شناسهٔ خبر: 31939154 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بهترین سرمایه‌گذاری سال ۹۸ چیست؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال ۹۷ هرچند قیمت دلار نوسان‌های قابل توجهی داشت اما بیشترین بازدهی مربوط به طلا بوده است. بازدهی دلار در سال ۹۷ به بالاترین حد از سال ۱۳۶۵ رسید و نزدیک به ۱۶۰ درصد رشد کرد. با این حال میزان بازدهی سکه طلا در سال ۹۷ به بیش از ۱۸۰ درصد رسید.

در بازار مسکن نیز آخرین کارنامه این بازار که حاکی از رشد ۴۰ درصدی خرید مسکن در بهمن ماه سال ۹۷ نسبت به دی ماه این سال بود، نشان می‌داد متوسط قیمت هرمترمربع آپارتمان‌ در سطح مناطق ۲۲ گانه تهران در بهمن ماه ۹۷ نسبت به بهمن ماه سال قبل از آن با بیش از ۸۶ درصد رشد حدود ۴٫۶ میلیون تومان افزایش یافت.

اما بورس بازدهی کمتری از این سه بازار در سال ۹۷ داشت و رشد ۸۳ درصدی را تجربه کرد.

با این روند بهترین سرمایه‌گذاری در ایران چه گزینه‌ای می‌تواند باشد؟ سال ۹۸ بازدهی کدام بازار به نظر می‌رسد بیشتر باشد؟

بازار ارز

قیمت دلار در سال ۹۸ چه می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال و پیش‌بینی قیمت دلار در سال ۹۸ می‌توان به نظرات مختلف کارشناسان مراجعه کرد.

شاهین چراغی در تجارت‌نیوز، درباره چشم‌انداز قیمت دلار در سال جدید می‌نویسد: استنباط من این است که سال ۱۳۹۸، سال پرتلاطمی برای کشور خواهد بود، که از یک طرف درآمدهای ارزی کشور کاهش خواهد یافت و از طرف دیگر هم ریال از جهت رشد نقدینگی در وضعیت بدی قرار خواهد گرفت. علاوه بر این وضعیت توصیف شده درباره اقتصاد ایران در سال ۹۸، از نظر سیاسی نیز کشور سال پرچالشی را پیش رو خواهد داشت و مسائل سیاسی افزایش پیدا می‌کند و در نهایت همه این مسائل باعث خواهد شد که پیش‌بینی کنیم قیمت دلار در سال ۹۸ افزایشی خواهد بود.

همچنین نوشین محمودی، تحلیلگر اقتصادی در تجارت‌فردا پیش‌بینی کرده که با توجه به نرخ سود پایین‌تر از تورم،کسری احتمالی بودجه دولت، رشد اقتصادی احتمالا منفی و کاهش احتمالی صادرات نفت در سال ۹۸،  فشارهای افزایشی در بازار ارز وجود خواهد داشت.

محمد فطانت، رئیس پیشین بورس نیز در این مجله این چنین پیش‌بینی کرده که در سال جدید مجددا افزایش قیمت دلار ادامه خواهد یافت اما بعید است این افزایش قیمت به شدت سال ۹۷ تکرار شود.یعنی جهش ارزی دور از ذهن است ولی رشد قیمتی آن متناسب با تورم خواهد بود.

بازار طلا

در بازار طلا نیز خیلی از پیش‌بینی‌ها متاثر از روند قیمت ارز است. بر همین اساس از نگاه خیلی از کارشناسان این بازار نیز در سال ۹۸ روندی صعودی را طی خواهد کرد.

مرتضی ایمانی‌راد، کارشناس اقتصادی در پیش‌بینی بازار طلا در سال ۹۸ به تجارت‌نیوز می‌گوید: در مورد بازار طلا باید گفت که این بازار از دو عنصر داخلی و خارجی تاثیرپذیر خواهد بود. فاکتور داخلی تاثیرگذار همان نرخ برابری دلار به ریال بوده و فاکتور خارجی مهم نیز قیمت اونس طلا در بازار جهانی است. اگر بتوانیم این دو فاکتور را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم به یک برآورد تقریبا معقول نسبت به بازار طلا در سال ۹۸ دست پیدا کنیم. از منظر بازار جهانی، باید گفت که بنا به دلایلی که بحث آن بسیار مفصل است، امکان افزایش قیمت اونس جهانی بسیار وجود دارد. بنا به دلایل گوناگون می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت اونس جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داده است: وقتی بازارها دچار تلاطم می‌شوند و قیمت دلار بالا برود، یعنی قدرت برابری دلار در برابر ریال افزایش پیدا کند، به همان نسبت نیز قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین وقتی که در اقتصاد ایران قیمت دلار نسبت به ریال افزایش پیدا کند، طلا سیر صعودی خواهد گرفت.

در همین مورد حسین راهداری، تحلیلگر اقتصادی نیز در مجله تجارت‌فردا نوشته است: سه عاملی که قیمت طلای داخلی را تعیین می‌کنند قیمت ارز داخلی، قیمت طلای جهانی و حباب قیمت طلا است.با توجه به این عوامل و چشم‌انداز سیاسی مبهم سال ۹۸ به نظر می‌رسد امسال سالی صعودی برای طلای داخلی باشد.

علاوه بر این،حسین عبده تبریزی هم در این میزگرد سالنامه مجله گفته است: با توجه به اینکه بازار ارز توسط دولت به شدت کنترل می‌شود، مردم تمایل بیشتری به خرید طلا و سکه دارند. بسیار محتمل است در سال جدید بازار طلا و سکه دچار حباب قیمتی بیشتری شود اما بازار مسکن از نظر بازدهی پس از طلا، ارز و بورس قرار خواهد گرفت.

بازار مسکن

درباره وضعیت بازار مسکن در سال ۹۸ هم تحلیل‌های مختلفی وجود دارد. درباره قیمت خانه در سال ۹۸ حسام عقبایی و ندا رفیع‌زاده، دو کارشناس بازار مسکن به تجارت‌نیوز می‌گویند: در سال ۹۷ به دلیل افزایش قیمت کالاها برنامه‌ای برای تولید مسکن وجود نداشته است و قیمت خانه‌هایی که در طول سال ۹۸ به بهره‌برداری برسند، به‌طور چشم‌گیری گران خواهند بود.

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مسکن تهران هم در گفتگویی ویدئویی با تجارت‌نیوز درباره آینده قیمت خانه می‌گوید: دورنمای اقتصاد حاکی از این است که فضای کسب‌وکار آبستن برخی حوادث است اما قیمت‌ها روند جهشی نخواهند داشت. هر ساله بانک مرکزی در پیش‌بینی نرخ تورم سال آتی را اعلام می‌کند اما معتقدیم که قیمت مسکن در سال ۹۸ کمتر از نرخ تورم است.

همین سخن را امیر جعفرزاده، تحلیلگر اقتصادی در تجارت‌فردا به زبانی دیگر بیان می‌کند: «با توجه به متغیرهای اقتصاد کلان موثر بر بخش مسکن یعنی درآمد نفتی، نقدینگی، وام مسکن، بازارهای موازی و انتظارات تورمی می‌توان گفت افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸ کمتر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.»

بازار سهام

اما در سال ۹۸ برای بازار سهام و قیمت انواع سهام چه اتفاقاتی قابل پیش‌بینی است؟

سعید خدایی درباره بازار سرمایه در سال ۹۸ به تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظر می‌رسد در سال ۱۳۹۸، سال سختی را برای کل اقتصاد داشته باشیم. اگر تنش‌های سیاسی کمتر و کمتر شود، می‌توان به بهبود بازار سهام در سال جدید امیدوار بود. در بهار سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد ثبات خاصی را در بازار سهام داشته باشیم که گاها منفی یا مثبت خواهد بود.

سینا سلیمانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در تجارت‌فردا نوشته است: برآورد میانگین قیمت نفت، فولاد و سنگ آهن به عنوان سه محصول استراتژیک برای صنایع داخلی و صادراتی در سال۹۸ به ترتیب ۶۴، ۴۴۵ و ۸۳ دلار است و با این نرخ‌ها در کنار نرخ دلار ۱۰۵۰۰ تومانی، می‌توان انتظار بهبود سودآوری صنایع داخلی و صادراتی را در امسال داشت.

آینده بورس در سال ۹۸ از نگاه مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز این است که بازار سرمایه در شرایط فعلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

با وجود چنین چشم‌انداز بی‌رمقی برای بازار سهام اما دنیای اقتصاد به نقل از کارشناسان بورسی پیش‌بینی کرده که سال ۹۸ بازار سهام شاهد جهش بیشتری نسبت به سال ۹۷ خواهد بود. باید دید در عمل پیش‌بینی جهش در بازار سرمایه سال ۹۸ چقدر به واقعیت نزدیک است؟

مطالعه بیشتر:
پیش‌بینی بازارها در سال ۹۸ (ویدئو)

به دلیل اینکه بازار خودو جزو بازارهای مالی محسوب نمی‌شود در این گزارش به آن پرداخته نشده اما در صورت علاقه‌مندی مخاطبان می‌توانند درباره قیمت خودرو در سال جدید به گزارشی با عنوان «قیمت خودرو در سال ۹۸ چه می‌شود؟» مراجعه کنند.

نظر شما