شناسهٔ خبر: 31939349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

در گفتگوی اختصاصی با العالم؛

الحوثی: امروز شاهد شکست نظامی ائتلاف در همه جبهه‌ها هستیم/ جنگ علیه یمن؛ نمونه بارز نژاد پرستی و اشغالگری در قرن 21 است/ هنوز گزینه های زیادی را برای مقابله با متجاوزین در اختیار داریم/ متجاوزین اگر توانایی پیروزی در الحدیده را داشتند لحظه ای درنگ نمی کردند/ متجاوزین به هیچ مذاکره ای پایبند نیستند/ هر 8 دقیقه یک کودک یمنی می میرد

صاحب‌خبر -

العالم - یمن

محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن و عضو مجلس اعلی سیاسی این کشور این هفته به مناسبت چهارمین سالگرد جنگ تحمیلی به یمن میهمان شبکه العالم بود.

گزیده مهم‌ترین اظهارات محمد علی الحوثی در گفت‌وگو با شبکه العالم به این شرح است:

* امروز شاهد شکست نظامی ائتلاف در همه جبهه‌ها هستیم
* ائتلاف سعودی به یک عضو جامعه بین الملل تجاوز کرد و می توان آن را نمونه بارز نژاد پرستی و اشغالگری در قرن 21 به حساب آورد.
* متجاوزین بالاترین آمار در زیرپاگذاشتن قوانین بین الملل و انسانی را ثبت کردند.
* «جنگ یمن» یک جنگ شکست خورده برای ائتلاف است
* ما توقع تجاوز به یمن را نداشتیم چون دلیلی برای آن وجود نداشت
* متجاوزین اگر با یک ارتش دیگر غیر از ارتش ما وارد جنگ می شدند همان هفته های اول پیروز می شدند
* ارتش یمن و انصارالله برای مقاومت روی تاکتیک های جدید تکیه کرده است
* یمن یگان های موشکی خبره‌ای را از قبل از آغاز جنگ در اختیار داشت
* مردم یمن؛ مردمی اهل مقاومت هستند
* امروز توپ در زمین مردم یمن است
* آمریکا خود مستقیما هدایت جنگ یمن را برعهده گرفته است
* هنوز گزینه های زیادی را برای مقابله با متجاوزین در اختیار داریم
* متجاوزین اگر در جبهه ای پیشروی داشتند در سایر جبهه ها شکست های سختی خوردند
* اصرار بر نبرد الحدیده به این دلیل است که آنها صلح و آرامش را برای مردم یمن نمی خواهند تا بتوانند همچنان ملت یمن را در مضیقه قرار دهند
* متجاوزین اگر توانایی پیروزی در الحدیده را داشتند لحظه ای درنگ نمی کردند
* ارتش و کمیته های مردمی با چشمانی باز اوضاع را در الحدیده زیر نظر دارند و وضعیت آنجا روز به روز در حال بهبودی است
* متجاوزین به یمن خواهان تکرار جنگ در الحدیده هستند تا اجرای توافق
* آمریکا؛ عامل اصلی اجرای کامل توافقات است و مسیر مذاکرات سیاسی را کند کرده است، هدف آنها تسلط بر یمن است.
* امروز همه اعضای شورای امنیت می گویند که راه حل در یمن سیاسی است.
* آمریکا و کشورهای متجاوز در مسیر فرستاده سازمان ملل سنگ اندازی می کنند.
* کالاهای فاسد
* هر 8 دقیقه یک کودک یمنی براثر قحطی می میرد

مصاحبه مشروح العالم با محمدعلی حوثی را در ادامه می توانید مشاهده کنید:

العالم: چه چیزی به عنوان نماد بارز تجاوز به یمن بعد از چهار سال از شروع آن به شمار می رود؟!

حوثی: چهارمین سالگرد آغاز تجاوز به یمن، برای مردم ما یادآور درد و غم است، چرا که استقلال و کرامت آنها مورد هجوم قرار گرفت، ائتلاف سعودی به یک عضو جامعه بین الملل تجاوز کرد و می توان آن را نمونه بارز نژاد پرستی و اشغالگری در قرن 21 به حساب آورد؛ از طرفی دیگر این سالگرد نماد قدرت نمایی و مقاومت ملت یمن و پایداری آنها در خلال این سالها به شمار می رود امروز زمانی است که مردم یمن به مدرسه ای از تمامی صفت های پسندیده تبدیل شدند.

العالم: به نظر شما، متجاوزین در طی این سال‌ها چه چیزی به دست آوردند؟!

حوثی: متجاوزین اهداف پلیدی را مانند قتل‌عام، آواره کردن مردم بی پناه، نابود کردن زیرساخت ها و همچنین ثبت بالاترین آمار در زیرپاگذاشتن قوانین بین الملل و انسانی را ثبت کردند .

در طول 4 سال جنگ، متجاوزین با بیشترین حجم سلاح یک ملت را هدف گرفتند اما با این اوصاف همه کارشناسان معتقدند {با توجه به دسترسی متجاوزین به پیشرفته ترین نوع سلاح ها و پشتیبانی کامل از آنها} «جنگ یمن» یک جنگ شکست خورده برای ائتلاف است، متجاوزین در سایه مقاومت مردم یمن به اهدافی که داشتند نرسیدند.

سوال: یمن در طول این سالها چه تحولاتی در جبهه های جنگ شاهد بوده است؟!

حوثی: هر مقدار که ائتلاف، دامنه تجاوز خود را بیشتر کند، حماقت هایش بیشتر می شود و در خلال این تجاوزات دست به جنایات بزرگتری می زند، اکنون از شکست نظامی ائتلاف در همه جبهه‌ها صحبت می کنیم؛ پیشروی میدانی آنها با توجه به هزینه ای که برای تجهیزات خود می کنند بسیار ناچیز است، اگر ما نصف آن چیزی را که متجاوزین از تجهیزات نظامی در اختیار دارند را داشتیم وضعیت به کل تغییر می کرد.

العالم: خلاصه ای از دستاوردها و پیروزی های نیروهای یمنی در جبهه های نبرد را برای ما بگویید؟

حوثی: ما متجاوز نیستیم بلکه آنها بودند که به ما حمله ور شدند؛ پایداری ما در این سالها در برابر متجاوزان و باقی ماندن ارتش و کمیته های مردمی در پایگاه های خود تا به امروز و همچنین پایداری نیروهای مسلح در انجام وظایف، پیروزی برای ما به شمار می رود.

العالم: چگونه توانستید با ائتلافی متشکل از 22 کشور علی‌رغم داشتن امکانات برابر مقابله و پایداری کنید؟

حوثی: اگر آنها با یک ارتش دیگر غیر از ارتش ما وارد جنگ می شدند همان هفته های اول پیروز می شدند چرا که قدرت هوایی برتر را دارند؛ بسیاری از ژنرال های ارتش یمن می گویند که اگر ارتش یمن و انصارالله روی تاکتیک های جدید تکیه نمی کردند معادله نبرد از ابتدا تغییر می کرد و ارتش کامل در برابر نیروی هوایی ائتلاف در معرض خطر قرار می گرفت؛ اما همه این پیشروی ها نتوانست عنصر غافلگیری را به آنها اعطا کند.

العالم: با وجود نبود امکانات چگونه توانایی ساخت سلاح را به دست آوردید؟!

حوثی: قبلا هم گفته بودیم که یمن یگان های موشکی خبره‌ای را [قبل از آغاز جنگ] در اختیار داشت و الان هم وزیر دفاع فرماندهی این یگان موشکی را بر عهده دارد. در کنار این ما از وجود کارشناسان نظامی آموزش دیده یمنی که پیش از آغاز جنگ دوره های کاملی را طی کردند برخوردار هستیم و همچنین از تسلیحات روسی و کره ای بهره می بریم که چیز جدیدی نیست؛ ارتش یمن امروز در خط مقدم دفاع از کشور قرار دارد.

مردم یمن؛ مردمی اهل مقاومت هستند

العالم: با وجود شرایط دشوار و کمبود امکانات آیا چنین پایداری در سطح نظامی و سیاسی را تصور می کردید؟!

حوثی: در واقع ما توقع تجاوز به یمن را نداشتیم چون دلیلی برای آن وجود نداشت اما مردم یمن ملتی پایدار و اهل مقاومت هستند که در مرتفع ترین کوه ها سکونت کردند. این ملت طبیعتا ملتی مقاوم هستند که به دین و ارزش های خود افتخار می کند و انشاالله تا پایان تجاوز به نبرد خود ادامه می دهد.

امروز؛ آمریکا خود مستقیما هدایت جنگ یمن را برعهده گرفته است

العالم: نظر شما در مورد تحولات جبهه ها و مناطق تحت سیطره دو طرف چیست؟

حوثی: می توان گفت که امروز توپ در زمین مردم یمن است زیرا تمام برگ های برنده ای که دشمن به روی آنها حساب باز کرده بود یکی پس از دیگری از بین رفته اند تا جایی که آمریکا بعد از تصمیم گیری در مجلس سنا و کنگره و همچنین اجلاس ورشو خودش شخصا وارد میدان شده و هدایت عملیات نظامی در یمن را بر عهده گرفته است.

این صحبت آمریکایی ها در خصوص مشارکت نظامی علنی آنها در یمن بعد از آن صورت می گیرد که آنها در طی این سالها در پشت پرده به مقابله با اراده مردم یمن می پرداختند که به دلیل پایداری مردم یمن مجبور به اعتراف به این حقیقت شدند، شاید شما در خصوص وجود تیم های آمریکایی در رسانه ها بشنوید که در گذشته خبری از آن نبود و همه این ها بدون پایداری در میدان ممکن نبود.

هنوز گزینه های زیادی را برای مقابله با متجاوزین در اختیار داریم

العالم: امروز و بعد از چهار سال از آغاز تجاوز به یمن، به نظر شما کفه برتری نظامی به نفع چه کسی سنگینی می کند؟!

حوثی: قطعا به نفع مردم یمن؛ چرا که هنوز قدرت مقابله با متجاوزان را مثل روزهای اول در خود حفظ کرده است و هنوز گزینه های زیادی را برای مقابله با متجاوزین در اختیار دارد. این قدرت مردم یمن در حالی است که دشمنان ما خصوصا در تعز و عدن و مناطق دیگر روز به روز متفرق تر می شوند.

العالم: برخی اطلاعات نشان می‌دهد که دشمن امروز برخی مناطقی که قبلا تحت کنترل شما بود را به سیطره خود درآوردند، نظر شما در این مورد چیست؟!

حوثی: از زمان آغاز اشغال تا‌کنون هر جایی که آنها پیشروی داشتند در مناطق دیگر شاهد عقب نشینی آنها نیز بوده ایم همانطور که قبلا در خصوص عقب نشینی آنها از عدن سخن گفته بودیم. در بعضی از جبهه ها توانسته اند به صورت محدود پیشروی هایی را داشته اند اما باز هم در تحقیق اهدافی که از ابتدای تجاوز به یمن اعلام کرده بودند ناکام ماندند، موازنه قدرت مختلف است بله اما ما همواره در میدان بوده و هستیم و آنها به صورت مستمر در رسانه های خود از حضور ارتش و کمیته های مردمی در میدان سخن می گویند.

اصرار ائتلاف به جنگ در الحدیده

العالم: در خصوص نبرد در ساحل غربی و به خصوص نبرد الحدیده، این نبرد دارای اهمیت بسیار بالایی است، به نظر شما چرا متجاوزان بر نبرد الحدیده اصرار دارند؟!

حوثی: اصرار بر نبرد الحدیده به این دلیل است که آنها صلح و آرامش را برای مردم یمن نمی خواهند تا بتوانند همچنان ملت یمن را در مضیقه قرار دهند، آنها می خواهند که گرسنگی و محاصره و به دنبال آن وضعیت اسفناک انسانی مردم یمن شدت پیدا کند چون معتقدند که از طریق شدت بخشیدن به فاجعه انسانی می توانند ارتش و کمیته های مردمی یمن را که در مقابل آنها ایستاده اند به زانود در بیاورند.

متجاوزین به هیچ مذاکره ای پایبند نیستند

العالم: در صورت شکست مذاکرات سوئد و خصوصا ادعای متجاوزان مبنی بر توانایی در یکسره کردن نبرد الحدیده نگرانی دارید؟!

حوثی: خیر؛ معتقد نیستم که آنها می توانند که نبرد الحدیده را چنان که ادعا می کنند یکسره کنند چرا؟ چون کدام منطقه ای است که آنها توانستند در آنجا پیروز شده و کار را یکسره کنند؟! آنها به هیچ مذاکراتی نیاز ندارند بلکه به سمت میدان و نبرد نظامی تمایل دارند، آنها اگر توانایی پیروزی در الحدیده را داشتند بی تردید موفق می شدند اما موفق نشدند و نخواهند شد باذن الله. ارتش و کمیته های مردمی با چشمانی باز اوضاع را در الحدیده زیر نظر دارند و وضعیت آنجا روز به روز در حال بهبودی است.

العالم: اجرای توافق نامه سوئد به کجا رسید؟! چه کسی است که اجرای آن را هفته ها بعد از اعلام رسیدن به این توافق دچار مشکل می کند؟!

حوثی: آنها اجرای توافق سوئد را نمی خواهند، در 17 فوریه توافقی بر اساس دو مرحله مربوط به اجرای توافق نامه سوئد برقرار شد اما آنها موافقت نکردند، از 17 فوریه تا 9 مارس صبر کردیم تا جواب آنها را دریافت کنیم که جوابی متناقض با آن چیزی بود که توافق کرده بودیم.این توافق دو مرحله ای وظایف دو طرف و همچنین پیشنهادات و نقشه ها و اسناد مختلف را در بر داشت که متاسفانه مورد توافق طرف مقابل قرار نگرفت.

متجاوزین به یمن خواهان تکرار جنگ در الحدیده هستند تا اجرای توافق

العالم: اخیرا با فرستاده ویژه سازمان ملل مارتین گریفیت و رئیس نمایندگی سازمان ملل دیدار داشتید و آن ها را از این مسائل با خبر کرددید. آنها در جواب شما چه می گویند؟! مقصر تعلل در اجرای توافق به نظر آنها چه کسی است و آیا رغبتی به اجرای توافق دارند؟!

حوثی: در کنار این دیدارها آنچه مشخص است رغبت ائتلاف متجاوز به یمن به ادامه درگیری نظامی تا اجرای توافق است؛ ما به اطلاعاتی دست یافتیم که آنها [متجاوزین به یمن] خواهان تکرار جنگ در الحدیده هستند؛ مواضع بریتانیا و آمریکا نشان دهنده این است که هیچ ضمانتی برای اجرای توافق استکهلم وجود ندارد.

امروز عربستان سعی می کند از طریق برخی از کشورها «فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن» را تغییر دهد زیرا معتقد است که او به جانب ما تمایل دارد، گویی که ما پول زیادی داریم و می توانیم آدم ها خرید و فروش کنیم!

از طرفی صحبت وزیر خارجه ترامب در کنگره بیش از پیش تاکید می کند که آنها خواهان کشتار فرزندان ملت یمن هستند و نبرد الحدیده و تجاوز به ملت یمن را به شکلی علنی ادامه خواهند داد.

آمریکا؛ عامل اصلی اجرای کامل توافقات است و مسیر مذاکرات سیاسی را کند کرده است

العالم : در طول چهار سال چندین دور از مذاکرات در ژنو، سویس، کویت و آخر در سوئد برگزار شد؛ چرا روند سیاسی در یمن به این اندازه کند پیش می رود؟!

حوثی: زیرا طرف مقابل که همان ائتلاف متجاوز به رهبری آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات است هیچ نیتی برای حل مناقشه از طریق روند سیاسی ندارند. آنها فقط می خواهند خواسته های خود را بر ملت یمن تحمیل کنند. آنها می خواهند به ملت یمن تجاوز کنند و بنادر و ثروات های مردم یمن را تصاحب کنند.

دلیل واقعی در تعلل روند حل سیاسی وجود مستقیم آمریکا و سنگ اندازی آن در مسیر مذاکرات است. سفیر آمریکا در همه جا چه سوئیس و چه کویت در مذاکرات دخالت کرده و مذاکرات را منحرف می کرد. هدف آنها این است که در مذاکرات سازش های فراوانی را در برابر آنها داشته باشیم و آنها و مزدوران فاسدشان بر یمن مسلط شوند.

العالم: آیا از کلام شما می توان برداشت کرد که هیچ تحرکی در کنار راه حل سیاسی و درگیری های نظامی وجود ندارد؟!

حوثی: مذاکرات سیاسی فایده ای ندارد، زمانی که به عراق حمله کردند، صدام نتوانست کاری کند و راهبرد سیاسی نتوانست کاری از پیش ببرد و این در حالی بود که او با غرب روابط گرمی داشت.

ما امروز با همان ائتلافی مواجه هستیم که عراق با آن مواجه شد و در برابر هر راه حلی تمام قد می ایستند.آمریکا تهدید کرد که در شورای امنیت از حق وتو استفاده خواهد کرد و جلوی بسیاری از قطعنامه های ضد تجاوز به یمن را گرفت.

متجاوزین و مزدورانشان به توافق های قبلی خود پایبند باشند

العالم: به صورت کلی فرصت رسیدن به صلح و راه حل سیاسی در سایه این صحبت های شما چیست؟!

حوثی: من آنها را به اجرای توافق استکهلم و 17 فوریه دعوت می کنیم و قطعا اگر نتوانستند در توافق استکلهم چیزی را به دست آورند نخواهند توانستد در هر توافق دیگری چیزی به دست آورند. از آنها می خواهیم که به توافق های قبلی پایبند باشند و وعده که مارتین گریفیت مبنی بر پرداخت حقوق ها و رفع محاصره از مردم یمن و همچنین رفع تمامی قید و بندهایی که مانع ورود نفت و گندم و مواد غذایی و دارویی به یمن می شود محقق شود.

العالم: آیا دور تازه ای از مذاکرات به دلیل شکست توافق استکهلم منتفی خواهد شد؟!

حوثی: تا الان صحبت هایی از توافق های دیگری وجود دارد اما تا این لحظه چیزی مشخص نشده است.

امروز همه اعضای شورای امنیت می گویند که راه حل در یمن سیاسی است

العالم: آیا مواضع بین المللی تغییری کرده است؟! منظورم هیئت های صلح و بعضی دولت هاست؟

حوثی: قطعا تغییرات بزرگی حتی در داخل شورای امنیت رخ داده است. شورای امنیت در ابتدا می گفت که راه حل در یمن فقط نظامی است و تنها روسیه و چین این صحبت را به طور کلی رد می کردند اما امروز همه اعضای شورای امنیت می گویند که راه حل در یمن سیاسی است. اتحادیه اوروپا امروز از تجاوز به یمن و محاصره و قحطی و گرسنگی و جرایمی که در ائتلاف متجاوز در یمن صحبت می کند. برای همین می بینیم که مواضع بین المللی تفاوت زیادی کرده است.بعضی از دولت ها از این ائتلاف خارج شده اند و آلمان صادرات اسلحه به عربستان را متوقف کرده است.

آمریکا و کشورهای متجاوز در مسیر فرستاده سازمان ملل سنگ اندازی می کنند

العالم: در هفته های اخیر شاهد این بوده ایم که انتقادات شما به مواضع سازمان ملل که پیشتر آن را جانبدارانه توصیف می کردید کمتر شده است، آیا در مواضع آنها نکته مثبتی را دریافت کرده اید؟!

حوثی: ما به وضعیت نگاه می کنیم و از اتفاقی که در آن لحظه می افتد صحبت می کنیم. برای همین فضا را برای فرستاده سازمان ملل باز می گذاریم تا به سوی صلح پیش برود، امیدواریم که از طریق مذاکرات به صلح برسد.

ما امروز می بینیم که او [فرستاده سازمان ملل] به جز توافق سوئد چیز دیگری را به دست نیاورده است و امیدواریم فضای لازم برای تحقیق صلحی پایدار در یمن برای او فراهم شود چرا که آمریکا و کشورهای متجاوز در مسیر وی سنگ اندازی می کنند.

العالم: انصارالله در مذاکرات از بسیاری از موارد چشم پوشی کرده است؛ دلیل آن چیست؟

حوثی: ما مردم یمن را به سوی قحطی و اوضاع انسانی فاجعه بار نکشانده ایم، ما نمی خواهیم که نبرد ادامه داشته باشد و نبرد را بر کسی تحمیل نکرده ایم برای همین در مذاکرات ما از خیلی از مسائل به نفع مردم یمن چشم پوشی کرده ایم.

العالم: نظر شما در خصوص موضع آمریکا و خصوصا کنگره در مورد قطع کمک های نظامی از ائتلاف نظامی چیست؟

حوثی: مظلومیت ملت ما به گوش فلک رسیده و این به برکت پایداری ما و مردم یمن در میدان به دست آمده است. ما مردم یمن در میدان پیروز شدیم چرا که هیمنه آمریکا را نمی خواهیم اما در خصوص تحرک کنگره با آن موافقیم چون روشی دموکراتیک به حساب می آید.

هر 8 دقیقه یک کودک یمنی براثر قحطی می میرد

العالم: در خصوص مسائل انسانی و آمار ترسناکی که در طول این چهار سال از تجاوز عربستان به یمن منتشر می شود چه نظری دارید؟ آیا امیدی به تغییر وضعیت هست؟!

حوثی: وضعیت متاسفانه تغییری نکرده است.همچنان کالاهای فاسد از طریق سازمان های تابع سازمان ملل به دست مان می رسد. قحطی همچنان قربانی می گیرد. همچنان هر 8 دقیقه یک کودک یمنی می میرد، این آمار بسیار تکان دهنده است .چه چیزی است که می توان گفت تغییر کرده ؟! هیچ چیزی تا کنون اصلاح نشده است

العالم: آیا همبستگی های جهانی با مردم یمن با حجم بحران تناسب دارد؟!

حوثی: اعتقاد ندارم که مردم یمن از این همبستگی ها سودی ببرد. محاصره و قحطی هنوز پابرجاست و اجازه ورود هیچ چیزی را نداریم .اینها همگی بر وضعیت حاکم است و آن را اداره می کند.

العالم: ائتلاف هر گونه محاصره را رد می کند، نظر شما چیست؟!

حوثی: دروغ می گویند متجاوزین اجازه تجارت و ورود مواد غذایی را نمی دهند، هیچ کشتی حق ورود به الحدیده را ندارد.

العالم: گفته می شود احتمال تغییر در وزاری دولت نجات ملی وجود دارد؛ لطفا در این مورد برای ما بگویید

حوثی: کسی حق ندارد بر حکومت محاصره شده تحکم داشته باشد. همگی باید از تجاوز و محاصره آن سخن بگوییم و اگر محاصره مردم یمن برداشته نشود آن وقت باید دنبال مقصر بگردیم. اما در خصوص تغییرات در حکومت نجات ملی تا الان هیچ چیزی وجود ندارد و وقتی با مجلس سیاسی دیدار کردیم در این خصوص از آنها سوال خواهیم کرد.

العالم: در خصوص وضعیت در مناطق و استان های جنوبی و خشم مردمی و همچنین حضور عربستان و امارات و جنایات این ائتلاف در آنجا نظر شما چیست؟

حوثی: ملت یمن ملتی آزاده است و ما همیشه روی آزادگان در یمن حساب باز می کنیم چه در شمال یمن باشند چه در جنوب، این جانیان به هیچ وجه نماینده یمن نیستند بلکه فقط نماینده اشغالگری ائتلاف می باشند. هیچ صحبتی از مشروعیت در میان نیست، آنها از راه غیر صحیح و غیر مشروع وارد شدند و آنچه که در یمن انجام می دهند تجاوزی آشکار و اشغالگری ظالمانه است که بی شک ما را آزار می دهد

العالم: چه کسی می خواهد بر جنوب مسلط شود؟ برخی منابع محلی از نبردی بین امارات و عربستان صحبت می کنند، آیا منطقی است عربستان و امارات با یکدیگر درگیر شوند درحالی که با هم اهداف مشترک در یمن دارند؟

حوثی: این مسئله به هر مجموعه و روابط بین آنها بر می گردد، وقتی این مجموعه های مورد حمایت امارات و عربستان یکدیگر را اذیت می‌کنند در نهایت منجر به درگیری می شود.

العالم: تا جایی که درگیری نظامی و مقابله بین دو طرف اتفاق بیوفتد؟

حوثی: این چیزی است که الان دارد اتفاق می افتد، به عنوان مثال درگیری بین مجلس انتقالی جنوبی که جدایی طلب و مرتبط با امارات است با حکومت دست نشانده منصور هادی که تحت کنترل عربستان است.

العالم:در صورت ادامه این درگیری نظامی و حاد تر شدن وضعیت امنیتی آیا شما شخصا برای ایجاد تماس ها برای رسیدن به راه حل یا موارد دیگر وارد ماجرا خواهید شد؟!

حوثی: این مسئله بعد از بررسی انجام خواهد شد

با گروه های متخاصم در جنوب ارتباطی برقرار نمی کنیم

العالم: برخی منابع مدعی شدند شما با برخی گروههای مسلح در جنوب یمن که متخاصم هستند ارتباط برقرار کرده اید، آیا ممکن است ائتلاف های جدیدی شکل بگیرد که معادلات را تغییر دهد؟!

حوثی: این حرف کاملا نادرست است، جریانات در یمن شامل آنهایی می شود که ارتباطی با متجاوزان نداشتند و یا هیچ موضعی در خصوص متجاوزان نداشتند و یا اینکه با متجاوزان همکاری داشته اند و امروز ندارند یا به عبارتی با پول نظرشان فورا تغییر می کند.

به راه حل سیاسی امیدوار بودیم

العالم: آیا نشانه هایی از نزدیک شدن پایان جنگ و تلاش برای رسیدن به صلح وجود دارد؟!

حوثی: معتقد نیستم که چیزی از این نوع وجود داشته باشد، همچنان امیداور بوده ایم که راه حلی سیاسی وجود داشته باشد اما همان گونه که به شما گفتم، مواضع آمریکایی ها و انگلیسی ها به تلاش برای رسیدن به صلح دلالت نمی کند.

هیچ آتش بسی برای کاهش درگیری ها وجود ندارد

العالم: ماه های گذشته شاهد کاهش درگیری در مناطق جنوبی بوده ایم و در زمینه هدف قرار دادن عربستان با موشک بعضی ها از آتش بس غیر علنی سخن می گویند، آیا این صحت دارد؟!

حوثی: به نظرم فقط پوشش رسانه آن کاهش داشته و الا در میدان درگیری ها به صورت مستمر ادامه دارد و در خصوص آتش بس هیچ آتش بسی وجود ندارد بلکه طرحی برای توقف موشک ها و پهپادهای ما برای رسیدن به صلح وجود دارد که وزارت دفاع شرط کرده بود که هر زمانی که آنها خواستند به آن [التزام به توقف حملات موشکی و پهپادی] پایان دهد.

العالم: آیا این طرح همچنان ادامه دارد؟!

حوثی: بله

العالم: تا کی؟! شما این طرح را به توقف حملات طرف مقابل مشروط کرده بودید اما حملات همچنان ادامه دارد

حوثی: وزارت دفاع یمن باید در این خصوص تصمیم گیری کند

العالم: قبل از اینکه در خصوص جنایاتی که در این سالهای تجاوز به یمن اتفاق افتاده است صحبت کنیم، آیا آمار و ارقام در این زمینه در اختیار دارید؟!

حوثی: آمار به فراوانی موجود است و سازمان های بین المللی من جمله سازمان ملل آمارهای خود را به روز نمی کند، آمار بزرگ و بسیار زیاد است و فکر کنم که به وزارت خانه ها تحویل داده شده است که می توانید از آنجا دریافت کنید.

العالم: مردم جنوب یمن به حکومت منصور هادی -- رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن -- رغبتی ندارند؛ شما چگونه با حکومتی مذاکره می کنید که هیچ مقبولیتی ندارد و جریانات وابسته به آن از خود حکومت بیشتر قدرت گرفته اند؟!

حوثی: صحیح تر آن است که دولت هایی که برای جنگ با ما آمده اند هادی را قبول ندارند. بعضی از دولت ها در این ائتلاف هادی را نیز قبول ندارند و همانگونه که وزرای او گفتند توانایی برگشت به عدن را ندارد چون به او اجازه بازگشت نمی دهند و آنها در همان وقت بدترین جنایات را به اسم بازگشت هادی مرتکب می شدند. هادی بزرگترین رسوایی متجاوزان است. او مترسکی است که متجاوزان با استفاده از آن جنایت خود را در یمن مرتکبت می شوند.

هادی برای متجاوزان به یمن ذره ای اهمیت ندارد

العالم:متجاوزین به یمن چگونه ادعا می کنند برای بازگشت هادی به یمن آمده اند!؟

حوثی: ما گفتیم که این سناریو غیر قابل است و این بهانه آمریکا و اسرائیل برای توجیه هجوم به مردم یمن و اشغال کشورشان است، امروزه مسئله بیشتر از قبل واضح شده است که جنگ در یمن در خدمت کارخانه های اسلحه سازی آمریکا و در خدمت استراتژی آمریکا و اسرائیل است و هادی برای آنها و اهداف حقیقی پشت پرده تجاوز اهمیتی ندارد.

عده ای از بازگشت یمن به آغوش عربی صحبت می کنند اما همان کشورها فلسطین را رها کرده اند

العالم: شما در خلال این چند سال دائما در اولویت هایتان مسئله فلسطین را قرار داده اید، ماجرای فلسطین چه ارتباطی با یمن و اتفاقات آن دارد؟!

حوثی: وقتی از تجاوز به یمن صحبت می کنیم می بینیم که یک عده ای از بازگشت یمن به آغوش عربی صحبت می کنند اما همان کشورها فلسطین را رها کرده اند، کشوری عربی و اسلامی به طور کامل توسط اسرائیل اشغال می شود و برخی کشورهای عربی که از قضا وارد جنگ یمن هم شدند نسبت به این مسئله خنثی هستند؛ کشورهایی که در منطقه در مقابل یمن، سوریه و عراق می ایستند همان هایی هستند که در صف عادی سازی روابط با اسرائیل ایستاده اند، این مسئله امروز مثل روز روشن شده است.

اسرائیل برای به حاشیه کشاندن مسئله فلسطین در منطقه را وارد بحران کرده است.

العالم: نظرتان درباره دیدار نماینده هادی -- رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن -- در اجلاس ورشو و ایجاد روابط با رژیم صهیونیستی چیست؟

حوثی: پیشتر درباره این مورد در تظاهرات صحبت کردم، ایستادن کسانی در کنار نتانیاهو مسئله اصلی نیست، مسئله اصلی این است که برای چه کسی عربستان و امارات و دولت های دیگر آمدند و چگونه با یمن جنگیدند و چگونه با محور مقاومت ضد اسرائیل می جنگند آنها در ورشو به دنبال ایجاد یک ائتلاف نظامی بودند که بسیار مهمتر از نشستن الیمانی با نتانیاهو است، این جلسه کاملا محکوم است و آنهایی که رفته اند همگی مزدوران آمریکا هستند و تابع امیال استکبار هستند.

العالم: اتخاذ این مواضع از جانب نیروهای هادی در زمانی که همه می دانیم مردم یمن با تمامی توانش در کنار فلسطین هستند چه دلایلی دارد؟!

حوثی: رسوایی بزرگی بود که هیچ آرایش و بزک کردنی لازم نداشت، روابط پنهانی آنها با اسرائیل امروز به طور کامل علنی شده و امروز هر کس که بگوید که قضیه مرکزی برای او از هر چیزی بیشتر ارزش دارد در مخالفت با ورشو صحبت می کند.

العالم: بعضی ها می گویند که عضویت شما در مجلس سیاسی مقدمه ای برای انحلال کمیته عالی انقلاب در یمن است؛ آیا صحت دارد؟!

حوثی: ما توصیه هایی را دریافت کردیم که وارد مجلسی سیاسی شویم و از این مسئله استقبال کردیم و برای ادای واجب به آنجا رفتیم، شایعات زیادی اینجا و آنجا گفته می شود و الان وقت صحبت کردن در این خصوص نیست

العالم: رسانه های معاند می گویند شما می خواهید در آینده رئیس مجلس سیاسی اعلی بشوید؟!

حوثی: همه آنها شایعات است

العالم: آقای سید محمدعلی الحوثی از سعه صدر شمار در خلال این گفتگو و از اینکه فرصت این مصاحبه را در اختیار من قرار دادید بسیار متشکرم.

حوثی: من هم از شما تشکر می کنم

نظر شما