شناسهٔ خبر: 31936122 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اکران فیلم‌های کوتاه در گروه هنر و تجربه کافی نیست/ سخت‌ترین چالش تولید فیلم کوتاه، مباحث مالی است

محمد قانع فرد به سوال‌های مختلفی درباره تولید فیلم «تو فقط مادر من باش» تا حمایت بیشتر از اکران فیلم‌های کوتاه پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

محمد قانع فرد تهیه کننده سینما و فیلم کوتاه «تو فقط مادر من باش»، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  به سوالاتی درباره چگونگی تولید این فیلم و بیان مسائل اجتماعی در آن اشاره کرد. در ادامه این گفتگو را بخوانید.

آقای قانع فرد ایده اصلی ساخت «تو فقط مادر من باش» از کجا آمد و تولید آن چگونه شکل گرفت؟

چند سال پیش در موسسه‌ای تصمیم گرفتیم تعدادی فیلم کوتاه تولید کنیم که از جهت محتوایی اشتراکاتی داشتند و به نظرم نگاه جدیدی را درحوزه فیلم کوتاه در همه این‌ها می‌توان دنبال کرد. " تو فقط مادر من باش " یکی از فیلم‌های آن مجموعه است که نویسندگی و کارگردانی آن را رقیه توکلی انجام داد. از آنجا که قصد داشتیم با افرادی کاربلد و موفق در سینما و حوزه فیلم کوتاه در کنار فیلمنامه‌ای قوی کار کنیم، به نتیجه رسیدیم.

فیلمنامه توکلی توسط داریوش یاری که از دوستان ما بود و این مجموعه را با کمک ایشان و حسن تراب نژاد و دوستان دیگر تولید کردیم، به دست ما رسید و پس از مطالعه، متوجه شدیم خوب است و قصه آن در فضای سنتی شهر یزد می‌تواند اتفاق بیفتد و جذابیت داشته باشد. پس وارد مرحله تولید و ساخت آن شدیم.

سخت‌ترین بخش تولید این اثر چه بود؟

چیزی که عمدتاً برای فیلم کوتاه مفید و البته خطر آفرین است، بحث مالی است. ما هم در " تو فقط مادر من باش " از این مسیله مستثنی نبودیم و تامین هزینه‌ها و جمع کردن فیلم با توجه به برآورد اولیه کار مشکلی است که ممکن است در هر پروژه‌ای باشد و گروه تهیه و تولید با آن دسته و پنجه نرم کند. به نظرم قسمت سخت ماجرا تامین هزینه‌های آن بود که به نحوی باید مدیریت می‌شد تا آسیبی به کیفیت کار وارد نشود. برای من ورود نکردن مشکلات مالی به بخش تولید و مدیریت کردن آن جزو مخاطره انگیزترین و سخت‌ترین امور است.

به نظر شما بهتر نیست بستر اکران فیلم‌های کوتاه بیشتر فراهم شود؟

قطعا. اساسا اینکه بسنده کنیم به گروه هنر و تجربه و چند سینمایی که در اختیار این گروه است، شاید در اکران فیلم‌های کوتاه راهگشا نباشد. پس باید تدبیر دیگری اندیشیده شود؛ اما اینکه چه تدبیری دقیقا نمی‌دانم و پیشنهادی ندارم. مسلم است که جایی برای نمایش فیلم‌های کوتاه و دیده شدن بچه‌های فعال در این حوزه وجود ندارد و شاید هنوز جزو سبد کالای مردم و چیزی که بخواهند برای آن هزینه کنند، نیست. تا فرهنگ دیدن فیلم کوتاه راه نیفتد، حتی اگر سالنی هم اضافه شود فکر نمی‌کنم آنچنان تاثیر مثبتی داشته باشد؛ بنابراین باید فرهنگ سازی شود و این ژانر بیش از پیش جا بیفتد و عادت شود. چه بسا اگر از مدارس و دانشگاه‌ها شروع شود و بچه‌ها را از کودکی و نوجوانی به دیدن فیلم‌های کوتاه عادت دهیم، اتفاق خوبی بیفتد.

به جدیدترین فعالیت هنری خود اشاره کنید.

پس از تولید مجموعه فیلم کوتاه، یک مجموعه مستند کار کردم که یکی از این مستند‌ها در دهمین جشنواره حقیقت جایزه گرفت. در حال حاضر در حال تهیه مستند پرتره درباره یکی از شخصیت‌های ورزشی هستم که امیدوارم به جشنواره حقیقت سال بعد برسد تا بتوانیم نمایشش دهیم.

تا چه حد به بیان مشکلات اجتماعی در تولید آثارتان توجه دارید؟

اساسا حرف مشترک مجموعه فیلم کوتاهی که تولید کردیم، مباحث اجتماعی است. علی الخصوص فیلم " تو فقط مادر من باش " که به نظرم اصل موضوع و ایده اصلی آن به یکی از چالش‌ها و مشکلات اجتماعی اشاره می‌کند. این فیلم داستان زنانه‌ای دارد و شخصیت اصلی آن زن جوانی است که در شهر یزد زندگی می‌کند؛ اما یزدی نیست و از همسر خود جدا شده و دچار چالش‌هایی می‌شود. متاسفانه آمار طلاق در کشور افزایش پیدا کرده و این امر مشکلات بسیاری به همراه داشته که در این فیلم به یکی از آن‌ها می‌پردازیم.

انتهای پیام/

 

نظر شما