شناسهٔ خبر: 31934476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیل اخیر به 60 درصد خزانه های شالی فریدونکنار خسارت زد

ساری - ایرنا- بارش باران آخرین یکشنبه سال 97 که منجر به سیلاب در بخش های مرکزی و شرقی مازندران شد، علاوه بر خسارات جدی به مناطق مختلف، بیش از 60 درصد از خزانه های شالی کشاورزان شهرستان فریدونکنار را نیز تخریب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، بارندگی شدید و همراه سیلاب همان گونه که هواشناسی یش بینی کرده و از عصر روز یکشنبه 26 اسفند در مازندران شروع شد بسرعت تمامی مناطق استان را در بر گرفت.
میزان بارندگی به حدی بود که برابر اظهارات کارشناسان هواشناسی طی 30 سال گذشته بارندگی آخر زمستانه با این میزان سابقه نداشت و به همین دلیل هم زیرساخت های موجود بویژه در روستاهاو شهرها تاب تحمل از دست داد.
بر اثر سیلاب اخیر به بیش از 73 هزار هکتار زمین زراعی مناطق مرکزی مازندران آسیب جدی وارد شدکه متاسفانه پیش از این خزانه گیری برنج در انها انجام شد.
بر اساس آخرین برآوردها سیل اخیر بیش از 13 هزار میلیارد ریال خسارت به زندگی مردم مازندران، کشاورزی و تاسیسات زیر بنایی استان وارد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدونکنار روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: سیلاب اخیر به بیش از 60 درصد از زمین های شالیکاری و بذر های شالی موجود در خزانه خسارت وارد کرد.
محمد هادیزاده علت اصلی خسارات وارده را تعجیل شالیکاران در خزانه گیری برنج و عدم توجه به هشدار های جهاد کشاورزی دانست و افزود: وزش باد و جاری شدن سیل در روزهای اخر اسفند ماه باعث از بین رفتن بذرهای پاشیده شده و پوشش نایلونی خزانه های شالی در روستاهای پایین دست شهرستان فریدونکنار شده است.
وی با بیان اینکه بیش از نیمی از مزارع کشاورزی زیر کشت شهرستان فریدونکنار دچار آسیب شدند افزود:در این مزارع از 30 تا 100 درصد بذرهای پاشیده شده خراب شدند و حدود 700 هکتار از اراضی این شهرستان باید مجددا بذرپاشی شوند.
مدیریت جهادکشاورزی فریدونکنار افزود: علاوه بر از بین رفتن بذرهای کاشته شده حدود 40 درصد پوشش نایلونی خزانه های شالی نیز در اثر وزش باد شدید از بین رفت و باعث ایجاد خسارت برای کشاورزان این منطقه شد.
وی همچنین از تخریب یک واحد گلخانه در شهرستان خبر داد و گفت: تاکنون 39 فقره متقاضی برای ارزیابی خسارت هایشان به این اداره مراجعه کردند و در بررسی های اولیه میزان خسارت وارده در بخش کشاورزی و باغبانی این شهرستان بالغ بر 2 میلیارد و 920 میلیون تومان برآورد شده است.
شهرستان فریدونکنار که از سال 86 رسما از بخش به شهرستان تبدیل شد بالغ بر 60 هزارنفر جمعیت دارد.
بارندگیهای فراوان و زمین حاصلخیز و جلگه‌ای از قدیم فریدون کنار را به کشتگاه مستعد برنج و محصولات کشاورزی تبدیل نموده‌ است. این شهرستان دارای 6 هزار و 22 هکتار زمین شالیزاری و 170 هکتار باغ مرکبات می باشد.
گفتنی است که فریدونکنار به واسطه اکوسیستم متفاوت خود دارای مرغوب ترین برنج کشور است که با نام همین شهرستان نیز معروف است .
9919/1899

نظر شما