هستند نیز بیمه، خسارات آن‌ها را می‌دهد.

نظر شما