شناسهٔ خبر: 31925841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر عنوان شد:

اهتمام به رونق تولید با هفت راهبرد در سال ۹۸

زنجان-رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از اتخاذ هفت راهبرد برای اهتمام به رونق تولید در استان زنجان طی سال‌جاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

ناصر فغفوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه چند سالی است که شعارهای نام‌گذاری شده از سوی رهبر معظم انقلاب بر مبنای مباحث اقتصادی بوده و این حاکی از آن است که مباحث اقتصادی باید در اولویت اصلی مسئولان کشوری قرار بگیرد، افزود: وزارت صمت نیز بر مبنای اینکه امسال به سال رونق تولید نام‌گذاری شده است و بخش عمده‌ای از وظایف و تکالیف به یک نحوی معطوف به این وزارتخانه خواهد شد، هفت راهبرد را برای اجرا در سال ۹۸ در برنامه کاری خود قرار داده است.

وی ادامه داد: در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز بر مبنای این هفت راهبرد قطعاً برنامه‌های عملیاتی خود را ترسیم خواهد کرد و برای برنامه‌ها طرح‌ها و برای هر طرحی در نهایت پروژه تعریف خواهد کرد.

اولین راهبرد تمرکز بر رونق تولید است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به هفت راهبرد اتخاذ شده در خصوص شعار سال، تصریح کرد: اولین راهبرد، تمرکز بر رونق تولید است، دومین راهبرد رفع موانع تولید خواهد بود، سوم نگاه ویژه به معادن و صنایع معدنی است، توجه به صنایع با تکنولوژی بالا و دانش‌بنیان به عنوان چهارمین راهبرد مدنظر است، توجه ویژه به روابط و همکاری‌های بین‌المللی منطقه‌ای مبتنی بر دیپلماسی‌های اقتصادی را به عنوان پنجمین راهبرد خواهیم داشت، ششمین راهبرد توجه ویژه به توسعه صادرات کالاهای غیرنقتی بوده و هفتمین راهبرد نیز توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه صنعت است.

فغفوری با اشاره به اینکه برای هر کدام از این راهبردها قطعاً برنامه‌هایی ترسیم شده است، یادآور شد: در روزهای اخیر برنامه‌هایی را اولویت‌بندی کرده‌ایم که با شروع سال کاری جدید این برنامه‌ها با نماینده عالی دولت در استان هماهنگ خواهد شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه با اشاره به برنامه‌های اتخاذ شده برای هر راهبرد، اظهار کرد: برای تمرکز بر رونق تولید به عنوان راهبرد اول مباحثی مثل تأمین سرمایه در گردش، فعال‌سازی خریدهای اعتباری و گشایش‌های ال‌سی‌های داخلی و خارجی، بازسازی و نوسازی صنایع، معافیت‌های گمرکی برای واردات برای ماشین‌آلاتی که های‌تک هستند، احیای واحدهای تعطیل، جایگزینی خطوط تولید جدید به جای خطوط تولیدی که فاقد توجیه اقتصادی بوده، اعمال مشوق‌های مالیاتی و تأمین‌اجتماعی برای تولید در نظر گرفته شده است.

فغفوری گفت: برای راهبرد دوم که رفع موانع تولید است، بحث‌هایی مثل تقسیط بدهی‌های معوقه بانکی، مالیاتی، تأمین‌اجتماعی، بخشودگی جرایم دیرکرد از برنامه‌هایی است که پیشنهاد خواهیم داد، پرداخت هزینه‌های جاری انرژی توسط واحدهای تولیدی و تقسیط یک ساله بدهی‌های معوقه قبلی، اتخاذ روش‌های جدیدی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به غیر از روش‌هایی که در حال حاضر بوده و برای صادرات بخش خصوصی ایجاد انگیزه نمی‌کند را نیز باید به این برنامه‌ها اضافه کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: در حوزه نگاه ویژه به معادن، قطعاً ما کارگروه‌های تعامل کشوری و استانی را برای حل مشکلات منابع‌طبیعی و زیست‌محیطی معادن فعال‌تر خواهیم کرد، اعطای تسهیلات با نرخ پایین یا در صورت امکان بلاعوض به فعالیت‌های اکتشافات معدنی که ریسک بالایی دارند، تجمیع فعالیت‌های معدنی و پرهیز از معدن‌داری با وسعت‌های کوچک که به طبیعت خسارت وارد می‌کند، تعیین تکلیف معادن غیرفعال و واگذاری معادن به صورت مشروط به واحدهای فرآوری موجود که از دلال‌بازی که در حوزه فروش معادن اتفاق می‌افتد جلوگیری خواهد کرد.

فغفوری یادآور شد: در حیطه توجه به صنایع تکنولوژی های‌تک و دانش‌بنیان نیز اعطای تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان، صدور مجوز واردات ماشین‌آلات های‌تک مستعمل با سال ساخت زیر پنج سال، تخصیص ارز از محل صندوق توسعه ملی برای تولید محصولات صادراتی و یا محصولاتی که مانع خروج ارز از کشور می‌شود، پیشنهاد شده است. به همراه معافیت مالیاتی قابل ملاحظه به واحدهای تولیدی دانش‌بنیان و کاهش سهم‌الشرکه شرکت‌های تولیدی دانش‌بنیان از پرداخت حق بیمه کارگری، از جمله این برنامه‌ها است.

رئیس سازمان صمت استان زنجان افزود: برای راهبرد توسعه روابط و همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات نیز بحث تعدد کشورهای مقصد صادراتی، تعدد محصولات صادراتی کشور، برقراری تعرفه‌های ترجیحی بین کشورهای همسایه و کشورهای خاص، تخصیص جوایز صادراتی، فعال‌سازی رایزنان اقتصادی در سفارتخانه‌ها و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مدنظر قرار گرفته است.

۱۰ واحد بزرگ در سال ۹۷ به چرخه تولید بازگشت

فغفوری بیان کرد: در راهبرد توجه به مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه صنعت نیز به دنبال این خواهیم بود که فرآیند مشارکت واحدهای صنعتی در فعالیت‌های اجتماعی را تسهیل کنیم. همچنین رعایت مسائل زیست‌محیطی در فعالیت‌های صنعتی، ایجاد مشوق‌های قابل ملاحظه به واحدهای صنعتی برای ورود به فعالیت‌های عام‌المنفعه و ساماندهی نحوه مشارکت شرکت‌های صنعتی در اعمال مساعدت‌های منطقه‌ای، از دیگر برنامه‌ها در این زمینه خواهد بود.

وی با اشاره به خروجی جلسات تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: از ابتدای فروردین سال ۹۶ تاکنون حتی یک واحد تولیدی به لیست واحدهای تعطیل استان زنجان اضافه نشده است و علاوه بر ۲۹ واحدی که در سال ۹۶ به چرخه تولید برگشته، در حال حاضر و بر اساس آماری که در اختیار داریم در حدود ۱۰ واحد بزرگ نیز در سال ۹۷ به چرخه تولید بازگشته است و پیش‌بینی می‌کنیم که سرعت بازگشت به کار واحدهای تعطیل شده در سال‌های گذشته، در سال ۹۸ با توجه به مشوق‌هایی که داده خواهد شد، بیشتر شود.

نظر شما