شناسهٔ خبر: 31924128 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

2 میلیارد ریال صرف احداث سفره‌خانه سنتی قلعه تیزک ابرکوه شد

به گزارش ایرنا ، این سفره‌خانه با 150 مترمربع زیربنا ساخته شد که نیمی از مبلغ سرمایه گذاری از محل وام اشتغال پایدار روستایی تأمین و پرداخت شد. به گفته عباس

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا ، این سفره‌خانه با 150 مترمربع زیربنا ساخته شد که نیمی از مبلغ سرمایه گذاری از محل وام اشتغال پایدار روستایی تأمین و پرداخت شد.
به گفته عباس مهری بخشدار مرکزی ابرکوه توسعه صنعت سبز گردشگری برای رفاه حال مسافران و مسافران از مهم‌ترین اهداف مسئولان شهرستان است و طی سه سال گذشته 9 باب خانه بوم گردی شهری و روستایی در این بخش بهره‌برداری شد .
وی خاطرنشان کرد: این بوم گردی‌ها با دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی ایجادشده است .
به گفته وی احداث اقامتگاه‌های بوم گردی باهدف ایجاد اشتغال، جذب و اسکان گردشگر، مرمت آثار باستانی و معرفی آئین و سنت‌های روستایی هدف‌گذاری شده است.
مهری خاطرنشان کرد: احیا بوم گردی در روستاها فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی است و دولت تسهیلات خوبی هم برای احیا خانه‌های تاریخی و بومگردی در نظر گرفته است.
بخشدار مرکزی ابرکوه از دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی خواست با معرفی جاذبه‌ها و مناطق سرمایه‌گذاری ، روستانشینان را به بهره‌مندی از تسهیلات و ایجاد فرصت‌های شغلی هدایت کنند.
وی با قدردانی از امیرحسین زرنگار و محسن امیدوار سرمایه‌گذاران مجموعه دهکده تاریخی و گردشگری تیجرد ابرکوه یادآور شد: این مجموعه با 150 هکتار وسعت یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری کشور است که در روستای « تیزک » بخش مرکزی ابرکوه واقع است .
وی تصریح کرد : تاکنون سرمایه‌گذاران برای احیا و مرمت این مجموعه که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزون بر 30 میلیارد ریال هزینه کردند .
این مسئول خاطرنشان کرد: این مجموعه شامل 20 هکتار باغ میوه و چندین هکتار فضای ورزشی ، تفریحی و برکه و با داشتن 30 باب اتاق ، رستوران ، کافی‌شاپ ، موزه و آشنایی بر پایه زندگی روستایی مرمت و تکمیل می‌شود.
قلعه تیزک متعلق به اوایل دوره قاجاریه است و در سال 1386 به شماره 19081در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
سه اثر طبیعی، منزلگاه امام رضا(ع)، خانه آقازاده، مجموعه قلعه تیجرد، خانه‌های قدیمی ، قلعه‌های تاریخی، مسجد جامع ، کوه گنبد عالی و سرو 4500 ساله از آثار تاریخی شاخص منطقه است.
تاکنون از 400 اثر تاریخی و طبیعی ابرکوه 136 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
مرکز شهرستان 53 هزار نفر ابرکوه در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر است.
7540/ 2047/
انتهای پیام

نظر شما