شناسهٔ خبر: 31934412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

آیا همدان برای مقابله با بحران آمادگی دارد؟‌

R41405/P/S6,75/CT7

بارش رحمت الهی در روزهای گذشته و ضعف و بی‌تدبیری در مدیریت حوادث، روزهای تلخی را برای برخی هم‌وطنانمان به دنبال آورد و حال با توجه به قرارگرفتن همدان در شاهراه ارتباطی غرب کشور، این پرسش مطرح می‌شود که آمادگی استان در برابر وقوع حوادث مشابه چقدر است؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، بارش سنگین برف و باران در روزهای اخیر و تقارن آن با تعطیلات آغازین سال موجب شده تا برخی استان‌ها دچار مشکلاتی شوند.

مشکلاتی که بیشترناشی از  نبود آمادگی، پیش‌بینی نکردن حوادث، از بین بردن شرایط طبیعی منطقه و مثل همیشه به‌هوش نبودن ستاد مدیریت بحران پیش آمده تا قهر طبیعت و کندی کار کمک‌رسانی به مردم و نبود مدیریت منسجم هم بر آن افزوده است.

از سیلاب شدید استان‌های شمالی که بگذریم؛ شهر شعر و ادب، شیراز هم به جرگه استان‌های بحران‌زده پیوست و روز تلخی را پشت سر گذاشت.

بارش سنگین برف و باران در دو روز گذشته که مصادف با تعطیلات نوروزی و تردد گردشگران به مناطق مختلف کشور است تا اندازه زیادی مردم را غافلگیر کرده و ناچار به تغییر مسیر یا اسکان موقت شدند.

استان همدان به‌عنوان شاهراه ارتباطی غرب کشور در روزهای اخیر پذیرای گردشگران بسیاری بوده و بارش‌ها هم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 110 افزایش‌یافته است. مسائلی که اگر درست مدیریت نشود؛ ممکن است بحران‌ساز شود.

حال با توجه به حجم بالای مسافران عبوری از همدان و وضعیت اسف‌بار برخی استان‌ها باید دید آمادگی استان همدان در برابر وقوع حوادث و بحران‌های احتمالی تا چه اندازه است و چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

در وضعیت هشدار قرار داریم/ مردم از تردد غیر ضروری خودداری کنند

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری همدان در این مورد گفت: جلسه فوق‌العاده ستاد روز گذشته تشکیل شده و همه اعضا پای کار هستند و باید 24 ساعته پاسخگو باشند.

علیمردان طالبی در گفت‌وگو با "تسنیم" افزود: ظرفیت اسکان 50 هزار نفر در هر روز وجود دارد و ورزشگاه‌ها، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها در صورت نیاز آماده پذیرش مسافران هستند.

وی بیان کرد: گردشگران در صورت تمایل به اسکان در مکان‌های عمومی باید به ستاد خدمات سفر مستقر در همه شهرها مراجعه کرده و نشانی مکان‌های اسکان را بگیرند.

طالبی مطرح کرد: شب گذشته هم نزدیک به هزار نفر از افرادی که قصد رفتن به اردوی راهیان نور را داشتند به دلیل مناسب نبودن وضعیت راه‌های خوزستان در شهر جورقان همدان اسکان داده شدند.

وی اعلام کرد: اکنون در وضعیت هشدار قرار داشته و مرخصی مسئولان کمیته‌های عضو ستاد مدیریت بحران لغو شده و همه آماده‌باش هستند، اما از مردم می‌خواهیم از ترددهای غیرضروری خودداری کنند تا نیروهای امدادی بهتر بتوانند کار خدمت‌رسانی را انجام دهند.

طالبی گفت: در صورت نیاز به تردد یا مسافرت ضروری توصیه می‌شود تجهیزات موردنیاز، وسایل گرمایشی و لباس گرم به همراه داشته باشند.

ستاد مدیریت بحران همدان آماده‌باش کامل است

استاندار همدان از آمادگی ستاد مدیریت بحران استان خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های عضو ستاد در آماده‌باش کامل بوده و با تلاش راهداران، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مسئول راه‌های مواصلاتی باز است.

سید سعید شاهرخی به "تسنیم" گفت: همه واحدهای خدماتی در قالب ستاد تسهیلات سفر، آمادگی کمک به مسافران را داشته و با توجه به ظرفیت و توان خوب، آمادگی کمک به استان‌های گلستان، مازندران، لرستان و کرمانشاه وجود دارد.

خدمت‌رسانی 114 امدادگر هلال‌احمر در هر شبانه‌روز

رئیس جمعیت هلال‌احمر استان همدان هم از آمادگی کامل برای امدادرسانی به حوادث خبر داد و گفت: 12 پایگاه امدادی ثابت و 5 پایگاه موقت از 25 اسفند تا 15 فروردین کار خدمات‌رسانی به مسافران را انجام می‌دهد.

بهروز کارخانه‌ای افزود: در هر شبانه‌روز 114 امدادگر آماده خدمت‌رسانی به مردم بوده و شب گذشته تعدادی از مسافران به‌طور اضطراری در حسینیه‌ها و مساجد شهرهای مریانج و جورقان اسکان داده شدند.

2500 کلاس درس پذیرای مسافران شدند

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اسکان نزدیک به 6 هزار مسافر نوروزی در 24 ساعته گفت: امسال 166 مکان شامل 150 هزار اتاق و کلاس درس برای اسکان در نظر گرفته شده بود و اولویت پذیرش با فرهنگیان بود، اما با توجه به شرایط پیش‌آمده این محدودیت برداشته شد.

محمد پور داود در گفت‌وگو با "تسنیم" افزود: با تأکید ستاد مدیریت بحران استان تعداد مدارس افزایش‌یافته و 2 هزار و 513 کلاس در 19 منطقه آموزشی استان، آماده پذیرش مسافران فرهنگی و غیرفرهنگی تا بازگشت به وضعیت عادی است.

وی بیان کرد: ظرفیت ستاد اسکان فرهنگیان شهرستان‌ها که در مسیر عبوری هستند؛ پرشده، اما در مرکز استان ظرفیت خالی وجود دارد.

18 ورزشگاه آماده اسکان اضطراری در راه‌ماندگان

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان هم از آمادگی 18 ورزشگاه برای پذیرش مسافران در صورت نیاز خبر داد و گفت: بهترین سالن‌های ورزشی به این کار اختصاص‌یافته و در هر ساعت از شبانه‌روز امکان اسکان وجود دارد.

حمدالله چاروسایی اعلام کرد: البته چون وضعیت بحرانی در استان پیش نیامده تاکنون مراجعه چندانی به ورزشگاه‌ها نشده است.

به گزارش تسنیم، بارش برف و باران، نشانه رحمت الهی در روزهای سخت و پرتلاطم اقتصادی و تنگنای معیشت است؛ رحمتی که سالیان پیش و در روزهایی که امکانات به‌مراتب کمتر از امروز بود هم جاری‌شده و بدون حادثه سپری می‌شد.

اما امروز و در عصر فناوری و امکانات و تجهیزات، همین بارش‌ها به دلیل ضعف در پیش‌بینی حوادث و بی‌تدبیری در مدیریت به‌موقع آن پس از وقوع موجب بروز بحران می‌شود.

حوادث تلخ روزهای گذشته در استان‌های شمالی و جنوبی کشور، بار دیگر زنگ خطری را به صدا درآورد که سال‌هاست جدی گرفته نمی‌شود و هر بار گوشه‌ای از کشور را درگیر خود می‌کند.

با قدردانی از ستاد مدیریت بحران استان و همراهی مردم و خادمان مساجد و حسینیه‌ها برای پناه دادن به مسافران نوروزی، امید است مسئولان از این حوادث درس عبرت گرفته و علاج واقعه را از پیش وقوع داشته باشند تا دیگر هیچ خانواده‌ای در روزهای آغازین سال نو،  رخت ماتم و اندوه بر تن نپوشد.

گزارش: سمیه مظاهری

انتهای پیام/ش

نظر شما