شناسهٔ خبر: 31934252 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت مودی با عبور هواپیمای حامل ماهاتیر محمد از آسمان هند

تهران - ایرنا - طبق اعلام برخی مقامات هندی، نخست وزیر این کشور با عبور هواپیمای حامل ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی از آسمان هند که به مقصد پاکستان در حرکت بود ، مخالفت کرده بود.

صاحب‌خبر -

مقامات آگاه هندی به روزنامه نیوز گفتند، 'نارندرا مودی' در دقیقه نود با پرواز هواپیمای حامل 'ماهاتیر محمد' از آسمان هند مخالفت کرد و نخست وزیر مالزی مجبور شد با پرواز بر فراز دریای عربی و عمان، مسیر طولانی تری را برای رفتن به اسلام آباد انتخاب کند.
ماهاتیر به منظور گفت وگو درباره امکان توسعه روابط تجاری با پاکستان و شرکت در مراسم روز ملی این کشور شنبه(3 فروردین) به اسلام آباد سفر کرده بود.
کارشناسان روابط بین المللی معتقدند، با توجه به روابط دوستانه هند و مالزی و حجم 10 میلیارد دلاری مناسبات تجاری دو کشور، وقوع چنین اتفاقی، بی سابقه است.
برخی صاحبنظران هندی می گویند، شاید دلیل این اقدام بی سابقه و غیردیپلماتیک مودی این بود که ماهاتیر پاکستان را به هند ترجیح داد.
به گفته یک دیپلمات عالیرتبه پاکستانی، با توجه به اینکه دو کشور دشمنی با هم ندارند، چنین کاری بسیار بعید بود.
مالزی با بیش از 1.7 میلیون هندوی هندی تبار، 86 درصد هندوهای مالزی، را در خود جای داده است. ماهاتیر نیز هندی تبار است و پدربزگش در اواخر دهه 1870 به عنوان معلم زبان انگلیسی از سوی کمپانی هند شرقی از کرالا در جنوب هند به مالزی برده شد.
روابط دهلی و اسلام آباد پس از حمله انتحاری گروه تروریستی جیش محمد مستقر در پاکستان به نظامیان هند و کشتن 40 تن از آنها متشنج شد.
آساق**1088 **1600

برچسب‌ها:

نظر شما