شناسهٔ خبر: 31934027 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

ظریف: هنوز هم برای توقف کابوس جنگ یمن دیر نشده است

وزیر خارجه ایران در صفحه توئیتر خود با اشاره به رد طرح صلح ایران برای یمن توسط عربستان سعودی، نوشت که هنوز هم برای متوقف کردن این جنگ دیر نشده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به وارد شدن جنگ تحمیلی ائتلاف سعودی علیه یمن به پنجمین سال خود، گفت که هنوز هم برای متوقف کردن آن دیر نشده است.

ظریف در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: « عربستان سعودی و متحدانش، طرح صلح ایران برای یمن را در آوریل 2015 رد کردند، و مدعی شدند که ظرف سه هفته به پیروزی می‌رسند».

وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی علیه یمن به یک «کابوس» تبدیل شده، افزود:‌« در آستانه پنجمین سال این جنگ شرم‌آور، یادآوری می‌کنم که هنوز هم برای متوقف کردن کابوسی که این جنگ بدان بدل شده، زیاد دیر نشده است».

وزیر خارجه ایران در پایان از هشتگ انگلیسی «جنگ یمن را متوقف کنید» استفاده کرد.

 

 

جنگ رژیم سعودی علیه یمن از ششم فروردین سال 1394 آغاز شده و هنوز ادامه دارد. این جنگ که با حمایت سیاسی و تسلیحاتی و مشارکت محدود آمریکا، فرانسه، انگلیس و مشارکت مستقیم امارات (و برخی کشورهای دیگر مثل سودان) در قالب «ائتلاف عربی»‌ و به رهبری ریاض ادامه دارد، تاکنون بیش از 50 هزار یمنی را به کام مرگ کشانده است. 

روزنامه واشنگتن‌پست سوم آگوست (12 مرداد 97) به نقل از نهاد مستقل و مطالعاتی درباره تلفات جنگ‌ها به نام «ACLED» نوشت، تلفات جنگ در یمن به دستکم ۵۰ هزار نفر رسیده، اما رسانه‌های بین‌المللی همچنان آمار قبلی خود مبنی بر 10 هزار کشته را ذکر می‌کنند. 

طبق اعلام قبلی نهادهای حقوق بشری یمنی، بیش از 30 هزار نفر نیز در نتیجه غیرمستقیم جنگ جان باخته‌اند که عمده آنان بیمارانی هستند که به دلیل محاصره زمینی، هوایی و دریایی رژیم سعودی، یا داروی کافی دریافت نکرده‌اند یا موفق نشده‌اند برای درمان به خارج از یمن منتقل شوند.

 

نظر شما