شناسهٔ خبر: 31938281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موافقت پارلمان اروپا با لایحه اصلاحات کپی رایت

تهران - ایرنا - پارلمان اروپا لایحه ای در زمینه کپی رایت تصویب کرد که از نویسندگان و هنرمندان خلاق، برای دفاع از حقوق و درآمدشان حمایت بیشتری به عمل می آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سه شنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این لایحه که باید به تائید 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز برسد، از سوی برخی به دلیل جلوگیری از خلاقیت و آزادی اینترنتی مورد انتقاد قرار گرفته است.
348 نفر از نمایندگان پارلمان اروپا به این لایحه رای مثبت، 274 نفر به آن رای منفی و 36 تن به لایحه مزبور، رای ممتنع دادند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا ماه گذشته تا حدودی از این لایحه حمایت کردند و قرار است ماه آینده مهر تائید نهایی شان را پای این لایحه بگذارند.
جنجالی ترین بخش این لایحه، بخشی است که از شرکت های اینترنتی همچون یوتیوب و فیس بوک می خواهد مسئولیت انتشار مطالب کپی شده را در شبکه های خود برعهده گیرند.
مخالفان معتقدند این بند، ممکن است آزادی بیان را محدود کند، به خلاقیت آنلاین ضربه زند و وب سایت ها را به نصب فیلتر وا دارد.
براساس این گزارش، ده ها هزار نفر از مردم شهرهای سراسر آلمان در هفته جاری در اعتراض به اصلاحات برنامه ریزی شده در زمینه کپی رایت به خیابان ها آمدند. مردم آلمان بیم دارند که این اصلاحات به سانسور اینترنتی منتهی شود.
بسیاری از نمایندگانی که از این اصلاحات حمایت کردند، آن را به عنوان شانسی برای خود به منظور بیان حق حاکمیت اروپا بر غول های تکنولوژی، می دانند.
این در حالی است که گوگل از این اصلاحات جدید انتقاد کرده و آن را مانعی در راه اقتصادهای دیجیتالی و خلاق اتحادیه اروپا دانسته است.
به موجب قوانین و مقررات جدید، شرکت گوگل و دیگر غول های اینترنتی چون یوتیوب و فیس بوک، باید برای ناشران، هنرمندان و موسیقی دان ها جبران خسارت کنند.
رای پارلمان اروپا به اصلاحات جدید، به سه سال بحث و جدل شرکت های بزرگ اینترنتی با نویسندگان و هنرمندان خلاق پایان می دهد، افرادی که خواستار برخورداری بهتر از حقوق و درآمدهایشان هستند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا اجرای این طرح قانونی، دو سال زمان دارند، اگرچه مشخص نیست که این اصلاحات در انگلیس به دلیل بلاتکلیفی در زمینه برگزیت، چه وضعیتی به وجود خواهد آورد.
شبد**اروپام**9109**1379

نظر شما