شناسهٔ خبر: 31925786 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در سال 97 رقم خورد؛

میزبانی ایران از 288 رسانه از 199 کشور

تهران - ایرنا - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سال 97 با صدور روادید مطبوعاتی موقت شرایط تردد و فعالیت پوشش خبری و تصویری 602 خبرنگار و عوامل خبری 288 رسانه خارجی از 199کشور را در ایران فراهم کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر توسعه روابط فرهنگی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها، تقویت دیپلماسی رسانه‌ای را از اولویت های اصلی سال های اخیر قرار داده است.
بر این اساس، افزایش رفت و آمد خبرنگاران رسانه‌های خارجی به ایران همچنین افزایش دفاتر نمایندگی رسانه های خارجی در سال های اخیر، موید نگاه ویژه دولت به دیپلماسی رسانه ای است و «توسعه دیپلماسی فرهنگی و رسانه‌ای» همواره به عنوان سیاست اصلی دولت های یازدهم و دوازدهم و دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی را بسیار کارآمدتر از دیپلماسی سنتی مد نظر داشته است.
اداره کل رسانه های خارجی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ماه با ارائه و صدور روادید موقت تردد برای عوامل خبری رسانه های خارجی، شرایط فعالیت آنها در ایران را فراهم می کند. در ادامه سلسله صدور روادید موقت تردد و فعالیت عوامل رسانه های خارجی در کشور، در ماه های مختلف سال 1397 برای خبرنگاران و عوامل خبری وابسته به رسانه خارجی از کشورهای مختلف جهان، مجوز روادید مطبوعاتی صادر شده است.

** کشورهای پرتردد در فضای مطبوعاتی ایران
رسانه های فرانسه، آمریکا، انگلیس، چین، پاکستان، اسپانیا، آلمان، عراق، ترکیه، سنگاپور، بلغارستان، مصر، ویتنام، ژاپن، پاکستان، قطر، چک و هلند، سوئد، بلژیک و شماری از کشورهای عربی، آفریقایی و آسیایی جزء کشورهایی هستند که بیشترین درخواست افراد و مجوز روادید تردد موقت از جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده اند.

*** سال 97 و تفکیک ماه های حضور رسانه های خارجی در ایران
اداره کل مطبوعات و رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ماه های گذشته مجوزهای تردد موقت برای اصحاب رسانه های خارجی صادر کرده است.
عوامل خبری رسانه های خارجی به شرح ذیل روادید موقت در ماه های مختلف سال 97 را برای حضور در ایران دریافت کرده اند:

فروردین؛ 58 خبرنگار و عوامل خبری از 24 رسانه خارجی11 کشور.
اردیبهشت؛ 43 خبرنگار و عوامل خبری از 22 رسانه خارجی از 14 کشور.
خرداد؛ 45 خبرنگار از 24 رسانه از 11کشور.
تیر؛ 32 خبرنگار و عوامل خبری از 20 رسانه از 6 کشور.
مرداد؛ برای 56 عوامل خبری از 20 رسانه از 15 کشور.
شهریور؛ 64 خبرنگار و عوامل خبری از 23 رسانه از 15 کشور.
مهر؛ 46 عوامل خبری 23 رسانه خارجی از 13 کشور.
آبان؛ 68 عوامل خبری از 23 رسانه خارجی از 13 کشور.
آذر؛ 15 خبرنگار و عوامل خبری از 13 رسانه خارجی 5 کشور.
دی؛ 25 عوامل خبری 11 رسانه خارجی از 7 کشور.
بهمن؛ 84 عوامل خبری 38 رسانه خارجی از 21 کشور.
اسفند؛ 66 خبرنگار از 35 رسانه خارجی از 20 کشور.

*** حضور عوامل خبری 288 رسانه خارجی از 199 کشور
با توجه به آمار فوق طی سال 1397 در مجموع 602 خبرنگار و عوامل خبری 288 رسانه خارجی از 199 کشور جهان با روادید موقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران تردد و به فعالیت و پوشش خبری و تصویری پرداختند.
عوامل خبری رادیو و تلویزیون ها، خبرگزاری ها، نشریات و مجلات، موسسات مطبوعاتی و اطلاع رسانی، موسسات فیلم و مستندسازی، پایگاه های خبری، عکاسان و فیلمبرداران همراه با گزارشگران و خبرنگاران آزاد بیشترین درخواست و حضور در ایران را به خود اختصاص دادند.
سال 1396 در مجموع یکهزار و 56 نفر از نمایندگان و عوامل رسانه های خارجی برای تردد و فعالیت های رسانه ای از اداره کل خبرگزاری ها و رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روادید مطبوعاتی دریافت کردند.
حضور برای پوشش خبری و تصویری مناسبت ها و برنامه های مختلف خبری، تهیه مستند، خبر و گزارش تصویری و مکتوب، انجام مصاحبه همچنین حضور در اقصی نقاط کشور برای تهیه گزارش های حوزه گردشگری و معرفی آثار تاریخی و کهن ایران از جمله حوزه فعالیت گروه ها و تیم های خبری و رسانه ای حاضر در کشور بوده است.
اکنون حدود ١60 رسانه بین المللی دفتر نمایندگی فعال در ایران دارند و رسانه های دیگری که در ایران دفتر ندارند؛ بنابر تقاضا، مجوز فعالیت مدت دار دریافت می‌کنند. این مجوزها حسب تقاضای رسانه ها، رسیدگی می شود؛ در برخی موارد بنا به دلایلی پاسخ منفی یا مشروط داده و در مواردی نیز با درخواست آنها به صورت مجوز موقت زمان دار، موافقت می شود.
همچنین با توجه به مناسبت های مختلف؛ از جمله راهپیمایی 22بهمن، روز قدس، سالگرد امام راحل، راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی و دیگر مناسبت ها، هر سال نمایندگان تلویزیون‌ها، خبرگزاری‌ها، نشریات و مطبوعات معروف و پرتیراژ، مؤسسات عکس، سایت‌ها و پایگاه‌های خبری خارجی برای پوشش حضور گسترده‌ مردم ایران به ایران سفر کرده و از نزدیک این رویداد ها را برای جهانیان به تصویر می‌کشند.
به عنوان مثال سال گذشته بر اساس اعلام معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود شش هزار و 500 نفر از عوامل خبری رسانه ‌های مختلف داخلی و خارجی شامل خبرنگار، عکاس و فیلمبردار این رویدادهای بزرگ را پوشش خبری و تصویری دادند که از این تعداد بیش از 300 نفر از اهالی رسانه‌های خارجی با حضور در ایران از نزدیک این راهپیمایی ها را به صورت زنده به تصویر کشیدند.
این آمار در مقایسه با سال 96 که حدود250 خبرنگار و عوامل خبری مقیم و غیرمقیم رسانه‌های خارجی 25 کشور به صورت میدانی با حضور در کشورمان رویدادی مانند راهپیمایی 22 بهمن را پوشش خبری و تصویری دادند رشد 25 درصدی را نشان می دهد.
تلویزیون های «تی آر تی» ترکیه، «سی سی تی وی» چین، «ان تی ان» کلمبیا، «زد دی اف» آلمان، «الاتجاه» عراق، «الجزیره» قطر، «العراقیه» عراق، «المیادین» لبنان، «المنار» لبنان، «فونیکس» چین، «راشا تودی» روسیه، «پی بی اس» آمریکا،
«آر تی ال» آلمان، «اس پی تی» سوئد و «آر تی اس» سوئیس از جمله این رسانه‌ها بودند.
گزارش از: علی اکبر قزوینیان
فراهنگ ** 1355 **9157

نظر شما