شناسهٔ خبر: 31924971 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر اطلاعات:سیل شیراز تلخ ترین رخداد سال 98 است

شیراز-ایرنا- وزیر اطلاعات گفت: در سال 98 شاهد بروز خسارات ناشی از سیل در استانهای مختلفی در کشور بودیم اما از همه تلخ تر حادثه شیراز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،سید محمود علوی بامداد سه شنبه در کمیته بحران استان فارس در شیراز افزود: زمانی که فیلم‌های سیل دروازه قرآن شیراز را در فضای مجازی مشاهده کردم بسیار متعجب شدم.
وی ادامه داد: جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان و کسانی که برای سپری کردن ایام نوروز به این شهر آمده بودند بر تلخی این حادثه افزود اما همدلی و هم افزایی مسئولان استان فارس در مدیریت بحران کمی از تلخی آن کاست.
علوی با اشاره به بازدید شامگاه دوشنبه از صحنه سیل در دروازه قرآن شیرازگفت: در زمان بازدید اثر زیادی از این حادثه مشخص نبود و روحیه مصدومین در بیمارستان های شیراز نیز خوب و مناسب بود و در اقامتگاه نیز رضایتمندی در چهره حادثه دیدگان مشهود بود.
وی در ادامه افزود: حدود 160 خودرو در این حادثه دچار آسیب شده که برخی به طور کامل غیرقابل استفاده است.
وزیر اطلاعات اظهار داشت: در مرحله امداد این حادثه مدیریت خوبی انجام شد و آنچه مهم است اینکه امیدواریم مسئولان اکنون تصمیماتی اتخاذ کنند که درد و رنج آسیب دیدگان از سیل شیراز کاهش یابد.
وی از لزوم تعیین تکلیف دیه فوتی ها و پرداخت خسارت خودروها و اموال مردم از سوی شرکت ها سخن گفت و عنوان کرد: شیراز در 20 سال گذشته چنین سیلابی را نداشته و اکنون باید به گونه ای اقدام شود که اندکی از آلام آسیب دیدگان کمتر شود.
علوی اظهار داشت: رودخانه خشک شیراز به نحوی است که شاید در بارندگی معمولی جواب دهد اما در زمان بحران و بارندگی شدید نمی تواند از بروز خطرات جلوگیری کند و باید تدبیری اصولی در این باره اندیشیده شود که دیگر شاهد تکرار این‌گونه حادثه ها نباشیم.

** حدود150 خودرو در سیل شیراز دچار خسارت شده
استاندار فارس در این جلسه گفت: ساعت ده و نیم امروز بارندگی شدیدی در شیراز رخ داد که بیشترین تمرکز آن در ناحیه شمال شهر و کوه الله اکبر مجاور دروازه قرآن بود که این مساله منجر به ایجاد روان آب و سیل در این منطقه شد بگونه ای که حدود 150 خودرو خسارت دید.
عنایت الله رحیمی افزود: در زمان بروز این رخداد امدادگران در صحنه حضور پیدا کردند و سریعا محل از خودروهایی که بر روی هم انباشته شده بود تخلیه شد و خودروها به پارکینگی تحت نظارت نیروی انتظامی منتقل و مصدومین نیز به بیمارستان مادر و کودک و سایر مراکز درمانی این شهر منتقل شدند.
وی ادامه داد: شهرداری شیراز مسئول تجسس و کشف اجساد شد و طی دو ساعت صحنه پاکسازی و درمان مصدومین نیز شروع شد.
استاندار فارس اضافه کرد: همراهان مصدومین و آسیب دیدگان این حادثه سریعا در محل های امن اسکان داده شدند و اقدامات قضاییی لازم انجام شد و اجساد نیز شناسایی شد و در سایت پزشکی قانونی در معرض دید عموم قرار گرفت.
وی عنوان کرد: شرکت های بیمه در ساعات اولیه پس از بروز این حادثه فراخوانده شدند که خسارت خودروها و اموال مردم را برآورد کنند.
رحیمی گفت: بارش ها در این استان ادامه دارد،کارگروه های 14 گانه تشکیل شده که اقدامات مربوط را در باره سیل شیراز انجام دهند که از جمله آن می توان به کارگروه تجسس ،پشتیبانی، درمان و اطلاع رسانی اشاره کرد.
استاندار فارس عنوان کرد: انتظار می رود برآورد ابعاد مختلف خسارات ناشی از این سیل حداکثر تا دو روز آینده از سوی دستگاه های مربوط انجام و گزارش نهایی آن تحویل هیئت دولت شود.
وی اضافه کرد: پایش و کنترل وضعیت سدهای استان مورد توجه دستگاه های مربوط قرار گیرد تا از هرگونه حادثه‌ای پیشگیری شود و شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز با توجه به کاهش دما در روزهای آتی به فکر تامین سوخت مردم باشد.

**بررسی ابعاد این ماجرا ادامه دارد
رئیس کل دادگستری استان فارس در این جلسه گفت: از لحظات اولیه وقوع سیلاب در شیراز که منجر به جان باخت مردم شد ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت.
علی القاصی افزود: بازپرس ویژه در صحنه این رخداد حاضر شد و پرونده ای ویژه برای بررسی زاوایای مختلف آن تشکیل داده است.
وی ادامه داد: اجساد فوتی های این حادثه به پزشکی قانونی منتقل شد و تاکنون هویت 14 نفر از این افراد شناسایی شده و روند تحویل اجساد به خانواده ها درحال انجام است.
القاصی اضافه کرد: بررسی ابعاد مختلف این ماجرا و اینکه آیا قصوری در بروز آن رخ داده و همچنین آیا کسانی مقصر هستند و یا خیر، در دستور کار دادگستری استان فارس قرار گرفته است.
رئیس کل دادگستری فارس اظهار داشت: شاید با برخی اقدامات پیشگیرانه می شد تبعات این سیل را کاهش داد و شهروندان مطمئن باشند قطعا با عواملی که در این حادثه کوتاهی کرده اند برخورد جدی صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در پی بروز سیل شیراز مسئولان بیمه فراخوانده و دستورات لازم به آنها داده شده اما دیه جانباختگان و مصدومین این رخداد را باید کسانی پرداخت کنند که در بروز این حادثه مقصر بوده اند.
رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار داشت: 19 نفر در این حادثه جان خود را از دست داده اند که 14 نفر از آنها شناسایی شده اند که این افراد اهل آمل ،خوزستان ،شیراز و سایر شهرستان های استان فارس بوده اند.

**فارس زیرساخت ندارد
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی هم گفت: پنج نفر از کشته شده های سیل شیراز اهالی کامفیروز و مرودشت هستند.
محمد مهدی برومند افزود: فارس به لحاظ زیرساختی دچار کمبودهای فراوانی است و درخواست دارم با توجه به ظرفیت‌های گردشگری این استان توجه بیشتری نسبت به این استان شود.
وی ادامه داد: چندین سال است که رودخانه کر از کامفیروز تا بختگان دچار خشکسالی و شوری شده و اگر مشابه سیل های خوزستان در این استان رخ دهد تمام ساکنین حاشیه این رودخانه دچار بحران خواهند شد که امیدوارم اعتبار کافی برای بهسازی آن اختصاص یابد.
سیل ناگهانی شیراز، صبح دوشنبه پنجم فروردین 98 در محل دروازه قرآن که دروازه شمالی ورود به شیراز است رخ داد.
9873 / 1876

نظر شما