شناسهٔ خبر: 31932005 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ناسا راهپیمایی فضانوردان زن را لغو کرد

تهران – ایرنا – سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد،به دلیل فقدان لباس فضایی در اندازه مناسب برای زنان، راهپیمایی فضانوردانی که قرار بود برای نخستین بار همگی آنان زن باشند را لغو می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، تارنمای نشریه خبری انگلیسی'گاردین'باانتشار این خبر نوشت: ناسا هم اکنون لباس مناسبی که اندازه فضانوردان زن باشد در اختیار ندارد.
بنابراین گزارش، ناسا پیش از این اعلام کرده بود که 'کریستینا کچ' (Christina Koch) و'آن مک کلاین' (Anne McClain) دو فضانورد زن آمریکایی قرار است درمورخ 29 ماه مارس برابر با نهم فروردین ماه درخارج از ایستگاه بین المللی فضایی جهت نصب باطری های جدید، راهپیمایی فضایی داشته باشند.
گاردین نوشت:اما ناسا روزدوشنبه(روزگذشته) دریک کنفرانس خبری اعلام کرد به دلیل اندازه نبودن پوشش بیرونی لباس این فضانوردان این برنامه فضایی تغییر می کند.
مک کلاین هفته گذشته زمانی که نخستین راهپیمایی فضایی را انجام داد ناسا متوجه تنگی لباس وی شد.
وجود جاذبه ضعیف درایستگاه بین المللی فضایی موسوم به(microgravity) باعث اندکی بلندی قد فضانوردان می شود و در این مورد مک کلاین گفته است که حدود دو اینچ، بیش از 5 سانتی متر قد وی بلندتر شده است.
بنابراین گزارش، مک کلاین چهاردهمین زن فضانوردی بود که اقدام به راهپمیایی فضایی کرد.
نخستین زنی که مبادرت به راهپیمایی فضایی کرد'اسوتلانا ساویتسکایا' (Svetlana Savitskaya) فضانورد اتحاد جماهیر شوروی سابق در 35 سال پیش بود.
رویترز در گزارشی عنوان کرد: تاکنون بیش از 500 راهپیمایی فضایی صورت گرفته که سهم بانوان دراین زمینه 11% بوده است.
ایستگاه بین المللی فضایی که برای نخستین بار در 20نوامبر 1998 به فضا پرتاب شد، تا مورخ 25 مارس برابر با پنج فروردین ماه به مدت 20 سال و چهار ماه و پنج روز است که در مدار زمین قرار دارد.
این ایستگاه که با سرعتی نزدیک به هشت کیلومتر در ثانیه گرد زمین می چرخد، در حداقل و حداکثر فاصله 403 تا 408 کیلومتری از زمین قرار داد.
ظر فیت نهایی این ایستگاه برای پذیرش فضانورد شش نفر بوده که هم اکنون شش فضانورد در آن ساکن هستند.
اروپام **1302**1590

نظر شما