شناسهٔ خبر: 31925143 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آنچه که در سیل شیراز گذشت/ آمادگی ستاد بحران تا پایان نوروز

گروه اجتماعی ــ استاندار فارس به تشریح آنچه که در وقوع سیل در شیراز گذشته بود، پرداخت و تأکید کرد که نیروهای امدادرسان و ستاد بحران در این استان تا پایان نوروز در آمادگی کامل به سر خواهند برد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس شب گذشته، 5 فروردین‌ماه ضمن تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان‌مان در حادثه سیل شیراز، به تشریح آنچه که در این رابطه رخ داده بود، پرداخت.
وی با یادآوری اینکه در یک هفته گذشته 3 جلسه ستاد بحران تشکیل شده بود، افزود: در این جلسات پیش‌بینی‌های لازم جهت جلوگیری از اتفاقات غیرمترقبه اتخاذ شده بود اما علی‌رغم همه پیش‌بینی‌ها و اخطارهایی که از طریق صدا و سیما و فضای مجازی و رسانه‌ها انجام شد به علت اینکه بارش‌ها در فارس به شکل رگباری و لحظه‌ای رخ داد، واقعه تأسف باری را شاهد بودیم که منجر به این اتفاق شد.
رحیمی با بیان اینکه حدود ساعت 10:30 صبح روز دوشنبه بود که بارش‌ها آغاز شد و حدود 10 دقیقه رگبار شدیدی باریدن گرفت، افزود: به دلیل اینکه شیرز به صورت طولی است و از شمال غرب به جنوب شرق کشیده شده و ارتفاعات آن را محصور کرده است از هر سمت که بارندگی شود به سمت آن حرکت می‌کند بر همین مبنا بارشی که صورت گرفت بیشتر تمرکزش در ناحیه شمال شهر بود.
استاندار فارس ادامه داد: در محوطه ورودی دروازه قرآن رودخانه‌ای قرار دارد که کمتر از یک چهارم آب نداشت اما به دلیل بارش در کوه‌های تنگه الله اکبر و به علت شیب سنگینی داشت، منجر به وقوع سیلاب عظیمی در این منطقه شد و در نتیجه خودروهایی که این مسیر را طی طریق می‌کردند دچار حادثه شدند و 150 خودرو خسارت دیدند و تعدادی مصدوم و فوت شدند.
وی با بیان اینکه 5 دقیقه بعد از حادثه در صحنه حضور یافته است، افزود: در همان اوایل اتفاق، پلیس راهور خیابان‌های منتهی به دروازه قرآن را مسدود کرد و نیروهای امدادرسان، سپاه و ارتش بسیار سریع در محل حادثه حضور یافتند و بسیار سریع محل حادثه از حضور خودروهایی که بر روی هم انباشته شده بودند، خالی شد و آب هم سریع تخلیه شد و به سمت رودخانه رفت.
رحیمی اضافه کرد: خودروهای آسیب‌دیده توسط جرثقیل و تریلرها به پارکینگ نیروی انتظامی واقع در اکبرآباد شیراز انتقال یافتند و مصدومان نیز توسط اورژانس به بیمارستان‌ها منتقل شدند البته بیمارستان مادر و کودک در فاصله 200 متری محل حادثه نیز پذیرای مصدومان بود.
استاندار فارس اظهار کرد: مجموعه هلال احمر و شهرداری کار تجسس و کشف اجساد جان باختگان را انجام دادند و در همان ساعات اولیه کل صحنه حادثه به حالت عادی بازگشت و اجساد نیز تحویل پزشکی قانونی شد.
وی با بیان اینکه درمان مصدومان آغاز شد و همراهان خسارت‌دیدگان و مصدومان در باشگاه فرهنگیان، منازل و اماکن تعبیه شده، اسکان داده شدند، گفت: مقامات قضایی در محل حادثه حضور یافتند و اقدامات خود را انجام دادند و اجسادی که به پزشکی قانونی تحویل داده شده بود، شناسایی و هویت آنها در سایت اعلام شد.
رحیمی با تصریح اینکه از بیمه‌ها خواسته شده است تا خسارت خودروهای آسیب‌دیده را پرداخت کنند، گفت: بارش باران را تا انتهای روز چهارشنبه در استان فارس به‌صورت رگباری و پراکنده و با شدت زیاد خواهیم داشت لذا از میهمانان نوروزی از طریق راهداری و صدا و سیما خواسته شده است تا در هنگام شب از رانندگی پرهیز و در مراکز اسکان اتراق یابند.
استاندار فارس همچنین از تشکیل کارگروه‌های 14 گانه خبر داد و گفت: هر کدام از این کارگروه‌ها وظایف مشخصی دارند و در روز دوشنبه کارگرو‌ه‌های تجسس، پشتیبانی، درمان و اطلاع‌رسانی را فعال کردیم.
وی در پایان تأکید کرد: نیروهای امدادرسان و ستاد بحران استان تا پایان تعطیلات نوروزی آماده‌باش کامل دارند تا بتوان خدمت رسانی لازم را در مواقع اضطرار انجام داد.
انتهای پیام

نظر شما