شناسهٔ خبر: 31937549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل ایرنا تشریح کرد؛

محورهای اصلی سیاست خبری ایرنا در پوشش حادثه سیل

تهران-ایرنا-مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با تشریح محورهای اصلی سیاست های خبری ایرنا در حادثه سیل ویرانگر، گفت: رسانه ها باید رویکرد همدلانه ای در انعکاس اخبار مربوط به سیل داشته باشند و با عزم ملی به سمت حل مسائل کشور و مردم گام بردارند.

صاحب‌خبر -

سید ضیاء هاشمی در گفت و گو با ایرنا ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه سیل و آرزوی صبر و شکیبایی برای خانواده های آنها، گفت: از مجموعه تلاشگرانی که تلاش کردند آسیب ها و عوارض سیل برای مردم کم شود از جمله همکارانم به ویژه در استان های سیل زده و همچنین در ستاد که تعطیلات خود را لغو کردند و فعالیت جدی و شایسته‌ای داشتند به نوبه خودم قدردانی می‌کنم.
مدیرعامل ایرنا با تشریح سه محور اصلی فعالیت های ایرنا در انعکاس اخبار مربوط به حادثه سیل، اظهارداشت: نخستین محور انعکاس سریع مسائل و نیازهای مردم و اتفاقاتی است که ناشی از سیل برای مردم ایجاد شده و انعکاس آنها باعث می‌شود مسئولان و سایر مردم بتوانند بر اساس آن اطلاعات به موقع تصمیم گیری کنند و اقدامات لازم را برای نجات آسیب دیدگان انجام دهند.
وی افزود: محور دوم، انعکاس خدمات و زحمات دست اندرکاران، مسئولان دولت، مدیران استان ها و شهرستان ها و همچنین فعالیت نهادهای مدنی و انقلابی در این حوزه بوده است.
هاشمی یادآورشد: بسیاری از کارکنان دولت در ایام تعطیلات در محل کار و یا در مناطق آسیب دیده حضور دارند و با وجود برخی مخاطرات برای کنترل عوارض سیل، خدمات رسانی می کنند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی محور سوم سیاست رسانه ای ایرنا در پوشش اخبار مربوط به سیل را حضور میدانی مدیران ایرنا عنوان کرد و افزود: تلاش کردیم با انعکاس همزمان مشکلات مردم، تلاش های مدیریت رسمی و همدلی توده مردم در کمک رسانی به آسیب دیدگان، روح امید، همدلی و همبستگی را تقویت کنیم.
وی ادامه داد: اگر خسارتی در حوزه اقتصادی و اجتماعی متوجه مردم شده نباید فضای خبری و روانی هم باعث شود، آنها بیش از پیش روحیه شان را از دست بدهند، بلکه فضای رسانه با القای همدلی و امیدواری به مردم کمک کند با انرژی بیشتری با مشکلات مواجه شوند.
وی ادامه داد: بر این اساس ستاد ویژه‌ای با حضور مدیران ارشد در مرکز ایرنا تشکیل شد و در این راستا مدیران کل اخبار داخلی، اخبار استان ها، اخبار خارجی در این چند روز حضور مستمری در این ستاد داشتند.
مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: علاوه بر این در مراکز استان هایی که در معرض سیل بودند، مدیران مراکز همراه با کارکنانشان حضور شبانه ‌روزی داشتند و اکثر همکاران برای انعکاس به موقع، سریع و دقیق اخبار در صحنه میدانی حضور پیدا کردند.
وی با اشاره به اعزام تعدادی از خبرنگاران و عکاسان ایرنا برای پوشش مناسب حادثه سیل، اظهار داشت: برخی از همکاران که در سفر خانوادگی بودند، خانواده شان را تنها گذاشتند و برای کمک رسانی به مردم در کنار سایر همکارانشان حضور پیدا کردند. حتی برخی در ضمن کار خبری در کمک رسانی به سیل زدگان هم اقدام کردند که چنین اقدامی تجلی فداکاری، مشارکت اجتماعی و پذیرش مسئولیت اجتماعی است و نمونه آن را در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی شاهد بودیم.
هاشمی با اشاره به فعال شدن شبکه شهروند – خبرنگار ایرنا در استان های سیل زده، گفت: مقدمات شبکه فعالیت های خبری داوطلبانه یا خبرنگاران داوطلب فراهم شده و این شبکه در سال 98 با محوریت علاقه‌ مندان دانشجو که در دانشگاه ها تجربه خبری و روزنامه نگاری دارند یا فارغ التحصیلان فعالیت خواهد کرد.
وی یادآورشد: این شبکه زمینه ای فراهم می کند تا علاقه مندان به ویژه کسانی که شاهد عینی رخدادها و حوادث هستند، عکس ها، فیلم ها و اخباری که تهیه می کنند را از طریق ایرنا منعکس کنند.
به گفته هاشمی، نمونه اولیه استفاده از این ظرفیت در حادثه سیل انجام شد و بسیاری از عکس ها و فیلم هایی که هموطنان ما به عنوان شهروند به مثابه یک خبرنگار تهیه کرده بودند برای ما فرستادند و ما در ایرنا از اینها استفاده کردیم.
مدیرعامل ایرنا با قدردانی از زحمات خبرنگاران و عکاسانی که با فداکاری، شهامت و خلاقیت در صحنه حضور پیدا کرده و تصویری از مشارکت، همدلی، جدیت و مقاومت مردم در جریان رخداد سیل به دنیا منعکس کردند، اظهار داشت: خیلی از این تولیدات در سطح جهانی بازنشر شد که یک موفقیت کاری برای همکاران ما محسوب می شود.
وی همچنین با قدردانی از زحمات کارکنان روزنامه ایران، اظهارداشت: همکارانم در روزنامه ایران برای نخستین سال انتشار روزنامه را به شکل آنلاین تداوم بخشیدند البته توزیع کاغذ روزنامه میسر نبود و همکاران ما وقایع مربوط به سیل را در ایران آنلاین به خوبی پوشش دادند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به رسانه ها توصیه کرد رویکرد همدلانه ای در انعکاس اخبار مربوط به سیل داشته باشند و با یک عزم ملی تلاش آنها به سمت حل مسائل کشور و مردم باشد.
وی گفت: وقایع تلخی مثل سیل زمان مناسبی برای تسویه حساب‌های سلیقه‌ای، جناحی و گروهی نیست و نباید آزردگی مردم در چنین موقعیت هایی با سیاه نمایی ها و برخوردهای یک‌سویه رسانه ای تشدید شود.
مدیرعامل ایرنا یادآور شد: باید با انعکاس مناسب مطالبات و نیازهای مردم به خوبی زمینه جلب مشارکت سایر اقشار و همچنین مطالبه گری نسبت به فعالیت مدیران و مسئولان ذیربط فراهم شود.
وی افزود: در عین حال فعالیت رسانه ای نباید منشأ ایجاد تلخی های جدید شود و رسانه محملی برای تعارضات سیاسی جناحی و گروهی باشد و با مانور دادن بر مشکلات مردم، تسویه حساب های گروهی رخ دهد.
وی یادآورشد: از رسانه متعهد که دارای مسئولیت اجتماعی است توقع می‌رود در جریان مسائل و مشکلات اجتماعی به حل مسائل کمک کند و روح امید، همدلی و همبستگی را تقویت کند.
هاشمی گفت: مسائل و مشکلات کلان کشور از نظر جامعه شناختی از محورهای اصلی و زمینه های تقویت همبستگی اجتماعی است و در مسائلی مثل سیل اخیر هم شاهد هستیم که مردم کشور حتی در خارج از کشور همدلانه با این مسائل روبه رو می شوند. مسئولیت اجتماعی رسانه ایجاب می‌کند به همبستگی اجتماعی و تقویت ارزش‌های انسانی و دینی کمک کند.
مدیر عامل ایرنا خاطرنشان کرد: انتظار می رود فعالان رسانه ای به ویژه همکاران ما در ایرنا در چنین شرایطی بازوی مشورتی مسئولانی باشند که درگیر امدادرسانی و حل مسائل مردم هستند.
وی خاطرنشان کرد: چنین افرادی ممکن است در شرایط بحران نسبت به مسائل رسانه‌ای و نحوه انعکاس مطالب تمرکز کمتری داشته باشند.
هاشمی گفت: این شرایط ایجاب می‌کند همکاران ما در ایرنا و سایر رسانه ها تعامل سازنده خود را با مسئولان تقویت و کمک کنند تا اخبار و رویدادها به شکل شایسته‌ای منعکس شود و خروجی کار به نحوی باشد که امید به آینده و توان هضم مسائل و حل مشکلات و مقاومت برابر آسیب ها افزایش یابد.
مدیر عامل ایرنا درعین حال گفت: برآورده شدن این انتظار ناظر به این است که رسانه رویکرد جامعی داشته باشد و این طور نباشد که فقط به خدمات و زحمات مسئولان اختصاص یابد و یا اینکه فقط بر وجود مشکلات و نارسایی های موجود، متمرکز شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: همان طور که نیازمندی ها و مطالبات مطرح می‌شود، خدمات و تلاش‌ها و به ویژه دستاوردهایی که برای کاهش و کنترل مسائل وجود دارد هم نباید از دید رسانه پنهان بماند و در چنین بستری است که الگوهای موفق مدیریت بحران تقویت می شود و مردم احساس می کنند رسانه‌ها زبان، چشم و پیام رسان آنها هستند.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه فعالیت ایرنا در شبکه‌های اجتماعی در سال 97 روند رو به رشدی داشته است، گفت: در ماجرای سیل هم علاوه بر روزنامه ایران آنلاین، در بخش چند رسانه ای ایرنا عکس ها، تصاویر و فیلم های مستند بسیاری منتشر شد.
مدیر عامل ایرنا افزود: در روزهای اخیر حضور ما از طریق سایت ایرنا و بیشتر از آن در اینستاگرام و توییتر پررنگ بود و به رغم محدودیت های ناشی از تعطیلات همکاران ما سعی کردند تلاش درخوری انجام دهند.
سیام**2021**1751**1535

نظر شما