شناسهٔ خبر: 31937584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام سازمان ملل: فشار بر فلسطینی ها باید متوقف شود

نیویورک- ایرنا- نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه با انتقاد از سیاست های مخرب رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه گفت: ادامه فشار بر فلسطینی ها نگران کننده است و چنین سیاست هایی باید متوقف شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیکلای ملادینف روز سه شنبه در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فلسطین و خاورمیانه که پس از تنش های روز گذشته این منطقه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.
وی افزود: گسترش شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی، از جمله بیت المقدس شرقی، همچنان ادامه دارد. پیشرفت، تصویب یا مناقصه بیش از 3000 واحد در کرانه باختری، بزرگترین شهرک سازی از ماه مه 2018 است که شامل آخرین اعلامیه مربوط به بیش از 800 واحد در آریل می شود.
نماینده سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه ادامه داد: من تأیید می کنم که ایجاد شهرک ها در قلمرو اشغالی فلسطین، از جمله بیت المقدس شرقی، هیچ وجاهت قانونی ندارد و نقض آشکار قوانین بین المللی است، همانطور که در قطعنامه 2334 (2016) آمده است و باید بلافاصله و به طور کامل متوقف شود.
ملادینف با اشاره به ادامه تخریب و تصرف بناهای فلسطینی ها، تصریح کرد: تخریب سازه هایی که با سازه های مرتبط با آب که برای منطقه C حیاتی است و در حال حاضر کمبود جدی دارند، دشواری زیادی ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: من از ادامه فشار بر فلسطینی ها در کرانه باختری اشغال شده، از جمله قدس شرقی، نگران هستم. چنین سیاست هایی باید متوقف شود و اسرائیل باید از تعهدات خود در قبال قوانین بین المللی پیروی کند.
این مقام سازمان ملل متحد به حملات موشکی روز گذشته از نوار غزه به سوی سرزمین های اشغالی هم اشاره کرد و گفت: در 24 ساعت گذشته، حداقل 103 موشک و خمپاره از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است که بعضی از آنها توسط سیستم گنبد آهنین متوقف شدند.
ملادینف با تایید خساراتی که این موشک ها در مناطق اشغالی به بار آورده است، افزود: نیروی هوایی اسرائیل هم 42 حمله را در نقاط مختلف غزه انجام داد، حدود 16 خمپاره هم توسط ارتش و نیروی دریایی اسرائیل به سوی غزه اخراج شدند. براساس منابع محلی، هفت فلسطینی به دلیل حملات مجروح شدند.
وی با تاکید بر این که هیچ کسی به درگیری نظامی در غزه علاقه ندارد، یادآور شد: چندین ساختمان از جمله دفاتر و ساختمان های امنیتی حماس هم تخریب شدند. یک درگیری جدید برای مردم فلسطین ویرانگر خواهد بود، این برای اسرائیلی ها که در مجاورت غزه زندگی می کنند هم پیامدهای مخربی به دنبال خواهد داشت.
هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در روند صلح خاورمیانه از طرف های این منطقه خواست تا از خشونت اجتناب و برای کاهش تنش تلاش کنند و ادامه داد: هیچ توجیهی برای تروریسم وجود ندارد و من از همه می خواهم به سازمان ملل متحد بپیوندند و آن را به طور واضح محکوم کنند.
ملادینف با بیان اینکه این تنش های تاثیرات منطقه ای خواهد داشت، از همه خواست تا شلیک موشک های حماس به سوی سرزمین های اشغالی را محکوم کنند.
وی خاطرنشان کرد: چنین اعمال تحریک آمیزی تنها به افزایش قابل توجه و گسترش خطر منجر خواهد شد که در نهایت به تلاش های جمعی ما برای حمایت از مردم غزه و مصالحه در داخل فلسطین آسیب می رساند. قطعنامه 2334 (2016) شورای امنیت همچنین خواستار اقدامات فوری برای جلوگیری از همه اشکال اعمال خشونت علیه غیرنظامیان است.
این مقام سازمان ملل متحد به راهپیمایی های اعتراض آمیز مردم غزه مبنی بر اینکه «می خواهیم زندگی کنیم» اشاره کرد و گفت: آنها به شرایط وخیم اجتماعی و اقتصادی در غزه و 'بی عدالتی به دلیل شکاف فلسطین و دستگیری هایی که حماس با استفاده از قوه قهریه و خشونت' انجام داده است، اعتراض داشتند.
ملادینف افزود: گرچه تظاهرات غیر خشونت آمیز بود اما کارکنان امنیتی حماس شرکت کنندگان را به شدت پراکنده کردند و بسیاری از آنها، از جمله زنان، کودکان، روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
وی با بیان اینکه ده ها خانه در جستجوی تظاهرکنندگان مورد حمله قرار گرفتند، ادامه داد: ناظران محلی حقوق بشر گزارش دادند که بیش از هزار نفر، از جمله کودکان دستگیر شده اند و بسیاری نیز گزارش شده اند که مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. همه جناح های فلسطینی این سرکوب را محکوم کردند.
نماینده سازمان ملل متحد با یادآوری اینکه تنش در کرانه باختری اشغالی ادامه دارد، اضافه کرد: چهار فلسطینی توسط نیروهای امنیتی اسرائیل، در عملیات های مختلف امنیتی و سایر حوادث کشته شدند، در حالی که دو اسرائیلی، از جمله یک سرباز و یک غیر نظامی هم توسط فلسطینیان کشته شدند.
ملادینف با ابراز نگرانی از اینکه پیشرفتی در جهت راه حل دو دولت با توجه به قطعنامه های سازمان ملل متحد و توافقنامه های پیشین وجود ندارد، گفت: هیپ جایگزین مناسبی برای راه حل دو دولت وجود ندارد. با توجه به ماهیت درونی مناقشات در سراسر منطقه و ظرفیت درگیری های فلسطینی ها و اسرائیلی، ایجاد شرایط برای بازگشت طرف ها به مذاکرات دوجانبه معنی دار وضعیت بحرانی دارد.
اروپام*1429

نظر شما