شناسهٔ خبر: 31937655 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصمیم نابخردانه ترامپ درباره جولان

­نشنال اینترست: سیاست دولت ترامپ در قبال خاورمیانه بارزترین مثال از رویکرد سیاست غیر واقع بینانه به شمار می رود.

صاحب‌خبر -

­دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر بلندی های جولان به رسمیت شناخت، اما تنها رژیم صهیونیستی- رژیم ذینفع در این موضوع - از این اقدام ترامپ حمایت کرد.
استفان دوژاریک سخنگوی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل بعد از آن که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بلندی های جولان را به عنوان سرزمین (رژیم) اسرائیل به رسمیت شناخت گفت گوترش «به روشنی معتقد است که وضعیت جولان تغییری نکرده است.» وی گفت: «سیاست سازمان ملل درباره جولان در قطعنامه های مربوطه شورای امنیت منعکس شده و این سیاست تغییری نکرده است.»
ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اعلام حاکمیت (رژیم) اسرائیل بر بلندی های جولان از سوی ترامپ را غیرقابل قبول دانست.
این تصمیم حتی در میان متحدان کلیدی آمریکا نیز با استقبال روبرو نشد.
اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد حاکمیت (رژیم) اسرائیل را بر سرزمین هایی که در سال 1967 اشغال کرده است, از جمله منطقه جولان، به رسمیت نمی شناسد و موضع ما در این خصوص تغییر نخواهد کرد.
وزارت امور خارجه کانادا هم اعلام کرد: موضع کانادا درباره جولان تغییر نکرده است و ما حاکمیت دائم (رژیم) اسرائیل را بر این منطقه به رسمیت نمی شناسیم. هرگونه اقدام برای تغییر یکجانبه مرزهای جغرافیایی، مغایر با قواعد و قوانین نظام بین الملل است.
عربستان سعودی روز سه شنبه تصمیم دونالد ترامپ را درخصوص به رسمیت شناختن حاکمیت (رژیم) اسرائیل بر منطقه اشغالی جولان سوریه محکوم کرد و آن نقض حقوق بین الملل خواند.
­وزارت امور خارجه بحرین هم درباره تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت (رژیم) اسرائیل بر بلندی های جولان ابراز تاسف کرد.
جالب اینکه آمریکا حتی با پیش کشیدن ادعاهایی درباره تهدید ایران برای منطقه و جهان در توجیه این تصمیم نابخردانه و غیر واقع‌بینانه نتوانست متحدان خود را به همگرایی با خود ترغیب کند.
پایگاه اینترنتی ­نشنال اینترست امروز در گزارشی تحت عنوان «رویکرد غیرواقع بینانه ترامپ در قبال خاورمیانه» نوشت: سیاست دولت ترامپ در قبال منطقه خاورمیانه بارزترین مثال از رویکرد سیاست غیر رئالیستی به شمار می رود. ظاهرا همین غیر واقع بینانه بودن رویکرد ترامپ سبب شده انتقادات از تصمیم ترامپ در جهان اوج گیرد.

---------------------------------------------
عبدالرضا خلیلی

نظر شما