شناسهٔ خبر: 31937581 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

سیل های ویرانگر جهان در سالی که گذشت

بارش باران شدید و وقوع سیل که در چند روز گذشته شماری از مناطق کشور را گرفتار کرده، در سالی که گذشت برخی نقاط جهان از جمله آمریکا، اندونزی، هند، بخش های از آفریقا و استرالیا و حتی ژاپن را در نوردید و خساراتی برجای گذاشت.

صاحب‌خبر -

العالم - جهان

بروز سیل در ایران بطور معمول حادثه ای کم سابقه است بویژه اینکه کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با خشکسالی است.

این حادثه طبیعی از ابتدای سال گذشته (1397) در برخی کشورهای جهان رخ داده است.

سال گذشته وقوع سیل ناگهانی در شهر «الیکات» ایالت مریلند آمریکا، خیابان های این شهر را به رودخانه های خروشان تبدیل کرد و باعث اعلام وضعیت اضطراری در این ایالت شد.

افزایش ارتفاع رودخانه شهر الیکات به بیش از پنج متر در نتیجه بارش شدید باران، به وقوع این سیل منجر شد.

کارشناسان حتی به تازگی درباره بروز سیل های بی سابقه در آمریکا که ممکن است جان 200 میلیون نفر را به خطر بیاندازد، هشدار داده اند.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (Noaa) پیش بینی کرده که دو سوم 48 ایالت جنوبی آمریکا تا ماه مه (اردیبهشت) با خطر سیل مواجه هستند.

سال گذشته همچنین در اثر توفان سهمگین 'مایکل' در سواحل شرقی آمریکا، دستکم 11 نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند.

در پی این توفان، برخی شهرهای ایالت های فلوریدا، جورجیا و کارولینای جنوبی و شمالی و ویرجینیا دچار آب گرفتگی شدند و تعدادی از خانه ها زیر آب رفت.

سیلاب و رانش زمین در استان سوماترای غربی شمال اندونزی نیز در سال 97 دستکم 22 قربانی برجای گذاشت و صدها خانه را در این منطقه ویران کرد.

روزنامه 'جاکارتا پست' در گزارشی اعلام کرد، سیلاب شدید در پی بارندگی های بی وقفه در منطقه سوماترای غربی باعث فروریختن صدها خانه از جمله 11 مدرسه شده است.

باران های سیل آسا در هند نیز در سال 97 چندین قربانی داشت و خساراتی را بر جای گذاشت.

بر اثر یکی از شدید ترین سیل ها در ایالت جنوبی «کرالا» 37 نفر کشته و دهها هزار نفر دیگر به اردوگاه های نجات منتقل شدند.

بر اساس آمار منابع هندی، باران در پنج ایالت این کشور کشاورزی را تحت تاثیر قرار داد و به محصولات بیش از یک میلیون کشاورز آسیب رساند.

ایالات کرالای هند 44 رودخانه دارد و در سال 1924 شاهد شدیدترین سیل به دلیل بارندگی های فصلی بود.

همچنین سیل در ایالت های شمال شرقی هند از جمله اسام، تریپورا و مانیپور در یک ماه گذشته سبب جابجایی نزدیک به 800 هزار نفر شد.

باران های موسمی (مانسون) که از ژوئن تا سپتامبر به طور منظم در هند ادامه دارد، همه ساله خسارت جانی و مالی زیادی در این کشور برجای می گذارد.

سیل معمولا مرگبارترین تهدید آب و هوایی برای انسان است و در یک منطقه خشک فقط مقدار کمی آب برای بروز سیل کفایت می کند.

زمین های خشک به راحتی آب را جذب نمی کنند و از این رو باران های شدید و طوفان های غیرعادی می تواند به بروز سیل منجر شود.

ابتدای سال 98 طوفان موسوم به «آیدای» و سیل متعاقب آن جنوب شرق آفریقا را در نوردید و در موزامبیک شمار کشته ها از 700 نفر گذشت و هزاران نفر بی خانمان شدند.

طوفان شدید در سیدنی نیز در آذر سال گذشته این شهر را در سیلاب فرو برد.

بدنبال بروز سیلاب در بزرگترین شهر استرالیا برق این شهر قطع شد و پروازها به تعلیق درآمد.

سازمان هواشناسی استرالیا گزارش داد، تغییرات ناگهانی در شرایط آب و هوایی ناشی از گرمایش زمین، سبب بروز بارندگی شدید و خسارت بار در سیدنی شده است.

استرالیا گرمترین فصل زمستان را در سال گذشته داشته و در سیدنی و تعدادی از شهرهای این کشور با خطر آتش‌ سوزی‌های جنگلی و بوته‌زارها مواجه بوده است.

ژاپن نیز سال گذشته از خطر بروز سیل در امان نبود. مقام های ژاپنی شمار تلفات ناشی از سیل و رانش زمین را در نتیجه بارش های بی سابقه در غرب این کشور 126 نفر اعلام کردند.

استان های اوکایاما، اهیمه، کیوتو، یاماگوچی، فوکوئوکا، کاگوشیما، هیوگو، شیگا، گیفو، کوچی و ساگای ژاپن در این حادثه طبیعی که تیر ماه گذشته این کشور را فراگرفت، تلفات دادند.

نظر شما