شناسهٔ خبر: 31933174 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رئیس جمهور: مردم بدانند همه نیروهای کشور در موضوع سیل اخیر پای کار بودند

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه همه نیروهای کشور در موضوع سیل اخیر پای کار بوده‌اند گفت: خسارت‌های مادی مردم در این سیل جبران خواهد شد و در جلسه فردا (چهارشنبه ۷ فروردین) درباره این خسارت و نحوه تامین آن بحث می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز، سه شنبه ۶ فروردین، در جلسه ستاد مدیریت بحران کشور اظهار داشت: کار بزرگی در استان گلستان با توجه به سیل فراگیرانجام شده است، این که یک شهر مثلا آق قلا یا گمیشان به یک معنا زیر آب برود و یا بخش‌هایی از آن را آب بگیرد، کار بسیار سخت و سنگینی بوده است.

رییس جمهوری افزود: این که مردم همت بلندی دارند و همیشه داشتند و الان هم آقای جهانگیری از این مردم پرهمت این منطقه تجلیل می‌کند که «علی‌رغم همه مشکلات، با روحیه و تلاش دسته‌جمعی برای نجات شهرشان تلاش می کنند» بسیار ارزشمند است.
روحانی با اشاره به حضور مسئولان در جلسه گفت: از ارتش و سپاه می خواهم که برای تخلیه و کار مهندسی که هر دو در آن توانمندی بسیار خوبی دارند، اقدام کنند و بقیه دستگاه‌ها هم باید در این زمینه امکانات خود را بیاورند و سریعتر آب ازشهرها تخلیه شود.

  • حفظ جان مردم اولویت ما است

روحانی گفت: مساله جان مردم در درجه اول اهمیت و اولویت برای ما است؛ نیروهای امدادی و درمانی باید تلاش کنند و کمک‌های لازم را انجام دهند.
رییس جمهوری بیان کرد: مساله دوم که باز هم برای ما حیاتی است مساله سدها است؛ پایداری سدها و حفاظت از سدها به عنوان یک اصل بسیار مهم برای ما است؛ اگر در سدها مساله ای پیش بیاید چیزی نیست که بتوان جبران کرد.
روحانی گفت: با اقداماتی که وزارت نیرو به طور منظم انجام می دهد امیدوارم هیچ گونه مشکلی در سدها نداشته باشیم، البته باید این اقدامات به طور منظم پیگیری شود، رها سازی و ذخیره سازی آب هم برای ما بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در این شرایط تمرکز مدیریت بسیار مهم است، گفت: ستاد بحران تمرکز مدیریت را به عهده دارد و همه باید با هماهنگی این ستاد کار کنند؛ این نکته‌ای که امیر صالحی (جانشین رییس ستاد کل نیروی‌های مسلح) اشاره کردند «بعضی موارد ناهماهنگ کار می‌شود» می‌تواند هم خطرناک و هم بی‌اثر کننده باشد و هم مشکل جدید ایجاد کند.

رییس جمهوری گفت: اگر کسی فکر می‌کند جاده را بشکافیم مشکل در این روستا حل می‌شود صحیح نیست، چرا که آن مشکل به روستای پایین دست می‌رود و مشکل حل نمی‌شود. راه حل اصلی این است که بتوانیم با لایروبی و یا هر کار دیگر، تحرک را در رودخانه‌های اصلی که آب را به دریا منتقل می‌کنند افزایش دهیم؛ البته این کار مشکلات اساسی دارد که بعدها وزارت نیرو باید دنبال کند.

روحانی بیان کرد:سال‌ها است متخلفان و عده معدودی در مصب رودخانه‌ها، حاشیه رودخانه ها، ساختمان و هتل ساخته و مشکلاتی هم برای محیط زیست و هم خطراتی برای این مواقع (مانند سیلاب) ایجاد کرده‌اند. دادگاه‌ها و قوه قضاییه کمک کنند با این افراد برخود شود.

رئیس جمهوری در ادامه این جلسه از وزیران راه و نیرو خواست همه تلاش خود را به کار بگیرند تا قطعی آب وبرق و جاده به حداقل ممکن برسد.

روحانی در بخش دیگر از سخنانش پیشنهاد کرد کارگروهی با مسئولیت وزارت نیرو در استان‌ها برای پیش‌بینی وقوع سیل تشکیل شود و گفت: در هر استانی گارگروه کوچکی تشکیل شود و در همان لحظه‌ای که بارندگی شروع می‌شود بتواند پیش‌بینی کند که این باران شدید آیا به سیلاب منتهی می‌شود یا نه و اگر می شود سیلاب به کدام سمت می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این هشدار و اطلاع دادن در همان لحظه بسیار مهم است؛ مثلا اگر در شیراز این گارگروه فعال بود شاید می‌توانست پیش‌بینی کند که این بارندگی به سیلابی در کنار دروازه قران منتهی شود و می‌توانست به مردم را تخلیه کند و این کار برای کشور ما ضروری است.

رئیس دولت دوازدهم همچنین با اشاره به اظهارات رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: ممکن است جایی باران ببارد مشکلی ایجاد نکند یا در جایی به یک سیلاب جزئی تبدیل شود و جای دیگری یک سیل بنیان کن شود. اگر کارگروه کوچکی در استان‌ها ایجاد شود شاید در همان ساعت که بارندگی شروع می شود هشدار دهد و مشکل را حل کند.

رئیس جمهوری در بخش دیگر از سخنانش گفت: مردم عزیز ما توجه داشته باشند همه نیروها اعم از دولتی و نیروهای مسلح از ابتدای امر پای کار بودند؛ بعضی‌ها شبانه روز تلاش می کردند و این ارزشمند است. عده‌ای نیایند درفضای مجازی کاری انجام دهند که هم اتهام و هم سخن ناروا است و هم مایوس کردن مردم است.

روحانی یادآورشد: خود مردم همه جا بسیار پرتلاش بودند و در خط مقدم قرار داشتند. کار مردم بسیار ارزشمند است و این به معنای وطن دوستی، ایمان و برادری مردم است و باید از همه سپاسگزاری کنیم.
رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه خسارت مادی جبران خواهد شد، اظهارداشت: البته این خسارت ها در بخش کشاورزی و زیر بنایی ممکن است خیلی باشد.
وی با اشاره به اظهارات وزیر صنعت معدن و تجارت درباره آسیب دیدن دارهای قالی گفت:وقتی داربست قالی را آب می گیرد قالی از حیز انتفاع ساقط می شود و ادامه آن سخت است. ایشان (وزیر صنعت) گفت ده هزار دار قالی آسیب دیده که اگر دقیق باشد، رقم بسیار بالایی ست.
هر خسارتی در مسکن، شغل و زندگی مردم بوده، این خسارت را جبران می کنیم. در بخش مسکن آنهایی که بازسازی کامل نیاز داشته باشد بنیاد مسکن وارد می شود و همیشه در این کارها بنیاد مسکن در زمان کوتاهی کمک کرده است.

روحانی با بیان اینکه فردا هم درباره خسارت نحوه تامین آن در دولت بحث می‌کنیم، افزود: مردم باید هوشیاری خود را در این ایام حفظ کنند و در عین حال مطئمن باشند که همه مقامات دولتی، نیرهای مسلح و امدادی در کنار مردم هستند و مردم همین طور که تا امروز با روحیه تلاش کردند، به تلاش خود ادامه دهند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این حوادث روی قضاوت سال ۹۸ ما اثر نگذارد. روزهای سختی داشتیم. خداوند باران رحمت خود را نازل کرده و در کنار این باران رحمت مشکلاتی هم داشتیم ان شاءالله تا پایان سال سال بسیار پربرکتی خواهد بود.

همچنین در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری با بیان این که جلسه فردا هیات دولت درباره بحث خسارت‌های سیل تشکیل می‌شود، بیان کرد: کمیته‌ای با محوریت سازمان برنامه و بودجه مشخص شده که آقای نوری در جلسه امروز حضور دارند.

وی به حضور نمایندگان بنیاد مسکن و وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه اشاره کرد و افزود: در سیل، اراضی و محصولات کشاورزی خیلی خسارت می‌بیند این بار باید به کشاروزی کمک ویژه‌ای بکنیم و به مردم باید در این شرایط کمک کنیم.

جهانگیری تصریح: همه اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند و انشاالله با کمک مردم مشکلات را حل می‌کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما