شناسهٔ خبر: 31939051 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

قیمت کالاهای اساسی در سال جدید چه تغییری خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش تجارت‌نیوز، آیا ممکن است در سال جدید نیز وضعیت کالاهای اساسی به مانند سال گذشته با مشکلاتی مواجه شود؟ آیا قیمت کالاهای اساسی در امسال گران‌تر می‌شود؟

عباس پاپی‌زاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز با اشاره به اینکه افزایش یا کاهش قیمت کالاهای اساسی در بازار تحت تاثیر دو عامل است، گفت: اولین عامل قیمت جهانی است، به عنوان مثال اگر قیمت جهانی دانه‌های روغنی در سطح دنیا افزایش یا کاهش پیدا کند، بدون شک بر روی قیمت کالاهای اساسی داخلی اثر خواهد گذاشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دومین عامل تغییر نرخ ارز است که افزایش قیمت دلار برای خرید کالاهای اساسی و به دنبال آن کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار داخلی خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: شواهد حاکی از آن است که در بحث قیمت جهانی نوسان جدی وجود ندارد و قیمت‌های جهانی تا حدودی قابل پیش‌بینی هستند و افزایش چشمگیری برای سال آینده نخواهند داشت، پس تنها عاملی که باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در سال آینده خواهد شد، افزایش قیمت دلار است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی قیمت دلار برای واردات کالاهای اساسی در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور همانند لایحه بودجه امسال چهار هزار و ۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

پاپی‌زاده افزود: معتقدم قیمت کالاهای اساسی برای سال آینده افزایش چشمگیری نخواهد داشت، اما این موضوع منوط به این است که دست افراد سودجو و محتکر از بازار کوتاه شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه امسال برخی واردکنندگان کالاهای اساسی با ارز دولتی به جای اینکه کالاهای اساسی را به موقع به دست مردم برسانند، با احتکار یا صادرات مجدد کالاها به خارج از کشور باعث افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی در داخل کشور شدند، به همین جهت در صورتی قیمت کالاهای اساسی در سال ۹۸ افزایش پیدا نخواهد کرد که نظارت دولت بر بازار به ویژه بازار کالاهای اساسی جدی و مدون باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه دو عامل افزایش قیمت کالاهای اساسی یعنی قیمت‌های جهانی و نرخ دلار دولتی برای سال ۹۸ بدون تغییر هستند، به همین جهت چناچه نظارت دولت بر بازار بیشتر شود قیمت کالاهای اساسی در سال ۹۸ برخلاف سال ۹۷ افزایش قابل توجهی پیدا نخواهد کرد.

نظر شما