شناسهٔ خبر: 31937760 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساکنان بجنورد و نگرانی از دست اندازی سیل

بجنورد - ایرنا - ساکنان اطراف خندق و کال پسته بجنورد نگرانند و دلهره دارند که مبادا بارندگی هایی که از دیشب آغاز شده، تبدیل به سیلاب شده و مانند آنچه در برخی از دیگر استانهای کشور دیده ایم، به تخریب منازل و تهدید جان و مال آنان بینجامد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا این بارندگی ها که همچنان ادامه دارد و هنوز میزان دقیق آن اعلام نشده سبب ایجاد آب گرفتگی در برخی از نقاط بجنورد، به ویژه نواحی مرکزی شهر شده و تردد خودروها و رفت و آمد شهروندان را با مشکل مواجه کرده است.
هم اکنون و با توجه به استمرار چندساعته بارندگی اطراف پل 19 مهر بجنورد با آب گرفتگی شدیدی مواجه است و میدان کارگر و قسمتی از چهارراه باسکول مملو از آب است و همه آب های سطحی به سمت خندق، کال پسته و مسیل های اطراف بجنورد روان می شود.
در عین حال اگر رد پای آب های سطحی را از مرکز شهر در امتداد جوی ها دنبال کنیم نیز به همین خندق می رسیم که این روزها پر شده است از زباله و علف هایی که گاه ارتفاع آن به چند متر می رسد.

*خندق یا علفزار
یکی از ساکنان اطراف خندق بجنورد در انتهایی ترین کوچه های خیابان گلستان و در مجاورت خندق می گوید: شیب این محل صفر و داخل خندق مملو از زباله و علف های بلندی است که مسیر آب را مسدود می کند.
فاطمه تقدیمی می افزاید: ساکنان محل نگران آن هستند که با افزایش بارندگی ها و آنچنان که در دیگر شهرهای کشور اتفاق افتاده است، سیلاب در اینجا نیز حادثه ساز شود.
صفرمحمد باغچقی یکی از ساکنان صادقیه در اطراف میدان میوه و تره بار بجنورد هم گفت: متأسفانه وضعیت خندق در محل میدان بار نیز شرایط خوبی ندارد و برخی از ساکنان و کسبه، خندق را به محل ریختن زباله و ضایعات تبدیل کرده اند.

شرایط کاسه ای بجنورد
یک کارشناس ارشد جغرافیای برنامه ریزی شهری در مورد وضعیت قرار گرفتن بجنورد در مسیر سیلاب ها گفت: با نگاهی به وضعیت توپوگرافی بجنورد درمی یابیم این شهر مانند کاسه ای است که به یک سمت خم شده باشد و شیب اراضی از سمت جنوب به شمال غرب است.
احسان ایزانلو ادامه داد: سیل که جاری شود با توجه به بالا بودن دیواره کاسه در سمت جنوب به سمت شمال غرب می رود و آب هایی که از جنوب غرب به هم می پیوندد به شمال غرب و کلاغ آشیان در شرق بجنورد حرکت می کند.
وی افزود: رودخانه های بازخانه، چناران و درصوفیان در جنوب شرق، غرب و جنوب قرار دارند و به سمت شمال جاری می شوند و آب رودهای بیدک هم به سمت میدان بار و دوبرار جاری و سپس به سمت حاشیه و مرکز بجنورد می روند و لازم است به هدایت و ساماندهی آنها توجه لازم شود.
وی ادامه داد: سیلاب هایی که به سمت بجنورد می آیند بیشتر از سمت جنوب و غرب می آیند و بعد از طی مسیری به سمت فرودگاه می روند که اگر کانال ها و مسیل ها با زباله و نخاله پر شوند، خطرساز خواهد بود.
وی در تشریح نقاط خطرپذیر بجنورد گفت: 4 مسیر آب داریم که باید برای کنترل این مسیرها کانال هایی ساخته شود، یکی شاهجوب است که از سمت بش قارداش می آید و تا شهرک فرهنگیان و ینگه قلعه ادامه دارد و چندین مرتبه شاهد بروز سیل در این مناطق بوده ایم.
ایزانلو افزود: کانال هدایت این رود از صندل آب تا حمزانلو ادامه دارد و لازم است از این مسیر تا مهنان بهسازی شود و کانال دوم از ملکش آغاز می شود که سیلاب رود فیروزه را هدایت می کند و از سمت بوستان آفرینش به پشت استانداری هدایت می شود و کانال 50 ساله شهر را دور می زند تا به جوادیه و باقرخان و سپس اترک برود و این کانال هم باید بهسازی و لایروبی شود.

*آماده باش ستاد بحران
با وجود نگرانی های مردم در مورد وقوع سیل در بجنورد، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی از تشکیل ستاد بحران شهرستان و آمادگی لازم برای مقابله با خطرات احتمالی وقوع سیلاب خبر داده و می افزاید: مسیل های شهر بجنورد، که احتمال حادثه خیزی بالاتری دارند از 2 روز قبل شناسایی و قرار شده از آنها بازدید شود.
جواد نظری اظهار داشت: در مورد سامانه جدیدی که وارد منطقه شده اطلاع رسانی لازم به مردم و دستگاهها صورت گرفته و در بجنورد نیز تقسیم کار انجام شده است.
معاون امور عمرانی فرماندار بجنورد نیز از آغاز لایروبی کال های بجنورد خبر داد و افزود: این اقدامات از چند روز قبل آغاز شده است.
هادی خودنیا، از بسیج تمام دستگاه های اجرایی شهرستان برای مقابله با سیل احتمالی خبر داد و گفت: مهمترین این مسیل ها برای هدایت آب های سطحی کال پسته است که ادامه آن به فرودگاه می رسد.
وی افزود: اکنون در خروجی این مسیل در سمت باباامان، در حال کار و لایروبی هستیم.
وی در مورد خندق بجنورد نیز گفت: در این مورد نمی توان 100 درصد اطمینان داد اگر چه اطلاع رسانی شده است اما اگر بحث افزایش حجم آب در سرمنشا رودها پیش بیاید امیدواریم این خندق جوابگوی حجم سیلاب باشد اما در حال حاضر وضعیت عادی است و نگرانی در این مورد وجود ندارد.
معاون فرماندار بجنورد گفت: از سویی به ساکنان اطراف این مناطق هشدارهای لازم داده شده که در صورت نیاز آماده ترک محل باشند.
وی با اشاره به بوستان های آفرینش و آسایش نیز گفت: نتیجه جدی نگرفتن اقدامات پیشگیرانه قبل از بحران ها، ساخت پارک در مسیر هدایت آب های سطحی می شود و یقینا خود شهرداری، به عنوان دستگاه مسئول در این زمینه پااسخگوی تبعات احتمالی این اقدام خواهد بود.
اداره کل هواشناسی خراسان شمالی، شدت بارش های این استان را مربوط به سه شنبه شب تا صبح چهارشنبه و در نواحی جنوبی و شرقی استان اعلام کرده است که با توجه به رگباری بودن بارش ها، در این مناطق وقوع سیلاب با احتمال آبگرفتگی معابر قابل انتظار است. شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی 220 هزار نفر جمعیت دارد.
ب/5132

نظر شما